Sluiten

Zoeken in de website

3 voorwaarden om te voorkomen dat ouders leraren onder druk zetten voor een VWO-advies

3 voorwaarden om te voorkomen dat ouders leraren onder druk zetten voor een VWO-advies

Ouders zetten leraren onder druk voor VWO-advies kopt het AD op 12 december. De conclusie: nu het voortgezet onderwijs niet meer mag selecteren op basis van Cito-resultaten, ligt alle druk bij de leerkracht. Professor Dronkers verwacht problemen: ,,Het is wachten op het eerste geval van omkoping.''

Scholen geven vanaf dit jaar namelijk voor 1 maart hun advies en gaan daarover in gesprek met ouders. Pas daarna vindt de CITO-toets plaats. Als de score hoger uitvalt wordt het advies aangepast, bij een lagere score is dat niet het geval.

Eerlijk gezegd ben ik blij met deze verandering. Op deze manier wordt er gelijkwaardigheid gecreëerd om samen – school en ouders – tot een verantwoorde keus te komen. Dat past prima bij onze benadering Ouderbetrokkenheid 3.0. Laat me dat kort toelichten.

Natuurlijk is er het gevaar dat Professor Dronkers schetst. Ouders zijn mondig en soms over-assertief. Wij noemen dit Ouderbetrokkenheid 2.0 (scholen communiceren, ouders reageren terug). Dit is een lastig fenomeen wanneer dit grenzen overgaat van fatsoen of wanneer het niet in belang is van het kind.

Maar we moeten niet vergeten dat Ouderbetrokkenheid 2.0 vaak een gevolg is van Ouderbetrokkenheid 1.0 (de school ziet ouderbetrokkenheid als het vooral informeren van ouders). De oude manier van adviseren was meestal eenzijdig zenden van informatie op basis van de CITO score, Ouderbetrokkenheid 1.0 dus.

De oplossing is dan ook niet een cursus leraren weerbaarder te maken naar ouders of hen leren beter te beïnvloeden. Dat roept alleen maar meer Ouderbetrokkenheid 2.0 op, want ouders – zeker de hoogopgeleide – kennen deze trainingen ook en voor dat je het weet neemt de polarisatie alleen maar toe. En daar wordt geen kind beter van.

Eerst een adviesgesprek en dan de CITO-check zal ouderbetrokkenheid alleen maar bevorderen. Mits:

  1. school en ouders elkaar het juiste doel voor ogen houden, het beste voor het kind;
  2. leraren weten dat ouders soms acceptatieprocessen doorgaan en soms even tijd en begrip nodig hebben wanneer een advies tegenvalt. Het ‘Handboek ouders in de school’ bevat hiervoor een handig schema om als leerkracht hier het meest effectieve gedrag bij te hanteren. U kunt dit schema hier gratis downloaden.
  3. ouders al betrokken worden in de jaren ervoor zodat het schooladviesgesprek geen verrassing is maar het resultaat van een jarenlang gezamenlijk proces van school en ouders samen.

Bent u bang voor extra druk van ouders op het advies voor het voortgezet onderwijs?

Plaats een reactie

Over de auteur

Peter de Vries.jpg

Peter de Vries

Peter is adviseur bij CPS op het thema ouderbetrokkenheid en schreef onder andere het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan