Sluiten

Zoeken in de website

Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode

Zo haalt uw team meer uit de rekenmethode

“Wat kan er volgens u beter bij het rekenonderwijs?”. Deze vraag legden wij voor aan 25 Nederlandse basisscholen. Bijna unaniem gaven de scholen terug dat ze denken dat er vooral méér uit de rekenmethode te halen is. Onzekerheid over de juiste keuzes houdt veel leerkrachten echter tegen.

Veel leerkrachten willen vooral voor de zwakke en sterke rekenaars eigen keuzes kunnen maken bij het leerstofaanbod. Maar dat maakt soms onzeker. Heb ik de juiste keuze gemaakt? Sla ik niet iets belangrijks over? Bied ik genoeg aan voor het volgende leerjaar? Zit er voldoende uitdaging in de les voor álle leerlingen? Een rekenmethode biedt structuur en duidelijkheid, en in de hectiek van alledag volgen we die strikter dan we vaak zouden willen.

Het succes van de ‘Grote Rekendag’ (maar liefst 1200 scholen deden mee) laat zien dat scholen het belangrijk vinden het rekenplezier bij kinderen aan te wakkeren, maar tijd blijkt vaak de idealen in de weg te staan. Gelukkig liggen er voor schoolteams een aantal kansen voor het grijpen om méér uit de rekenmethode te halen. Over drie kansen vertellen we u graag meer:

1. Maak gebruik van uw team

Uw collega kijkt nét weer iets anders naar dezelfde rekenles, en dat kan heel leerzaam zijn. Bereid uw rekenles eens voor met een andere leerkracht in uw bouw. Bespreek de doorgaande lijn en de manier waarop u het aanpakt. Een leerkracht uit groep 4 heeft bijvoorbeeld heel veel aan de input van een collega van groep 3 en groep 5. Het geeft inzicht in wat de leerlingen eind groep 4 zouden moeten kunnen en hoe ze hun huidige kennis hebben aangeleerd. De leerkracht uit groep 5 kan het belang van de leerstofkeuze voor groep 5 aangeven en op welke manier dit aan de orde komt in groep 5.

2. Maak gebruik van de leerlijnen die in de methode zitten

In elke methode zitten leerlijnen. Methodemakers hebben heel goed nagedacht over afwisselende opdrachten, contexten en werkvormen die bij die leerlijnen aansluiten. Die komen niet altijd goed uit de verf als u deze leerlijnen onvoldoende scherp hebt. De manier waarop u aandacht besteedt aan uw deel in de keten van de leerlijn heeft invloed op wat het kind nu leert en het vervolg van het rekenonderwijs. Maak bij uw keuzes van de leerstof gebruik van deze leerlijnen. U treft ze vaak aan in handige digitale matrixen bij een methode. Een voorbeeld hiervan zijn de leerlijnen bij De wereld in getallen. Door te klikken op het item in de leerlijn krijgt u specifieke informatie over het onderwerp in de leerlijn.

3. Sommige lessen blijven leerlingen voor altijd bij

Een krantenartikel als “Menigte tilt dubbeldekker op om fietser te bevrijden in Londen” kost wat tijd om voor te bereiden, maar geeft kostbare rekenkansen: Wat denk je hoeveel iedere hulpverlener heeft getild?, Zou er 12 ton op de fietser hebben gedrukt?, etc. Leerlingen gaan zich realiseren wat 12 ton is en hoe je dit het beste kunt optillen en wat daar voor nodig is. Een verhaal met begripsvorming die uw leerlingen waarschijnlijk nog lang bijblijft!

Plaats een reactie

Over de auteurs

Henk Logtenberg website.png

Henk Logtenberg

Henk is expert op het gebied van rekenonderwijs en docent aan de Marnix Academie te Utrecht.

Bekijk profiel
Gerrits Pieter portret kl 9763.jpg

Pieter Gerrits

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan