Sluiten

Zoeken in de website

Sociale veiligheid vóél je

Sociale veiligheid vóél je

“Al die veiligheidsprotocollen zeggen mij niet zo veel. Als ik op school ben, wil ik voelen dat het een fijne plek is waar het goed toeven is”, hoorde ik laatst iemand zeggen. Dat is mij uit het hart gegrepen. Graag illustreer ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld welke impact sociale veiligheid kan hebben.

Hij is een zij

Het voorbeeld gaat over een derde klas van een vmbo-school in een middelgrote gemeente. Tijdens de mentorles vroeg een van de leerlingen het woord, hij wilde graag iets vertellen. Met horten en stoten kwam het verhaal eruit: de jongen woonde in een verkeerd lichaam en wilde een meisje zijn. Het zal u niet verbazen dat er in eerste instantie een ongemakkelijke stilte viel. Klasgenoten en mentor wisten niet direct hoe ze moesten reageren. Al snel durfden de eerste leerlingen vragen te stellen en ontstond er een levendig en intensief gesprek. Door de reacties durfde de jongen uiteindelijk zelfs te vragen of hij voortaan bij de gymles zich in de meisjeskleedkamer mocht omkleden. “Natuurlijk mag dat”, zeiden de meiden in zijn klas spontaan.

Iedereen mag zichzelf zijn

Na dit groepsgesprek heeft de mentor de zaak verder opgepakt. Hij organiseerde een gesprek met de teamleider, de gymleraar, de ouders en de leerling zelf. De zaak werd soepel en goed geregeld, de relatie tussen de leerling en de klasgenootjes bleef even goed als voorheen. De leerling kreeg respect vanwege zijn openheid en zijn eigenheid werd gerespecteerd.

Dit voorbeeld is een prachtige illustratie van sociale veiligheid. Op de school is een cultuur waarin de leden van de gemeenschap respect hebben voor elkaar. Iedereen mag zichzelf zijn, waarbij de gemeenschappelijke normen en waarden leidend zijn.

Continu proces

Sociale veiligheid is kwetsbaar. Het is geen statisch gegeven, maar iets waar continu in moet worden geïnvesteerd. Met heldere uitgangspunten en zinvolle (preventieve) activiteiten. Die investering is méér dan de moeite waard. Want leerlingen en medewerkers voelen zich namelijk meer betrokken bij de school als er een sociaal veilig klimaat heerst. Iedereen werkt en leert dan prettiger en dat komt de prestaties ten goede.

Laat u inspireren!

Is sociale veiligheid ook speerpunt op uw school? Komt dan op 2 juni a.s. naar De Reehorst in Ede. Tijdens de conferentie ‘Safety First’ krijgt u succesvolle praktijkvoorbeelden en praktische handreikingen. Inspirerende sprekers, zoals de filosoof Bas Haring, en workshops door experts staan garant voor een inspirerend en waardevol programma. De conferentie is een initiatief van Platform TL, CPS en de Stichting School & Veiligheid.

Lees hier meer over de conferentie, het volledige programma en aanmelden.

Plaats een reactie

Over de auteur

Bart Engbers.png

Bart Engbers (gastblogger)

Bart is voorzitter van het landelijk Platform Theoretische Leerweg, in aanloop naar de conferentie Safety First, over sociale veiligheid in en om de school.

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan