Sluiten

Zoeken in de website

Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada

Wat wij leerden van de studiereis naar The Leader in Me-scholen in Canada

Wat een geweldige en uitdagende vraag: "Kun je een studiereis organiseren waar leiderschap, in de breedste zin van het woord, centraal staat?" "Jazeker", was mijn antwoord, "Hoe breed mag leiderschap zijn?" Als trainer in de 7 gewoonten van Stephen Covey zie ik in ieder kind en volwassene leiderschap. We dragen allemaal competenties in ons om leiding te nemen en te geven. Leiderschap beperkt zich niet tot leidinggeven aan jezelf, aan je klas of aan je team. Het is ook leiding durven overdragen, loslaten, bewustwording en kinderen leren om zelfleiderschap te ontwikkelen en te nemen. De vraag betekende het startpunt van een studiereis naar Canada waarin de deelnemers van de stichting Konot een week werden ondergedompeld in leiderschap.

Leiderschap op vele niveaus

Stichting Konot staat voor Stichting Katholiek Onderwijs Noord Oost Twente. In november 2015 vertrok een vertegenwoordiging van het team naar Canada. Er werden trainingen gevolgd in de 7 gewoonten van Stephen Covey en zogenaamde The Leader in Me-scholen bezocht waar het oefenen en leren van zelfleiderschap een prominente rol inneemt. Kinderen, teamleden, ouders en betrokkenen bij de scholen hebben ons laten zien en ervaren dat leiderschap op vele niveaus bestaat. Door de afwisseling van trainingsdagen en schoolbezoeken kwamen de 7 gewoonten en het gedachtengoed erachter tot leven. 

Hoewel er ook in Nederland inmiddels 35 scholen zijn die werken volgens deze pedagogische lijn, werd er voor de studiereis voor Canada gekozen omdat de scholen in dat land net wat jaren langer met de 7 gewoonten werken en we die extra kennis, beleving en ervaring graag door wilden geven aan de kinderen en teamleden. 

Find your voice and inspire others to find their voice
- Stephen R. Covey

Persoonlijke ervaring

Twee leraren van Stichting Konot deden verslag van de reis; Mignon Stevelink en Anouk Kamphuis. Mooie, persoonlijk verhalen die ik graag met u wil delen.

Mignon Stevelink (basisschool De Wendakker)

De uitnodiging om mee te gaan met deze studiereis kwam precies op het goede moment. Want eerlijk gezegd was ik er soms wel een beetje klaar mee… het onderwijs. En ik ben vast niet de enige die wel eens met de gedachte speelde om een ander vak te gaan kiezen. Terwijl de werkdruk toeneemt, lijkt het werkplezier rondom (en in) ons te dalen. In mijn ogen leek het onderwijs steeds meer te bestaan uit cijfers, prestaties, toetsen, analyses en rendementen. Alles moest steeds hoger, beter, verklaard, vastgelegd en beoordeeld. Het ging mij steeds meer benauwen. Waar waren de kinderen eigenlijk gebleven, de menselijke maat? Met welke idealen had ik destijds voor dit mooie vak gekozen?

Ik was erg blij dat ik mee mocht, want inmiddels was ik door het inlezen in het gedachtengoed van Stephen Covey erg enthousiaster geworden. Dít zou het onderwijs weer leuk maken! Zowel voor de kinderen, als voor ons. Leuker én beter. Klinkt idealistisch, maar zo voel ik het ook écht. Ik heb inmiddels zelfs weer het gevoel dat we door onze kinderen een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de broodnodige verandering die onze individualistische maatschappij nodig heeft. Nelson Mandela zei ooit: “Education is the most powerful weapon to change te world”. En zo is het. Zo mooi en zo belangrijk ís ons vak. En daar waren ze weer, de idealen waardoor ik ooit voor dit vak gekozen had!

En daar waren ze weer, de idealen waardoor ik voor dit vak gekozen had!

Eenmaal in Canada was de ontvangst overal heel hartelijk. We zagen gemotiveerde kinderen, die vol zelfvertrouwen te werk gingen. Een opvallend verschil zag je ook in de manier waarop de kinderen oprecht en met aandacht echt luisteren naar elkaar. Mooi ook om te zien hoe de kinderen voor zichzelf doelen stellen, grote en kleine, op gebied van leerinhouden maar ook bijvoorbeeld op sociaal emotioneel gebied. Het voelt alsof kinderen hier bezig zijn met een groter, hoger doel. Iets waar het daadwerkelijk om gaat: goede mensen worden die het beste uit zichzelf en uit de ander weten te halen. 

De thuisblijvers
En dan komen we op de vraag, die vele ‘thuisblijvers’ stelden na afloop: is het echt zo heel veel anders dan bij ons? Moeten wij (en in dat woordje ‘moeten’ zit ook al direct een stukje angst bij velen) het allemaal anders doen?! Ik denk ‘ja’ en ‘nee’… het is er wel heel anders, maar toch doen wij ook al heel veel. Wat er bij ons anders moet is, denk ik, de focus. Wij moeten de focus meer leggen op het aanleren van die vaardigheden (de lifeskills) en minder op de prestaties zelf (deze volgen vanzelf). Wij, leerkrachten en ouders, vinden vaak op ’t rapport de werkhouding/gedrag toch ook al belangrijker dan de prestaties? Maar de druk om te presteren is bij ons (te) hoog komen te liggen. Wij willen onze kinderen ook al die bagage meegeven, die vaardigheden waar ze verder mee komen in het leven, dat is niets nieuws. Wat bij ons echter ontbrak is het kader. Een duidelijke kapstok, waar we alles aan kunnen ophangen. Eén duidelijke, gemeenschappelijke taal… en die hebben wij gevonden in de ‘7 gewoonten’ die in een The Leader in Me-school centraal staan.  

Wij willen onze kinderen ook al die bagage meegeven, die vaardigheden waar ze verder mee komen in het leven, dat is niets nieuws.

De laatste dag (het weekend) stond in het teken van gewoonte 7. Nu onze hoofden werkelijk overliepen van indrukken, mochten we deze letterlijk legen in de prachtige, weidse omgeving van de Rocky Mountains. Ik kan mij niet heugen dat ik zo vaak het woordje ‘geweldig’ en ‘prachtig’ in de mond heb genomen als op die dag… en eigenlijk die hele week. Ik ben er trots op dat het KONOT ook (of misschien wel juist) in deze tijd, de mogelijkheden en de middelen heeft gevonden, keuzes heeft durven maken om te kiezen en te staan voor wat zij/wij daadwerkelijk belangrijk vinden. Ik mag oprecht zeggen dat ik mijn missie weer gevonden heb. 

Anouk Kamphuis (basisschool De Leemstee)

Om de reis goed voor te bereiden las ik het boek “The Leader in Me” en al lezende zag ik veel parallell met mijn eigen leven.

Ik weet sinds een jaar of tien dat ik fybromyalgie (weke delen reuma) heb. In het begin zag ik alleen maar nadelen, maar sinds een paar jaar ben ik heel bewust keuzes gaan maken. Ik ben – in termen van Stephen Covey - meer leider geworden van mijn eigen leven en mijn ziekte bepaalt dat nu niet meer. Dat maakt het leven een stuk aangenamer. Ik was heel benieuwd of we in Canada ook echt zouden zien hoe kinderen zelfleiderschap oppakken met de hulp van de 7 gewoonten van Covey.

Nou, ik heb het met eigen ogen kunnen aanschouwen. We zijn op drie scholen geweest en de sfeer die we proefden op deze scholen was echt geweldig. Leerkrachten zijn heel enthousiast over hun leerlingen en trots op hun school. Leerlingen geven aan dat ze zelf veel kunnen bereiken door de 7 gewoonten na te leven. Ze zijn leider op allerlei gebieden. Van leider zijn in “mensen welkom heten”, tot leider zijn in hoe en wat ze willen leren. Wat mij vooral opvalt is dat veel leerlingen heel goed in staat zijn om duidelijk antwoord te geven op de vragen die je stelt. Ze weten heel goed waar ze mee bezig zijn en wat ze ervan leren. Ze passen het toe in hun hele leven. Op school, maar vaak ook thuis of bij de verenigingen waar ze bij zijn.

Ze brengen het dus ook over op hun ouders en andere mensen om hen heen. Het is een taal die ze nog ver buiten het schoolgebouw spreken. Ze kunnen er echt iets mee. Het maakt hun leven rijker.

Het is een taal, die, als je hem eenmaal kent, gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is.

Tijdens de reis hebben we zelf een cursus gehad over de 7 gewoonten, 'De 7 gewoonten in zeven uur'. Velen van ons hebben vaak een moment van herkenning gehad. Het is geen moeilijk gedoe, dat ver van je werk en dagelijks leven af staat. Het is een taal, die, als je hem eenmaal kent, gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is. Het voelt goed als je merkt dat je echt de leiding kunt nemen over je eigen leven en dit ook kunt leren aan kinderen, om hen zo sterker te maken voor hun toekomst.

Reacties

  1. Minke jacobi Minke jacobi - 13 september 2016

    Wat interessant!! Komt er nog een studiereis als deze?
    Met vriendelijke groet,
    Minke Jacobi
    Begeleider startende leerkracht en fan van Covey

Plaats een reactie

Over de auteur

Buitenhuis Alma portret kl 3193.jpg

Alma Buitenhuis

Alma is gecertificeerd trainer en begeleider van scholen die een The Leader in Me-school willen worden of trainingen willen volgen in de 7 gewoonten van Stephen Covey.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan