Sluiten

Zoeken in de website

De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs

De LesobservatieApp is er nu ook voor het basisonderwijs

Met de LesobservatieApp kunt u digitaal lessen observeren op basis van heel concrete gedragsindicatoren. Hij was er al voor het voortgezet onderwijs, maar omdat er vanuit het basisonderwijs steeds meer vraag naar kwam, is er nu een aparte versie voor het basisonderwijs. U kunt hem 4 maanden gratis proberen. In dit blog vertel ik u meer over de app en wat u er nu precies mee kunt.

Het belang van lessen observeren

Lesobservaties zijn uitermate belangrijk. Voor de kwaliteit van het onderwijs, maar ook om recht te doen aan de persoonlijke ontwikkeling van leraren. Goede feedback op je les is een van de belangrijkste manieren om als leraar te kunnen groeien. In de Staat van het Onderwijs is te lezen dat de meeste schoolleiders bij elke leraar een tot drie keer per jaar een les observeren. Ze doen dit om zicht te krijgen op het didactisch handelen, op het nakomen van (verbeter)afspraken of ter voorbereiding van een gesprek. Vrijwel alle leraren krijgen feedback naar aanleiding van de lesobservaties. Een op de drie basisscholen gebruikt structureel een kijkwijzer. 

Maar wat is nu eigenlijk een goede les en wat doet een effectieve leraar dan? Hoe biedt u leraren concrete handvatten?

De vijf rollen van effectieve leraren

De LesobservatieApp is echt een diagnose-instrument: je observeert er de lessen mee, geeft feedback op concreet waarneembaar gedrag en biedt duidelijke persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden. De indeling naar de vijf rollen van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter biedt veel houvast. Het geeft de leraar duidelijkheid in wat effectief is en dat hij door dat gedrag toe te passen precies geeft wat leerlingen nodig hebben. Een indeling die iedereen - leraar, ib-er, schoolleider-  handvatten geeft om gedrag onder de loep te nemen, omdat de app inzicht geeft in de mate waarin een rol wordt beheerst. Concreter kan het volgens mij niet worden.

Wat ik ook krachtig vind, is dat leraren- en leerlingengedrag wordt koppelt. De gedachte daarachter is dat de intentie van een leraar goed is maar dat het succes ervan pas blijkt uit het gedrag dat het bij leerlingen oproept. De LesobservatieApp is daarom zo gemaakt dat je zowel naar het leraargedrag als het leerlingengedrag kunt kijken. Hoe het allemaal precies werkt wordt in dit artikel uitgebreid beschreven.

Recht doen aan verschillen tussen leraren

Het niveauverschil tussen leraren is groot en vraagt om andere observatiecriteria. De vragen die voorbijkomen hangen daarom samen met het niveau waarop een leraar is ingedeeld. De meeste leraren beginnen bij het basisniveau en groeien vanuit daar naar de volgende niveaus. Met name in de rol van didacticus en afsluiter zijn er verschillen te zien tussen de niveaus. Zo wordt iedere leraar zijn eigen ontwikkelpunten geboden.

Overzichten en vergelijkingen zijn mogelijk

De digitalisering van gegevens maakt het observeren van lessen efficiënter en professioneler. De nabespreking is bijvoorbeeld direct mogelijk waardoor feedback aan kracht wint. Voor managementsturing is het handig dat er grafische overzichten en vergelijkingen mogelijk zijn. 

Veel voordelen dus, gebundeld in één digitaal instrument. In mijn visie is dat echt van toegevoegde waarde in een lerende organisatie en ik ben blij dat er nu ook een speciale versie voor het basisonderwijs is. Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen!

Probeer het zelf 4 maanden

Of lees er meer over op www.lesobservatieapp.nl

Plaats een reactie

Over de auteur

Kessels Simone portret kl 9668.jpg

Simone Kessels

Simone is trainer en adviseur.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan