Sluiten

Zoeken in de website

Differentiëren: schoolbreed starten of juist in kleine teams?

Differentiëren: schoolbreed starten of juist in kleine teams?

Veel scholen vragen zich af wat ze het best kunnen doen om differentiëren een plek te geven. Moet je nu schoolbreed starten, of juist kiezen voor een meer gefaseerde aanpak in kleine teams? Een vraag die bij meer professionaliseringsvragen speelt en het antwoord is dan ook niet eenduidig. 

Voor welke vorm u ook kiest, differentiëren is sowieso nooit een zaak van de docent alleen. Het is belangrijk dat er op schoolbreed niveau een visie en beleid wordt geformuleerd en dat dit beleid planmatig wordt uitgevoerd. Schoolleiders, afdelings- en teamleiders spelen dan ook een sleutelrol. 

Het is een cultuuromslag

Het is een cultuuromslag die draagvlak nodig heeft. Waarom doet het er voor onze school toe, dat differentiëren. Wat is onze visie? Past het in onze cultuur, in de structurele processen? Wat willen we meer zien in de les? Wat is het belang ervan voor de leerlingen, de school, de docenten? Een heldere visie zorgt niet alleen voor draagvlak, maar schept ook de kaders voor wat u wilt bereiken. 

Belangrijke vragen om op strategisch niveau te beantwoorden zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe past differentiatie in het schoolbeleid en bij onze visie en missie?
  • Welke (financiële) keuzes maken we om differentiatie te implementeren?
  • Welke doelen stellen we voor het differentiëren in de lessen?

Afdelings- en teamleiders kunnen ervoor zorgen dat het onderwerp op de agenda komt (en blijft!) en docenten optimaal ondersteunen. Want naast brede steun hebben ze ook tijd, ruimte, kennis en vooral ook elkaar nodig om hun vaardigheden verder te verbreden.  

Draagvlak nodig

Voor verandering is draagvlak nodig. Bij de keuze voor een schoolbrede aanpak is het belangrijk met elkaar het gesprek te hebben over waarom er schoolbreed op dit thema geprofessionaliseerd moet worden. Wat bereik je ermee? Wat willen we meer zien in de les? Welke acties worden er van wie verwacht? Wat moet je daarvoor in huis hebben en welke vaardigheden zou ik dan nog (verder) willen ontwikkelen? 

Differentieer ook bij docenten zelf

Het is belangrijk hierin recht te doen aan verschillen tussen docenten. Verschillen in kennis, in ervaring, maar bijvoorbeeld ook in de manier, de snelheid en de motivatie om je nieuwe dingen eigen te maken. Dan kom je vaak uit op een gedifferentieerd traject voor de docenten zelf. En dat er dan één team is dat zich volledig richt op differentiatie? Prima, dan kunnen zij heel goed de anderen weer meenemen en maak je optimaal gebruik van de expertise van de teamleden zelf.

Steeds vaker komt de vraag juist uit het team zelf, via een interne academie of een teamleider. Dat is natuurlijk heel motiverend, als het team aangeeft er samen mee aan de slag te willen. Het is wel handig om dan als team en als school stil te staan bij wat er dan nodig is aan ruimte, tijd, geld en ondersteuning van het management. 

Ook is het goed om schoolbreed dan te kijken naar de verschillen die er gaan ontstaan tussen de diverse lessen. En dan kom je weer op de schoolbrede aanleiding: wat is er nodig in de lessen? En zo is differentiëren dus nooit een zaak van de docent alleen.

Wat past het best bij uw school?

Differentiëren, het is absoluut te leren en dat kan op heel veel verschillende manieren. Het is een voortdurend proces van leren en zelfontwikkeling. Wat wij terugkrijgen van docenten is in ieder geval dat een schoolbrede aanpak inspireert, motiveert en de beste uitgangspositie biedt om deze manier van lesgeven te borgen in uw organisatie. 

Wilt u uit eigen ervaring een tip delen met andere scholen die voor keuzes staan hoe ze differentiëren het beste vorm kunnen geven? Laat dan hieronder een reactie achter. Zo leren we van en met elkaar.

Leestip! 
Een gratis e-book met de 16 meest gestelde vragen én het antwoord natuurlijk.
Dit blog kwam daar bijvoorbeeld ook uit.

>> Download het e-book

Reacties

  1. M.Westerik M.Westerik - 4 november 2015

    Graag een afspraak maken met iemand om te bespreken of er wellicht een studiedag te organiseren is over differentieren.

  2. Ingrid Dirksen Ingrid Dirksen - 4 november 2015

    Dat kan! Ik neem contact met u op en dan bespreken we het even. Hartelijke groeten, Ingrid Dirksen

Plaats een reactie

Over de auteur

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan