Sluiten

Zoeken in de website

ICT in uw les: Hoe AnswerGarden u helpt om leerlingen te activeren

ICT in uw les: Hoe AnswerGarden u helpt om leerlingen te activeren

Wilt u graag ICT in uw lessen inzetten om modern en activerend onderwijs te geven? In dit blog leest u over de digitale tool AnswerGarden die u helpt bij brainstorms met leerlingen of collega’s. Deze tool geeft alle reacties van deelnemers direct weer in een woordwolk. In dit blog help ik u graag op weg met drie manieren waarop u AnswerGarden kunt gebruiken.

Ophalen van voorkennis

Bij het aanbieden van nieuwe informatie is het zinvol eerst bij leerlingen de bestaande kennis over een onderwerp te activeren, zodat de nieuwe informatie daaraan gekoppeld kan worden. AnswerGarden is hierbij erg handig. Stel via de tool een vraag aan leerlingen (“Waar denk je aan bij…?” “Wat weet je al over…?”) en laat hen online invullen wat ze al weten over dit onderwerp. Er verschijnt meteen een woordwolk met alle associaties die leerlingen hebben bij het thema. Zie hieronder een voorbeeld van het vak Nederlands.

Reageren op een stelling

Als in een klas om de mening van leerlingen wordt gevraagd, hoor je meestal de mondige leerlingen als eerste. Om álle leerlingen een stem te geven kunt u AnswerGarden gebruiken. Denk er wel aan dat de reacties van leerlingen op een stelling maximaal 20 of 40 tekens mogen bevatten. De vraag of stelling die u poneert moet korte reacties uitlokken, zoals: “Wat vind je van het alcoholverbod onder 18 jaar?”. Interessanter is wellicht om te vragen naar voor- of tegenargumenten bij een stelling: “Waarom zou men vóór een alcoholverbod onder 18 jaar zijn?”. Op basis van alle antwoorden kunnen leerlingen hun eigen (gefundeerde) mening vormen.

Reflectie op het leerproces

De eerste twee toepassingen waren erg gericht op de lesinhoud. In het leerproces spelen feedback en reflectie op het leren een grote rol. Ook hiervoor kunt u AnswerGarden inzetten. Vraag bijvoorbeeld aan leerlingen hoe zij leren voor een toets, welke vragen ze nog hebben, of wat ze moeilijk vinden aan een bepaald onderwerp of een vaardigheid. Ook kunt u vragen wat zij deze les geleerd hebben. Of laat leerlingen vooruitblikken op een volgend toetsmoment: wat ga je bij de volgende toets anders doen?

Praktische tips

  • Niemand heeft een account nodig om aan activiteiten met AnswerGarden deel te nemen. Ook de organisator niet!
  • Stel vóór u de AnswerGarden aanmaakt een simpel wachtwoord in. Met dat wachtwoord kunt u later ongewenste reacties verwijderen of een AnswerGarden sluiten.
  • Om leerlingen snel naar de website te laten gaan kunt u de QR-code weergeven op het scherm voor de klas. Deze code kunnen leerlingen met hun telefoon scannen.
  • Bepaal van tevoren of leerlingen maximaal 20 of 40 tekens mogen gebruiken.
  • Ga voor een uitgebreide handleiding naar http://www.cps.nl/ict-in-de-les of bekijk het instructiefilmpje van Maandag.

Kent u meer handige tools? Of wilt u meer gaan doen met ICT in uw les? Laat dan uw reactie achter. Ook alle tips en trucs voor AnswerGarden zijn van harte welkom. Kijk voor meer informatie op www.cps.nl/ict-in-de-les of klik op de links onder Gerelateerde berichten.

Binnenkort starten er op het vlak van ICT ook interessante trainingen in onze academie.

Plaats een reactie

Over de auteur

Eline Kouwets Portret 5973.jpg

Eline Kouwets

Eline Kouwets geeft o.a. trainingen over activerende werkvormen en ict in de les.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan