Sluiten

Zoeken in de website

De 7 eigenschappen van Happy Kids: een gouden vondst voor zorg op maat!

De 7 eigenschappen van Happy Kids: een gouden vondst voor zorg op maat!

Het afgelopen jaar is op onze school ‘De 7 eigenschappen van Happy Kids’ voor het eerst ingezet als hulp en ondersteuning bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit was een gouden tip van een preventieve ambulante begeleidster. Het boek is gebaseerd op de klassieker van Covey, vertaald naar de wereld van kinderen. Enthousiast ging ik met het boek en de bijbehorende posterset aan de slag.  Het kind staat centraal. De ervaringen en de stapjes die het kind zet, worden gedeeld met de ouders en de groepsleerkrachten. Als verbindende schakel heb ik een gebruikersmap ontworpen.

Het mooie van 'Happy Kids'

Het aanleren van vaardigheden om de wijde wereld in te kunnen trekken, is essentieel. De eigenschappen van 'Happy Kids’ zijn heel mooi opgebouwd. De eigenschappen worden omschreven in gewoontes. Op de poster zijn ze weergegeven in een boom (gewoontes 1-3: de wortels van de boom, gewoontes 4-6: de blaadjes van de boom en gewoonte 7: regen en zonneschijn).  De 7 gewoontes gelden voor iedereen. Hierdoor leren we van en met elkaar. Talenten komen naar boven en kwetsbaarheid wordt gedeeld. We hebben intens met elkaar genoten! De kinderen kijken uit naar het half uurtje ‘Happy Kids’ per week.

Aan de slag met ‘Happy Kids’

Het boek heb ik doorgenomen met twee groepjes van twee leerlingen. Deze leerlingen hebben een extra steuntje in de rug nodig op het gebied van sociaal-emotioneel welbevinden. ‘Happy Kids’ is een fijn boek om uit voor te lezen. De identificatiefiguren, de posters en de illustraties zijn heel aansprekend. We herkennen onszelf in minimaal twee dieren. Elsie Eekhoorn is één van mijn identificatiefiguren. Net als Elsie lees ik graag en rekenen is nog altijd mijn favoriete vak.

De dieren staan symbool voor de gewoontes, voor Elsie is dat gewoonte 7 (Houd de zaag scherp). Elk hoofdstuk sluit af met een ouderhoekje waarin een toelichting, praatvragen en babystapjes (kleine stappen om de eigenschappen in praktijk te brengen) staan. Na elk hoofdstuk vindt verslaglegging plaats. De kinderen nemen trots de papieren versie mee naar huis om deze te laten zien en er over door te praten. Zowel ouders als groepsleerkrachten geven aan dat de kinderen in sociaal-emotioneel opzicht gegroeid zijn. De positie in de klas en de samenwerking met medeleerlingen is verbeterd.

Gebruikersmap 'Happy Kids'

Het boek ‘De 7 eigenschappen van Happy Kids’ en de bijbehorende posterset verdienen in mijn beleving een plaats in elke school! Ik wil daar graag mijn steentje aan bijdragen door een paar dingen te delen (zie download hieronder). Deze download bestaat uit achtergrondinformatie (geschreven door Marcel Koning) en praktische handvatten voor het gebruik in de school bij het maken van een hulpplan. Kinderen kunnen zich met de 7 gewoontes spelenderwijs vanuit hun kernkwaliteiten en persoonlijkheid verder ontwikkelen. 

Download de werkmaterialen

Dit blog is geschreven door Heleen Roest, onderwijsassistente op School met de Bijbel De Schakel te Nieuw-Lekkerland.

Het aanleren van de 7 gewoonten is ook verwerkt in een proces voor basisscholen. Het heet The leader in Me en biedt een structuur om binnen de praktijk van alledag kinderen deze gewoonten aan te leren op een speelse manier. U kunt er hier meer over lezen.

Reacties

  1. Mireille Mireille - 8 oktober 2015

    Beste Heleen,

    Gefeliciteerd met deze prachtige blog. Ik vind het een geweldig initiatief en hoop met jou dat er steeds meer 'Happy Kids' komen. Fijn dat jij je kennis en ervaring wilt delen met een groter publiek. Ik heb van onze samenwerking op De Schakel genoten! Hartelijke groet, Mireille Schinkelshoek.

  2. Marit Marit - 8 oktober 2015

    Heel leuk Heleen, je eigen blog! Leuk en enthousiast geschreven. Laten we er voor zorgen dat al die kids, 'happy kids' mogen worden!

  3. Jaco Jaco - 8 oktober 2015

    Mooi Heleen! Ik heb van dichtbij gezien hoe je hiermee gewerkt hebt. Mooi neegezet in deze blog.

  4. Heleen Roest Heleen Roest - 9 oktober 2015

    Dank voor jullie reacties! Delen is vermenigvuldigen.

  5. Alice Alice - 13 oktober 2015

    Mooi stuk doordacht werk dat voor veel kinderen een stuk meerwaarde kan betekenen om een Happy Kid te worden!

  6. Kees Kees - 24 oktober 2015

    Knap werk! Kende Happy Kids niet, maar natuurlijk wel het gedachtengoed van Covey. Ziet er uit als een uiterst bruikbaar middel in het basisonderwijs. Kunnen we in de toekomst mee aan de slag.

Plaats een reactie

Over de auteur

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan