Sluiten

Zoeken in de website

Hoe werkt de LesobservatieApp?

Hoe werkt de LesobservatieApp?

Eind 2014 werd de LesobservatieApp gelanceerd. Ben Stolker, teamcoach bij Tabor College Hoorn, lokatie d'Ampte, is een gebruiker van het eerste uur en was actief betrokken bij het optimaliseren van het gebruik in de praktijk. Scholen kunnen de app zelf vier maanden uitproberen. In dit blog legt Ben uit hoe het werkt.

Met de laptop of tablet de klas in 

Ik neem meestal een laptop mee de klas in maar een tablet kan natuurlijk ook. In de les logt u in op www.lesobservatie.com. U selecteert de docent en de observatielijst opent direct. De vragen die u dan ziet zijn gebaseerd op 'De vijf rollen van de leraar'. Er is een aparte vragenlijst voor elke rol. Om er mee te observeren is geen kennis nodig van de vijf rollen van de leraar, de vragen zijn universeel en heel concreet. De vijf rollen volgen de les, dus ze komen vanzelf voorbij. Soms doe ik alleen flitsbezoeken en observeer ik alleen een specifieke rol waar ik dan naar wil kijken.

Bij elke vraag kunt u aangeven hoe de docent scoort; onvoldoende, matig, voldoende, goed of niet van toepassing. Bij elke vraag is er ruimte om opmerkingen te noteren; tips of tops, of een korte omschrijving van wat u hebt gezien of gehoord. Deze opmerkingen zijn later ook terug te lezen door de docent en ik vind ze zelf altijd heel handig voor in het nagesprek. Hoe concreter je bent, hoe prettiger het gesprek en hoe meer de leraar aan de feedback heeft.

Links en rechts van het scherm staan vragen (indicatoren). De indicatoren aan de linkerkant gaan over docentgedrag. De indicatoren aan de rechterkant gaan over leerlinggedrag. Met de leerling-indicatoren kunt u zien in welke mate de docent effectief is in zijn of haar docentgedrag.

U bepaalt steeds zelf wat u invult of leeg laat. Dit is afhankelijk van uw doel. De app slaat de ingevulde gegevens automatisch op dus zo kan er niets kwijtraken. Op het einde van de les sluit u de observatie af. U kunt ervoor kiezen om de gegevens voor eigen gebruik te houden. Dat houdt in dat niemand anders dan de observator en de docent de gegevens te zien krijgt.

Afbeelding: Er is een aparte vragenlijst voor elke rol. 

De les nabespreken

Ik bespreek de les bijna altijd dezelfde dag nog na. Dat kan ook, want je hoeft na de observatie niets meer uit te werken en naar conclusies te vertalen. Dat doet de app. Om praktische redenen lukt direct nabespreken niet altijd, maar hoe eerder je samen terugkijkt hoe effectiever de feedback. De les zit dan nog goed in je hoofd. Ik vind het altijd prettig dat de docent meteen mee kan kijken met de weergave in de app: Hoe ging mijn les? Waar was ik goed in, waar wil ik nog beter in worden, waarin ben ik gegroeid? De resultaten worden visueel weergegeven zodat je meteen ziet hoe ver je bent in een bepaalde rol en wat er is veranderd sinds de vorige lesobservatie. De afspraken die u samen met de docent maakt slaat u op zodat alles op één plek bij elkaar staat. Met zijn eigen inloggegevens kan de docent op elk gewenst moment zijn observatie en de gemaakte afspraken terugkijken. 

Afbeelding: De resultaten van een observatie worden visueel weergegeven.

De observatie afstemmen op beginnende én ervaren docenten 

De vragen die langskomen hangen samen met het niveau waarop een leraar is ingedeeld. De meeste leraren beginnen op het basisniveau, maar er zijn ook twee ontwikkelniveaus met vragen die meer gericht zijn op het werken met passende werkvormen, en op het om kunnen gaan met verschillen (o.a. differentiëren). Zo biedt de vijf rollen voor iedere docent voldoende uitdaging.  

Managementinformatie

Wij werken zelf met de betaalde licentie, en die heeft een aparte, extra managementmodule waarin alle observaties binnen de organisatie samen komen. Met deze informatie zijn verschillende analyses te maken. Omdat alle gegevens digitaal zijn heb je direct inzicht in de ontwikkeling van een team, een vakgroep of de lesgever als individu. In ons geval passen we ons aanbod aan interne scholing hier op aan omdat we weten welke rollen of indicatoren goed zijn ontwikkeld en welke onderdelen in de lessen extra ontwikkeling nodig hebben.

Afbeelding: Analyses maken met de managementmodule.

Niet alleen voor leidinggevenden

Op onze school is de LesobservatieApp beschikbaar voor al het lesgevend personeel, maar dat is een keuze natuurlijk. Iedere docent kan bij een collega een observatie doen. Een docent die bijvoorbeeld moeite heeft met een bepaalde klas, kan een (ervaren) collega vragen een observatie te doen. De feedback die deze docent krijgt van zijn collega is zeer waardevol voor zijn docentontwikkeling. Doorgaans worden deze observaties opgeslagen met de optie ‘voor eigen gebruik’.

De app wordt bij ons dus niet alleen door leidinggevenden gebruikt maar ook - of juist - als ontwikkelinstrument voor collega’s onderling. We merken dat het de drempel verlaagt om bij elkaar te observeren en feedback te geven, en dat docenten die een gerichte vraag of probleem hebben het vaak prettiger vinden dat even met een collega uit te wisselen. Omdat de app heel intuïtief werkt kan iedereen er ook vrij makkelijk een observatie mee doen.

Voor een lerende organisatie waarbij het personeel met en van elkaar wil leren is deze app naar mijn mening een heel mooi instrument om aan docenten en teamleiders aan te kunnen bieden.

Probeer de app 4 maanden zelf

 

Reacties

  1. Erna Heijnis Erna Heijnis - 18 maart 2016

    Komt er ook een voor het basisonderwijs?

  2. Simone Kessels Simone Kessels - 29 maart 2016

    De app voor het PO is in ontwikkeling en komt deze maand beschikbaar!

  3. Miriam Arts Miriam Arts - 30 maart 2016

    Wanneer komt er zo'n app voor het basisonderwijs?!

  4. Marianne (CPS) Marianne (CPS) - 29 april 2016

    De speciale versie voor het basisonderwijs is nu ook beschikbaar hoor: www.cps.nl/lesobservatieapp-po

  5. Patrick Remmerie Patrick Remmerie - 10 januari 2017

    Beste In een mail van secretariaat CPS kreeg ik volgende uitnodiging om jouw bericht te lezen: 1. "We merken dat het de drempel verlaagd om bij elkaar te observeren en feedback te geven, en dat docenten die een gerichte vraag of probleem hebben het vaak prettiger vinden dat even met een collega uit te wisselen"

    Een afknapper wegens een ferme taalfout. Erg voor een onderwijsbericht. Ik zal wel niet nalaten de informatie in jouw blog te lezen.

Plaats een reactie

Over de auteur

ben lesobservatie.jpg

Ben Stolker (gastblog)

webmaster@cps.nl

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan