Sluiten

Zoeken in de website

4 dingen die ze op Rotterdam Zuid goed hebben gedaan om allochtone ouders te betrekken bij het onderwijs

4 dingen die ze op Rotterdam Zuid goed hebben gedaan om allochtone ouders te betrekken bij het onderwijs

Allochtone ouders komen moeilijk op school. Op Rotterdam Zuid zien we in veel gevallen het tegenovergestelde. Ouders zijn wel degelijk betrokken bij hun kind en het onderwijs. Waarom lukt het daar dan wel?

Foto: Wilco S. Creative Commons license.

Mariëtte Lusse (lector aan de Hogeschool Rotterdam) toonde in haar promotieonderzoek vorig jaar onder andere aan dat 97% van het aantal ouders in de onderbouw in Rotterdam op kwam dagen voor een rapportgesprek of kennismakingsgesprek. Ze zal over haar bevindingen binnenkort meer gedetailleerd bloggen hier op de site, maar wat mij betreft hebben ze ‘op Rotterdam Zuid’ zoals dat zo mooi heet, vier dingen heel goed gedaan.

1. Investeren in begrip

Veel allochtone ouders hebben hoge verwachtingen en willen dat hun kind soms een onmogelijk hoge vervolgopleiding gaat doen. Logisch, veel ouders hebben een enorm offer van emigratie gebracht in de hoop dat hun kind het allerbeste krijgt en zetten hoog in. Zij hebben begripvolle gesprekken nodig over een realistische ambitie voor hun kind. Dat gebeurt op Zuid.

De andere kant is ook waar: “Het zijn aardige leerkrachten hier,” vertelde eens een moeder op Zuid, “maar leerkrachten vertellen vanaf groep 4 bijna alleen maar meer dat kapper worden ook een leuk beroep is. Natuurlijk is kapper een mooi beroep, maar de verwachtingen van leerkrachten liggen soms wel eens te laag.”

Veel ouders voelen zich niet competent omdat ze tegen de school opkijken en omdat zij het Nederlands nog niet of nauwelijks beheersen. Of vallen al gauw terug in hun eigen taal wanneer er zoveel landgenoten rondlopen op school. Ook zij hebben vaak behoefte aan begrip en het zetje om te integreren.

2. Een eenduidige koers varen

Wanneer het steeds meer lukt zoals op Rotterdam Zuid is dat een optelsom van een heldere koers op elk niveau. Wethouder Hugo de Jonge van Rotterdam heeft ouderbetrokkenheid hoog in het vaandel staan, maar ook veel bestuurders. Wanneer een directeur zich daarachter schaart wordt al snel succes geboekt.

3. Bouwen aan relatie en vertrouwen

Het startgesprek aan het begin van het jaar doet wonderen op Zuid. Het is één van de manieren waarop ouderbetrokkenheid praktisch wordt gemaakt. De aanpak ‘ouderbetrokkenheid 3.0’ waar dit startgesprek onderdeel van uitmaakt is vooral gebaseerd op een goede relatie vanaf het begin. Zeker wanneer taal en cultuur een belemmering zijn heeft het goed ‘informeren’ weinig effect, maar is een relatie op basis van vertrouwen nodig.

4. Het ouders niet naar de zin maken

Ouderbetrokkenheid is op Zuid alles behalve vrijblijvend. Er worden heldere afspraken gemaakt mét ouders hoe het contact eruit ziet, en wie zij nodig hebben wanneer ze de Nederlandse taal nog niet beheersen. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt, zowel van de kant van de school als van de ouders. Zo bereik je samen het beste voor de leerling. Het doel op Zuid was niet om tevreden ouders te hebben, maar betrokken ouders. 

Plaats een reactie

Over de auteur

Peter de Vries.jpg

Peter de Vries

Peter is adviseur bij CPS op het thema ouderbetrokkenheid en schreef onder andere het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan