Sluiten

Zoeken in de website

Werken aan lifeskills in het mentoraat

Werken aan lifeskills in het mentoraat

Schoolleiders in het wo en hbo maken zich grote zorgen over de hoge uitval van leerlingen in de eerste twee jaar. In hun visie ontbreekt het veel leerlingen aan pro-activiteit en zelfdiscipline. Leerlingen komen erachter dat ze het nu echt zelf moeten doen, dat het niet meer voor hen wordt gedaan en ze vinden het lastig om vol te houden als het moeilijk wordt of als ze gaan twijfelen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. 

Steeds meer scholen zoeken naar goede manieren om naast alle aandacht voor de examenvakken leerlingen ook te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. Burgerschap, 21e eeuwsevaardigheden, er wordt veel over gesproken en gedaan. 

Van discipline naar zelfdiscipline

Het richt zich er allemaal op dat we onze leerlingen belangrijke vaardigheden meegeven; dat ze flexibel en ondernemend zijn, probleemoplossend vermogen hebben, pro-actiefzijn, kunnen organiseren, zelfredzaam zijn, goed kunnen samenwerken, dat ze verantwoordelijkheid nemen…. Allemaal skills die ze succesvol laten zijn in hun vervolgopleiding en in de beroepspraktijk. Maar hoe en waar leren we onze leerlingen deze vaardigheden aan?

U zult het met me eens zijn dat ons onderwijs een ontzettend belangrijke rol speelt in de persoonlijke groei en ontwikkeling van leerlingen. Zou het dan ook niet logisch zijn als ons schoolproces zo ingericht zou zijn, dat we leerlingen deze belangrijke vaardigheden aanleveren, op een gestructureerde, speelse manier? En dat we, bijvoorbeeld aan ouders, zichtbaar kunnen maken hóe we dat dan doen?

Waarom het mentoraat de beste plek is om te werken aan lifeskills

In mijn visie is het mentoraat de ideale plek om dit van de grond te krijgen, en om minstens 4 redenen:

  1. De mentor staat binnen de school het dichtst bij de leerling. 
  2. Mentoren spelen sowieso al een belangrijke rol als het gaat om sociale vaardigheden bij leerlingen.
  3. Mentoren vinden deze rol vaak erg leuk.
  4. De mentor kan hier tijd aan besteden in de mentorlessen.

Het is juist die invulling van de mentorlessen die een gestructureerde aanpak mogelijk maakt.

Wat er vervolgens nog nodig is is een goede aanpak of methode die u daarvoor in kunt zetten. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden op de markt. Zelf ben ik jaren geleden enthousiast geraakt over de 7 gewoonten van Stephen Covey, schrijver van een van de meest populaire leiderschapsboeken aller tijden. Uitgangspunt van de 7 gewoonten is dat de wereld niet maakbaar is, maar dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf)leiderschap. Dit gedachtengoed bleek zo universeel, dat het inmiddels verder is uitgewerkt voor tieners in het voortgezet onderwijs. Het leert leerlingen gewoonten en levensvaardigheden aan voor persoonlijke groei. Gewoonten die naadloos aansluiten bij de zo gewenste lifeskills.

Werken met de 7 gewoonten is absoluut geen mentormethode, het is vooral een mindset. Dat is in mijn visie nu precies wat het zo krachtig en 'voor het leven' maakt. De mentoren zijn degenen die de 7 gewoonten tot leven brengen, ze voorleven. Het brengt een prachtig groeiproces op gang dat leerlingen beter voorbereidt op hun toekomst. Een groeiproces ook voor de mentor zelf trouwens. 

Sander van Veldhuizen begeleidt scholen die het mentoraat in willen zetten voor de ontwikkeling van lifeskills bij leerlingen. 

Reacties

  1. Marion Martijn Marion Martijn - 13 oktober 2015

    Goed initiatief. Toch een kanttekening mijnerzijds. Met (te) geïsoleerd toepassen in de mentorlessen wordt het beoogde resultaat m.i. niet (of onvoldoende) gerealiseerd. Ik adviseer een aanpak (metacognieteve vaardigheden, leren/leren) die terugkomt (bij voorkeur in een vooraf afgesproken format) in alle lessen/opdrachten met afnemende sturing, waarbij een beoordeling (bijv. o.b.v. portfolio) door mentor, leerling zelf, en anderen (stageverleners etc) op de voortgang van persoonlijke ontwikkeling van dit soort vaardigheden een onderdeel uitmaakt van de totale beoordeling.
    Met deze geintegreerde aanpak is beter resultaat te verwachten. Dat vraagt niet alleen van mentoren (en methode) een inspanning, maar van alle bij onderwijs betrokkenen.
    Ik ben graag bereid, vanuit mijn ervaring, mee te denken over de implementatie van dergelijk onderwijs.

Plaats een reactie

Over de auteur

Sander van Veldhuizen_web.png

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan