Sluiten

Zoeken in de website

Als je met kennis niet langer het verschil maakt, waarmee dan wel?

Als je met kennis niet langer het verschil maakt, waarmee dan wel?

Nog niet zo lang geleden leefden we in het informatietijdperk. In dat tijdperk scoorden degenen met de meeste ‘feitenkennis’ in hun hoofd het hoogst op op kennis gebaseerde examens en op kennis gebaseerde carrièreladders. Voor scholen was het belangrijk om vooral zo veel mogelijk kennis op hun leerlingen over te dragen. Maar het tijdperk waarin je met je kennis uniek kon zijn is inmiddels voorbij.

Kennis die ooit alleen beschikbaar was via topexperts en topuniversiteiten, is momenteel toegankelijk in bijna elke uithoek op aarde. Volgens managementgoeroe Daniel Pink, die over de hele wereld volle zalen trekt met zijn visie over hoe in deze eeuw de wereld van werk verandert, hebben degenen die succes hebben een bovengemiddelde creativiteit, een groot probleemoplossend vermogen en een vooruitziende blik. Dat zijn de uitvinders, ontwerpers, overstijgend denkers, betekenismakers en patroonherkenners. Zij kunnen kennis analyseren, optimaliseren, samenvoegen, presenteren en zinvol gebruiken. Daarom worden ze kenniswerkers genoemd. 

Feitenkennis niet langer een onderscheidende factor

Maar er is meer, zo betoogt Pink, de mensen die echt bloeien in de huidige realiteit bezitten niet alleen de eigenschappen van kenniswerkers, maar kunnen daarnaast vooral ook goed luisteren en goed samenwerken. Ze zijn in staat ‘de subtiliteiten van menselijke interactie te begrijpen, blij te zijn met zichzelf en dat plezier ook in anderen op te wekken’. Ze hebben misschien niet alle kennis zelf, maar weten hoe ze de juiste mensen bij elkaar moeten brengen om de benodigde kennis te verzamelen en daaruit oplossingen af te leiden. Ze zijn empathisch en weten de ideeën en talenten van anderen te gebruiken. Met andere woorden: ze kunnen niet alleen goed omgaan met kennis, maar eveneens – je raadt het al – met mensen.

Nieuwe realiteit

De visie van Pink en anderen is te lezen in het voorwoord van het boek The Leader in Me. Recent verscheen hiervan de Nederlandse vertaling. Pink is zeker niet de enige die deze visie verkondigt. Ook andere experts spreken al enige tijd van deze nieuwe realiteit. 

In het onderwijs ligt de focus dan ook terecht niet meer op kennisoverdracht alleen. Scholen zoeken naar manieren om kinderen zaken als eigen verantwoordelijkheid mee te geven, probleemoplossend kunnen denken en goed kunnen samenwerken.

Nederlandse versie nu verschenen

The Leader in Me wil basisscholen een proces bieden om het werken aan deze vaardigheden te integreren in de praktijk van alledag. Het is een proces dat kinderen aanspreekt op hun talenten en betrokkenheid. Het leert ze op een speelse manier 7 gewoonten gericht op persoonlijke groei en relaties met anderen. Die gewoonten komen voort uit het bekroonde leiderschapsboek 'The 7 habits of highly effective people’ van Stephen Covey.

In The Leader in Me is te lezen hoe dit proces voor scholen min of meer toevallig is ontstaan en hoe het nu overal ter wereld onderwijsprofessionals helpt hun werk met nog meer impact op de kinderen te kunnen doen. De auteurs maken hierin de verbinding tussen drie snel veranderende uitdagingen: kennis, schoolcultuur en levensvaardigheden.

Fijn leesvoer dus voor scholen die overwegen of The Leader in Me een proces is dat bij hun past. Het boek is o.a. via de webshop van CPS te bestellen en het inspirerende voorwoord is daar ook alvast te downloaden.

Plaats een reactie

Over de auteur

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan