Sluiten

Zoeken in de website

Drie mooie lessen voor coaches van (een emotionele) Foppe de Haan

Drie mooie lessen voor coaches van (een emotionele) Foppe de Haan

Hoewel ik helemaal niet zo’n voetbalfan ben, was ik gefascineerd door de persconferentie na een wedstrijd van Foppe de Haan waarin hij geëmotioneerd vertelde over zijn elftal en de voldoening die hij ervoer als coach.

Foppe zag ik eerder bij CPS vanwege zijn masterclass ‘Lesgeven is topsport’. Hij is zelf oud-docent en gepassioneerd over onderwijs. Zijn meest recente succes als coach en zijn duidelijk zichtbare emotie rond zijn werk, leerde mij weer drie lessen over coaching. 

Coaching begint met passie

Foppe liet zijn passie voor het spel en de mensen zien. Dat is duidelijk wat hem drijft. Onderwijsprofessionals zijn eigenlijk allemaal aan hun opleiding en werk begonnen vanuit de passie om leerlingen te helpen zich te ontwikkelen. En naar mate docenten meer ervaring krijgen willen ze vanuit diezelfde passie ook graag beginnende collega’s helpen bij hun ontwikkeling. Dat is de goede drijfveer voor coaching.

"Daar doe je het voor. Je doet het voor de mensen."
Foppe de Haan

Tegelijkertijd zijn er ook ervaren docenten die, in lijn met de ambitie van de school, nieuwe dingen moeten doen zoals het activerend lesgeven en differentiëren. In het onderwijs sta je immers nooit stil als professional, je ontwikkelt je altijd door.

Een goede coach heeft een gevulde gereedschapskist en ervaring

Foppe de Haan weet wat hij doet. Hij bereidt zijn trainingen voor, weet hoe hij spelers nieuwe vaardigheden kan aanleren, hoe hij gesprekken moet voeren. Hij doet zijn werk met passie en ervaring, maar ook ‘gewoon’ met techniek: de vaardigheden van een goede coach. En hij heeft verstand van ‘de technieken’ van het vakgebied. Zo zal voetbal ook zijn eigen wetten hebben, net als de pedagogische en didactische spelregels in het onderwijs.

Een goede coach kent zijn beperkingen

Wie Foppe hoort praten, hoort ook altijd een gezonde relativering. Hij is niet in z’n eentje verantwoordelijk voor het succes van zijn team. O ja, hij heeft als coach een mooie rol, maar zijn team moet het in het veld laten zien. Een coach heeft dus ook maar een beperkte invloed. Er zijn grenzen aan het vak van coach. Van een andere succescoach, Louis van Gaal, leren we dat de omgeving rond de coach – die hij stelselmatig zijn staf noemt – ook moet kloppen. Deze video is wel de moeite waard in dat opzicht.

Ook in het onderwijs zien we dat. Er zijn momenten dat je als coach het proces moet loslaten omdat de docent zelf, of de leidinggevende, aan zet is.

Coaching en het onderwijs

Coaching en onderwijs horen bij elkaar. Want de passie om anderen het beste uit zich zelf te laten halen en te helpen zich te ontwikkelen, zit diep in het onderwijs geworteld.

John Hattie ondersteunt dat in zijn boek Visible Learning into Action. Hij stelt dat samenwerking tussen leerkrachten een van de meest effectieve elementen is in het onderwijs. En de essentie van coaching is de drive om anderen beter te laten worden..

Coaching is wel een beetje een modebegrip geworden. Iedereen kan zich zo maar coach noemen. Het goed organiseren van begeleiding in het onderwijs vraagt professionalisering. De gereedschapskist moet worden gevuld, en de organisatie rond de coach moet ook op orde zijn. Daarom ben ik zo enthousiast over onze Opleiding tot Coach.

Onderwijs is voortdurend in beweging en het begeleiden van de belangrijkste factor in het onderwijs – de persoon voor de groep– zou voor iedere school prioriteit moeten zijn.

De investering in deze opleiding is niet alleen een investering in de coach, maar in de hele professionaliteit van het team. Want als een aantal coaches in de school op professionele manier de samenwerking tussen leerkrachten kan vergroten, is uiteindelijk het kind in de klas volgens John Hattie de grote winnaar! Kijk, en wie wil er nou geen winnende coach zijn!

Barbara de Boer is een van de trainers van 'De opleiding tot coach'. Deze training bestaat uit vier modules. De gedachte is dat de coach ieder jaar een module (bestaande uit meestal 5 trainingsdagen) kan volgen en zo langzaam maar zeker zijn gereedschapskist vult en vaardigheden om te coachen verbreedt en verdiept.

Reacties

  1. Ingrid Dirksen Ingrid Dirksen - 12 januari 2016

    Ja, mooi, Barbara! Daar gaat het om. Fan van Foppe!

Plaats een reactie

Over de auteur

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan