Sluiten

Zoeken in de website

Drie tips om samen met ouders taalontwikkeling te stimuleren

Drie tips om samen met ouders taalontwikkeling te stimuleren

Scholen die de taal- en leerprestaties van hun leerlingen willen verhogen doen er verstandig aan goed samen te werken met ouders. Door alle betrokkenen vanuit zijn of haar eigen rol een bijdrage te laten leveren aan de taalontwikkeling kan taalachterstand effectief worden bestreden. Dit komt alle partijen ten goede, de prestaties van de leerlingen, de resultaten van de school, het zelfvertrouwen en het taalniveau van de leerlingen. In dit blog geven we u drie tips om ouders te betrekken bij de taalontwikkeling.

 

1. Investeer in de samenwerking met ouders

De bijdrage van ouders op de leerresultaten van de leerlingen is ongeveer 50% (Henderson en Mapp, 2002). En dat geldt voor alle ouders, ook de ouders die niet op school kunnen of durven komen; of de ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Onze tip is om bewust naar het contact met alle ouders te zoeken en te investeren in een relatie die gebaseerd is op vertrouwen en gelijkwaardigheid. Vanuit de kansen voor het kind ontdek je waar de kansen liggen om de (taal)ontwikkeling van een kind te stimuleren.

2. Gebruik open ochtenden

We zien steeds meer scholen die open ochtenden organiseren waar ouders elkaar ontmoeten. Maak gebruik van deze mogelijkheid om ouders te leren kennen en hen te informeren. Bijvoorbeeld over de relatie tussen het taalniveau van hun kinderen en hun leerprestaties. Ga met hen in gesprek over het belang om ook thuis te werken aan de taalvaardigheid.

Ouders kunnen leren van elkaars ervaringen en beseffen dat ze al veel – letterlijk of figuurlijk – in huis hebben om hun kind te helpen leren. Verhalen vertellen, liedjes zingen, samen koken, in gesprek zijn, brieven schrijven, naar de bibliotheek gaan, voorlezen in de moedertaal, samen Sesamstraat kijken. Maak jezelf en ouders bewust van wat ze al doen of kunnen gaan doen.

3. Ondersteun ouders gericht waar nodig

Binnen een respectvolle relatie tussen ouders en school kunnen beide partijen ook hun vragen, twijfels of onkunde bespreken. Vanuit een goede relatie ontdekken jullie waar mogelijkheden liggen voor het vergroten van de leeromgeving thuis en welke belemmeringen daarin nu nog ervaren worden. Ouders kunnen elkaar onderling verder helpen. De school kan kijken of en hoe zij inspelen op de vragen van ouders. De basis voor ondersteuning door de school is daarbij altijd de verantwoordelijkheid van de ouder die zijn of haar kind beter wil begeleiden. Luister naar de ouders en bedenk samen met hen waar de behoefte ligt.

Ondersteuning kan in verschillende vormen. Denk aan informatie op de website over het aanleren van spellingsregels of een bijeenkomst met tips voor begeleiding bij het huiswerk. Of samen met de ouderconsulente naar de supermarkt gaan om te leren hoe je tijdens het boodschappen doen de taalontwikkeling van kinderen kunt stimuleren. Of iedere maand een liedje aanleren die ouders via een app ontvangen zodat zij samen met hun kind kunnen zingen.

Kortom, met de relatie als basis kunnen school en ouders een krachtige samenwerking aangaan om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten en de leerresultaten van de kinderen te verbeteren. Meer weten over de samenwerking met ouders, download dan ons gratis e-book.

Reacties

  1. Rob Rob - 1 december 2014

    Erg leuk blog! Ik zie al direct veel voorbeelden om mee aan de slag te gaan.

  2. Corine Ballering Corine Ballering - 1 december 2014

    Dank voor je reactie, Rob! Wellicht wil je de voorbeelden waar je aan denkt delen en daarmee andere lezers inspireren.

  3. Harry Harry - 19 december 2014

    Ik heb 3 kinderen thuis waarvan de oudste veel problemen had met taal. Dat merkte we eigenlijk al van jongs af aan. We hebben vanaf het begin een leespakket besteld bij http://www.kwebbelskinderboeken.nl/ maar zijn eerste woorden kwamen pas laat op gang. Ook in groep 3 van de basisschool had hij moeite met lezen. Hij zat aan het eind van groep 3 nog in niveau 1. Hij had ook moeite met articuleren van woorden. Ikzelf had hier vroeger ook de grootste moeite mee, maar ik wist niet goed hoe ik hier mee om moet gaan. Ik ben blij dat we vanaf groep 4 ondersteuning kregen en ons oudste kind was daar enorm bij geholpen. Hij zit nu in havo 2 en heeft geen enkele moeite mee met Nederlands.

  4. Corine Ballering Corine Ballering - 3 januari 2015

    Beste Harry,
    Gefeliciteerd met het succes dat jullie hebben behaald met jullie zoon. Daar kan je trots op zijn.

  5. Bern Gerda Bern Gerda - 7 februari 2015

    Ik heb een leerling op school,die thuis uitsluitend zyn moedertaal praat.ik heb zyn klasse juf wilt niet met hem werkn.hoe verder.

  6. Corine Ballering Corine Ballering - 11 februari 2015

    Beste Gerda,
    Graag spreek ik de situatie met je door. Schikt het om daar over te bellen?

    Met vriendelijke groet,
    Corine Ballering

Plaats een reactie

Over de auteurs

Ballering Corine portret kl 0245.jpg

Corine Ballering

Annemarie Goosens (1000 x 1000).jpg

Annemarie Goosens (gastblogger)

jmannemarie@gmail.com
06 31 026 359

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan