Sluiten

Zoeken in de website

Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten?

Hoe kan ik de motivatie om lange teksten te lezen vergroten?

Uit zeer recent Amerikaans onderzoek blijkt dat leerlingen steeds minder vaak lange teksten lezen. Daarover bestaat ook in Nederland grote ongerustheid. Het analyseren hiervan is interessant. In het KRO-NCRV programma De Taalstaat werd mij onlangs gevraagd naar die analyse. U kunt die uitzending met Adriana Bus (betrokken bij dit onderzoek) onderaan dit blog terug luisteren. Maar u wilt natuurlijk vooral weten wat u kunt doen om deze motivatie te vergroten!

Vanaf groep 6 wordt een andere manier van lezen gevraagd

Voordat je kunt lezen en begrijpen heb je heel veel oefening nodig om deze vaardigheden te ontwikkelen. In de eerste jaren van de basisschool ligt het accent dan ook vooral op het leren lezen. Vanaf groep 6 moeten leerlingen vooral lezen om te leren. Het is het moment waarop veel leerkrachten zullen herkennen dat leerlingen weerstand tegen lezen beginnen te krijgen. Die weerstand ontstaat vaak uit het feit dat leerlingen stuk lopen op teksten die ze niet goed begrijpen of het feit dat ze nog onvoldoende goed kunnen lezen om vlot mee te komen. Een situatie die zelfs kan leiden tot angst voor lezen (zoals Thijs Nielen beschreef in zijn blog 'Is leesangst de reden dat in groep 6 de motivatie om te lezen afneemt?') Vanaf groep 6 wordt een andere manier van lezen gevraagd waarin kinderen maar weinig worden begeleid. Ze hebben toch leren lezen? We zouden er goed aan doen het lezen ook te onderhouden in de bovenbouw van het basionderwijs. Meer tijd dus voor leesonderwijs en de leerkracht als model. Leesmotivatie en leesbevordering zou in ieder leesbeleid een vast onderdeel moeten zijn.

Motivatie begint bij modelling

We weten als onderwijsprofessionals allemaal dat modeling ontzettend belangrijk is in onderwijs en opvoeding. Dan geldt dit natuurlijk ook voor de motivatie om te lezen. Ook dat kunnen we modellen. Want ik zie het zo voor me: voor het weekend moedigt de leerkracht natuurlijk haar groep 7 aan om in het weekend te lezen. Maar staat ze zelf maandagochtend de leerlingen in de deuropening op te wachten met haar favoriete boek onder de arm? En vertelt ze dan waarom juist dit boek haar zo boeit?

Houd de aandacht op lezen scherp, ook in de bovenbouw (maar wel anders)

De tweede tip heeft met de eerste te maken natuurlijk.
Op veel scholen is de praktijk dat na de intensieve aandacht voor het technisch leren lezen in de onder- en middenbouw de aandacht hiervoor in de bovenbouw begint af te nemen. Met alles wat we weten over het belang van veel lezen voor de toekomst van het kind, is dat eigenlijk een ontwikkeling die we ons niet kunnen permitteren. We zullen moeten zoeken naar het intensief blijven sturen op lezen, maar dan op een manier die met andere vakken is geïntegreerd. Dit vraagt een goed plan van u als schoolleider. Het e-book De drie grootste misverstanden als het gaat om begrijpend leesonderwijs kan u verder helpen dit probleem te analyseren en tot een oplossing te komen.

Een rijke schoolbibliotheek is belangrijk

Ik kwam dit interessante onderzoek tegen, waar de eerder genoemde Thijs Nielen ook aan heeft meegewerkt. De conclusie: leerlingen op scholen waar een rijke schoolbibliotheek aanwezig is, presteren beter op het gebied van lezen. Het is een mooie vorm waarin de eerste twee tips in praktijk worden gebracht: de school modelt enthousiasme over lezen.

Wilt u radio 1 uitzending terugluisteren? Frits Spits (NPO1 programma De Taalstaat van 9 januari 2016) in gesprek met hoogleraar Adriana Bus en een bijdrage van Karin van de Mortel.

Wat doet u om de motivatie voor het lezen op uw school te versterken?
U kunt hieronder een reactie plaatsen.

Reacties

  1. wilma kuiper wilma kuiper - 16 januari 2018

    wat een mooie inspirerende droom heeft mevr. Bus: meer lezen in de bovenbouw door het ontwikkelen van een webportal, adaptief met Thijs en Karin aan haar zijde. Ik ook...Ik ga contact zoeken met mevr Bus.

Plaats een reactie

Over de auteur

Mortel Karin van de  portret kl 5938.jpg

Karin van de Mortel

Karin is specialist op het gebied van taal- en leesonderwijs en auteur van diverse boeken over taal.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan