Sluiten

Zoeken in de website

Het gras groeit niet harder door aan de sprietjes te trekken

Het gras groeit niet harder door aan de sprietjes te trekken

De VO-raad roept sinds enige tijd heel duidelijk dat het onderwijs aan vernieuwing toe is. Leerlingen zijn niet allemaal hetzelfde en verdienen het om niet als eenheidsworst te worden behandeld. Differentiatie is nodig. Bovendien is er zoveel kennis voorhanden via de moderne media dat de rol van een docent de afgelopen jaren ingrijpend is veranderd en verder zal blijven veranderen. Een visie die menigeen zal onderschrijven. Waarom komt deze verandering dan toch zo lastig van de grond?

In het onderwijs van nu kijken we met een andere visie naar leerlingen. Een leerling werd vroeger vooral gezien als een ‘spons die kennis opzuigt', mits die kennis aangenaam en interessant werd verpakt. Een zienswijze die we tegenwoordig als veel te passief beoordelen. De leerling van nu wil meebepalen en meesturen bij hoe en wat hij leert. De techniek en de wereld van nu nodigt daar ook toe uit. Leerlingen vinden het leuk om moderne middelen als mobieltjes en tablets te gebruiken in school. Stond vroeger vooral de overdracht van inhoudelijke expertise centraal, anno 2015 groeit de rol van docenten als coach en is er een sterke behoefte om aan te kunnen sluiten bij verschillen tussen leerlingen en wat hen motiveert.

Het bovenstaande levert een vrolijk ideaalbeeld op van docenten die meer gaan coachen en begeleiden en leerlingen die meer proactief hun autonomie oppakken in de school. Een ideaalbeeld inderdaad. Want hoezeer we misschien dat ideaalbeeld delen, door de manier waarop we elkaar aanspreken verwordt het vooral tot het grote frustrerende ‘moeten’. En hoe inspirerend is dat?

Omdat we graag iets willen bereiken 'moeten' we heel veel

Eén van de dingen die ik zie gebeuren is dat de VO-raad vertelt dat we allemaal vooral aan gepersonaliseerd onderwijs MOETEN gaan werken met passend onderwijs voor ieder kind. Zij sturen u als bestuurders en schoolleiders alvast een scan waarmee u kunt zien in hoeverre uw school klaar is voor het onderwijs van de toekomst. Enthousiaste schoolleiders die het beste voor hun school voor ogen hebben vertellen hun teamleiders dat de school in elk geval in 2020 (maar liefst al veel eerder) klaar MOET zijn voor gepersonaliseerd onderwijs. De teamleiders in kwestie kijken naar de lessen die ze (hoop ik) regelmatig bezoeken en concluderen dat ze er nog lang niet zijn… En dus krijgen vele docenten te horen dat ze zo snel mogelijk aan de slag MOETEN met differentiëren.

Op de scholen waar ik kom spreek ik regelmatig met docenten. En eigenlijk altijd hoor ik dat ze graag aan de slag willen met onderwijsverbetering, wanneer ze daar dan ook de tijd voor krijgen, wanneer ze het samen kunnen doen met collega’s en wanneer ze weten hoe ze het beter kunnen doen.

Het deed me terugdenken aan een ervaring die ik ooit had op school. Tussen mijn 14e en 16e jaar zocht ik heftig naar waar ik zelf goed in was, en alles wat moest was per definitie niet leuk. Ik herinner me een docent die mij liet samenwerken met twee andere leerlingen en die uitsprak er vertrouwen in te hebben dat wij samen een waardevol werkstuk konden schrijven over de ideeënwereld van Plato en liet weten wat hij in dat werkstuk belangrijk vond. Ik groeide van dat vertrouwen en zette mijn beste beentje voor. Het resultaat mocht er zijn; we kregen een 10 voor ons werkstuk. Een hoogtepunt in mijn schoolloopbaan, een stap vooruit in mijn zelfvertrouwen en ik ben nog steeds enthousiast over Plato.

Geef elkaar wat ruimte

Wat ik u mee wil geven met deze anekdote? Geef elkaar wat ruimte alstublieft! Het gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken. Docenten leren en ontwikkelen zich uit zichzelf als ze maar tijd en vertrouwen krijgen en voelen dat ze gewaardeerd worden. Wees helder over de gewenste ‘stip aan de horizon’, maar laat de weg daarnaartoe ontstaat door er samen over te praten, er samen aan te werken. Elkaar inspireren met good practices, bij elkaar in de les kijken, samen op scholing gaan, kleine stapjes zetten, successen vieren en aandacht blijven hebben voor wat ons beweegt, dat geeft plezier in het werk en nodigt uit om dat iedere dag een klein beetje beter te willen doen.

Wilt u uw team inspireren om leerlingen meer maatwerk te bieden? De training Differentiëren is te leren is speciaal gemaakt voor teams die praktische technieken willen leren en willen leren van en met elkaar.

Plaats een reactie

Over de auteur

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan