Sluiten

Zoeken in de website

Waarom iedere school zou moeten innoveren met ouders

Waarom iedere school zou moeten innoveren met ouders

Heel eerlijk gezegd krijg ik wel eens de kriebels van het woord innoveren. Niet omdat innoveren niet belangrijk zou zijn, maar ik vind dat we geneigd zijn het te groot te maken. De essentie is voor mij dat er stappen gezet worden, dat er beweging voelbaar is, dat we de moed hebben iets te proberen. In scholen zie ik concrete voorbeelden van bewegingen die worden ingezet. Vaak zijn het (relatief) kleine stappen die groots uitpakken. Zeker als die stappen samen met ouders worden gezet. 

“Hoe zou het leven zijn als we niet de moed hadden om iets te proberen?” (Vincent van Gogh)

 

Innoveren met ouders? Hoe innovatief moet het zijn?

Zo begeleid ik een school die aan de vooravond van een onderwijsvernieuwing staat en daar veel energie in steekt. De schoolleider realiseerde zich dat ouders hierbij betrokken moeten worden en startte een traject Ouderbetrokkenheid 3.0. We zijn nog maar net begonnen en nu al is de verrassing groot. Een aantal teamleden organiseerde samen met ouders een informatieavond waarop alle ouders geïnformeerd zouden worden. Zowel de voorbereidingen als de uitnodigingen werd samen met ouders uitgewerkt. De avond kwam er zo heel anders uit te zien dan hoe het team dit in eerste instantie zelf had bedacht. Maar het succes was enorm. De opkomst was nog nooit zo hoog geweest. Met ouders, door ouders en voor ouders: innovatief of niet?

Hoe innovatief kán het zijn?

Het feit dat ouders (en in het geval van VO en MBO ook de leerlingen/studenten) gezamenlijk leren en praten over hoe ze stappen kunnen zetten in de samenwerking, ervaren alle betrokkenen als verfrissend en vernieuwend. Daar waar het soms verschillende werelden lijken te zijn, zie ik ze op de samenwerkingsdagen écht samen komen. In gezamenlijkheid wordt de dialoog gevoerd over dat wat belangrijk is voor de leerling/de student. En welke stap durft men daar dan te zetten? Elke keer denk ik weer: het is de stap zetten om écht open te staan voor ontmoeting in de breedste zin van het woord en de dialoog met elkaar aan durven gaan. Daar begint het innoveren mét ouders en het moge duidelijk zijn waarom dit van belang is: het komt de ontwikkeling van het kind ten goede.

De kracht van ontmoeting

Wanneer we leraren vragen de ideale ouder te beschrijven, horen we vrijwel altijd woorden als ontmoeting en contact in terug. Ook leraren ervaren dat de samenwerking beter verloopt wanneer er een goed contact met ouders is en daar is ontmoeting voor nodig. En ook dat vraagt soms om moed (van beide kanten) om ‘iets te proberen’ om in contact te komen.

Een schoolleider die ’s ochtends bij de ingang van de school staat en de leerlingen en ouders begroet. Een mentor die ouders telefonisch benadert om een gesprek te plannen over hun kind waar hij zorgen over heeft. Een ROC dat het de gewoonste zaak van de wereld vindt dat ouders ook bij 18 plus betrokken zijn en worden en dit duidelijk communiceert. Innoveren met ouders lukt je alleen als er écht contact tussen school en ouders is. Dat betekent dat er momenten van ontmoeting moeten zijn.

In gesprekken die we met ouders voeren horen we ook telkens weer dat écht contact de essentie is voor een goede samenwerking. Niet per mail of brief, niet via de website maar ‘gewoon’ door live contact met elkaar, gewoon ouderbetrokkenheid 3.0. Innoveren met ouders, hoe innovatief kan het zijn? Hoe groot en hoe klein ook: nooit zónder ontmoeting.

Innoveer met ouders: ontmoeting op 10 september in Amersfoort

Op 10 september 2015 organiseren we het vierde Nationaal Congres Ouderbetrokkenheid. Een uitstekende gelegenheid om onderwijsmensen en ouders te ontmoeten om met elkaar te leren, te delen én de dialoog aan te gaan over innovatie. Op die dag vertellen we meer over de innoverende bewegingen die wij tegen komen in de praktijk. 

Heeft u een mooi voorbeeld? Deel hem hieronder en maak kans op twee gratis kaarten.

Heeft u een mooi voorbeeld vanuit uw school waarbij u samenwerkt met aan innovatie van het onderwijs? De 20 beste voorbeelden ontvangen 2 tickets gratis. Om eventuele teleurstelling te voorkomen, adviseren we ook deelnemers aan de actie al wel in te schrijven. Bij succes ontvangt u dan de ticketprijs retour. Net als de vier voorgaande edities verwachten we ook dit jaar een uitverkocht Nationaal Congres.

Reacties

  1. marian van rijn marian van rijn - 22 juni 2015

    In gesprek met ouders hebben we voor komend schooljaar 3 combinatiegroepen kunnen maken. Ouders en leerlingen hebben voorkeur voor combinatie uitgesproken. Als school hebben we alle argumenten serieus
    gewogen en eventueel met een tegen argument kunnen weerleggen Iedereen, ouders, leerlingen en leerkrachten zijn tevreden en we starten het nieuwe
    schooljaar vol vertrouwen.

  2. Florence Stinis Florence Stinis - 23 juni 2015

    Vanuit Stichting LEERLING willen we leerlingen actief betrekken bij onderwijsverbeteringen. Leerlingen zijn de gebruikers en leiders van de toekomst. Zij ervaren dagelijks wat er voor hun niet werkt, wat er wel werkt. Wat ze nodig hebben zijn vaardigheden om hun ideeën en plannen vorm te kunnen geven. Bij Stichting LEERLING gaan we uit van wat leerlingen zelf nodig hebben om te leren en gemotiveerd te zijn. Stichting LEERLING stimuleert leerlingen om actief aan de slag te laten gaan met onderwijsverbeteringen. Daarvoor hebben wij ook de kennisflow van ouders nodig om de brug naar het onderwijs en de praktijk te slaan. Stichting LEERLING betrekt ouders actief bij het proces om de motivatie en leerprestaties van leerlingen te vergroten. Wij leren leerlingen en ouders dezelfde vaardigheden als de leraren bij de succesvolle methodiek van Stichting leerKRACHT. Ons doel is onderwijsverbeteringen van binnenuit waarbij leerlingen leraren en ouders leren van en met elkaar. Wij informeren ouders over de inhoud en de impact van het programma LEERLING op hun kind(eren). Als je weet wat je kind in de training leert, stelt je dat in staat om mee te gaan in deze ontwikkeling. Op deze manier streven we naar het vergroten van ouderbetrokkenheid bij processen van school en kinderen (pedagogische driehoek).

    Aanpak Leren van en met elkaar
    •Leerlingen informeren hun ouders over programma LEERLING
    •Leerlingen en school verzorgen daarvoor ouderbijeenkomsten
    •De school faciliteert de leerlingen hierbij
    •Stichting LEERLING verzorgt de begeleiding
    . Leerlingen betrekken kennisflow van ouders bij realiseren van hun doelstellingen.

    Oproep aan ouders

    Ook voor onze Stichting betrekken we graag de kennis en kunde van ouders om het onderwijsconcept beter te laten aansluiten bij de beroepspraktijk. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
    www.stichting-leerling.nl

Plaats een reactie

Over de auteur

Kessels Simone portret kl 9668.jpg

Simone Kessels

Simone is trainer en adviseur.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan