Sluiten

Zoeken in de website

4 Vragen aan…Sean Covey

4 Vragen aan…Sean Covey

Sean Covey is vicepresident van FranklinCovey en leider van The Leader in Me. We stelden hem vier vragen over de essentie van The Leader in Me, een proces op basisscholen waarbij kinderen spelenderwijs gewoonten leren voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. Een gedachtengoed dat gebaseerd is op "The 7 habits of highly effective people", hét managementboek uit de jaren 80 van Stephen Covey (jawel, zijn vader).

Bron foto: InspirationBoost.com

U staat met een leraar in de lift en hij vraagt u in 5 zinnen The Leader in Me uit te leggen.

'The Leader in Me' is een buitengewoon schoolontwikkelingsproces. Ik noem het een operating system on your desk. Een manier waarop je je school, je klas en je lessen stuurt, maar ook een wijze waarop kinderen in staat zijn zichzelf te sturen. Niet elke dinsdag om 13.00 uur, of tijdens een project- of themaweek, maar altijd. Dag in dag uit. Onderdeel van The Leader in Me zijn de 7 gewoonten die je als school één taal geven.’

Wat maakt uw gedachtengoed universeel?

Elke school, muziek-, science of religieus - kan werken volgens The Leader in Me. Waarom? Omdat je niet tornt aan het curriculum. Wat je wel doet is de school, de leraar en leerling gemeenschappelijke taal (de 7 gewoonten) en tools (leiderschapsdagen) geven. Hoe je dat integreert? Tijdens een leesles vraag je de leerling bijvoorbeeld: “Welke van de 7 gewoonten zie je in de hoofdpersoon terug?” Je geeft iedereen een leiderschapsrol, iets waar hij goed in is. Zo weet Dean dat hij de rekenboeken moet ophalen. En Mika staat op als het lunchtijd is. Hij deelt de melkbekers uit, want hij is melkleider. Gedurende het jaar zijn er leiderschapsdagen waarbij kinderen de schoolactiviteiten presenteren aan hun ouders. De leerlingen doen alle gesprekken. De leraar laat ze leiders zijn. Dat kun je ieder kind leren.’

‘Wij zijn wat wij herhaald doen. Excellentie is dus niet een (losse) handeling,maar een gewoonte’
- Aristoteles

Jongeren leven in een ingewikkelde wereld, To be a leader voelt zo streberig. Hebben ze niet veel meer baat bij rust, reinheid en regelmaat?

‘Streberig is het verkeerde woord. “The Leader” betekent niet dat je de beste of altijd nummer 1 moet zijn. Leider staat voor het leiden/invloed uitoefenen op je eigen leven. Elk kind heeft gaven, is meer dan een score. De score die hij haalt in testen is misschien maar 5 procent van het 360 graden spectrum van de intelligentie. Natuurlijk moeten we leren lezen, schrijven en rekenen, maar net zo belangrijk is het leren van 21st century skills, die je allemaal ziet terugkomen in de 7 gewoonten: een doel voor ogen, (samen) problemen oplossen, verantwoordelijkheid nemen, prioriteiten stellen.’

‘Eerst maken we onze gewoonten, dan maken onze gewoonten ons’ 
- Stephen Covey

Wat kunnen de 7 gewoonten voor het passend onderwijs betekenen?

Veel. The Leader in Me begint met een mindset. Ook kinderen met adhd, autisme en leerproblemen, hebben talenten, greatness inside. Door met die gedachte naar kinderen te kijken, kun je heel veel bereiken. We vinden altijd wel een rol waarin ze kunnen excelleren. Een verademing voor ouders die vaak moeten horen dat hun kind anders is, dingen niet kan.’

Dit interview is eerder gepubliceerd in Didactief Special Covey, oktober 2013.

Plaats een reactie

Over de auteur

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan