Sluiten

Zoeken in de website

Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening

Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening

Eigentijds onderwijs. Talloze scholen zijn er druk mee bezig. En dat terwijl de discussie nog in volle gang is. Er wordt veel over geschreven en iedereen lijkt er een ander beeld bij te hebben. Maar wat zijn die beelden en welk beeld heeft u bij eigentijds onderwijs? Wat vindt u ervan en wat betekent het voor u als leraar? Moet alles anders of geeft u al eigentijds les? Laten we eerst eens kijken naar enkele standpunten.

# Eigentijds leren is… Gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren is eigentijds onderwijs in optima forma, zegt de een. Integendeel, stelt de ander. Eigentijds leren moet aansluiten bij wat de huidige en toekomstige samenleving van ons verlangt: meer samenwerking. Teveel personalisering zou enkel het individualistische karakter vergroten en zodoende het onderwijs alleen maar verder verschralen. 

# Eigentijds leren is… Leren met ict

Dat de rol van ict in het onderwijs alsmaar groter wordt, staat buiten kijf. Maar houdt dat in dat de rol van de leraar steeds kleiner wordt? Ja, zegt de ene groep. Nee, zegt de andere. Keer op keer blijkt namelijk uit onderzoek dat met name de relatie tussen leerlingen en de leraar essentieel is voor goed onderwijs. 

# Eigentijds onderwijs is… Samen ontdekken

Sommigen zien bij eigentijds onderwijs leerlingen voor zich die met behulp van een tablet samen de wereld verkennen en samen betekenis geven aan wat ze ontdekken. Anderen menen daarentegen dat eigentijds onderwijs – net als in nu en in het verleden - vraagt om een stevige portie kennisoverdracht. En om die reden voor een belangrijk deel leraar-gestuurd moet zijn.

Kortom, er lijkt geen consensus te bestaan over wat eigentijds onderwijs precies inhoudt. Ook ontbreekt een meetlat waarlangs je het onderwijs kunt leggen om te bepalen hoe eigentijds het is. (Zouden we überhaupt gebaat zijn bij zo’n meetlat?)

De vraag ligt er. Nu het antwoord nog.

Als nog niet duidelijk is wat eigentijd(s) onderwijs is, waarom zijn dan zoveel scholen er mee bezig? Een reden hiervoor kan zijn dat er in de afgelopen jaren steeds meer signalen zijn gekomen dat het onderwijs niet (meer) aansluit bij wat leerlingen en de samenleving nodig heeft. Zo blijkt uit het recente onderzoek van de OECD dat de leerlingen in Nederland het minst gemotiveerd zijn en het minste doorzettingsvermogen tonen bij moeilijke opdrachten. Hoewel per saldo het Nederlandse onderwijs behoorlijk goed is, gaat van het systeem op scholieren geen aansporing uit om zich in te spannen. Ze geven snel op.

Ofwel, het onderwijs is niet eigentijds meer en dus gaat men op zoek naar het antwoord op de vraag hoe het weer eigentijds kan worden. De aandacht voor 21st eeuwse vaardigheden is hier het directe gevolg van. 

Eigentijds onderwijs vraagt onze aandacht

De vraag ligt er, maar over het antwoord verschillen duidelijk de meningen. In de discussie lijkt het soms of het een niet samen kan gaan met het ander. Maar, is dat wel zo? Volgens ons zijn we nog lang niet uitgedacht en uitgepraat over wat eigentijds onderwijs behelst. Als we willen voorkomen dat we over een aantal jaar moeten constateren dat we hier kansen hebben laten liggen, is het zaak daar met elkaar tijd en ruimte voor te maken. Met andere woorden, eigentijds onderwijs vraagt onze aandacht en een reflectie op wat dat voor u, als onderwijsprofessional, betekent.

Wat vindt u?

We zijn dan ook benieuwd welk beeld u heeft bij eigentijds onderwijs. Doet u mee aan een klein onderzoekje? We hebben een aantal beelden verzameld. Welk van deze beelden komt overeen met dat van u? Klik op deze link en geef uw reactie. Daarnaast bent u natuurlijk van harte welkom op het Nationaal Congres Lesgeven op 1 december a.s. dat in het teken zal staan van eigentijds lesgeven (zie kader).

   
Tijd voor eigentijd(s) tijdens het Nationaal Congres Lesgeven

Op 1 december 2016 vindt het Nationaal Congres Lesgeven plaats. Onder het motto: ‘Eigentijds lesgeven aan de leerling van vandaag voor de maatschappij van morgen’ bieden wij u een rijke leeromgeving waarin u kunt kiezen uit een mix van activiteiten.   U kunt samen met anderen leren over (onderdelen van) eigentijds lesgeven, ontdekken wat u ervan vindt, hoe u er vorm aan kunt geven, wat u al doet en kunt behouden. U kunt creëren, oefenen en eigentijds lesgeven ervaren.

Op deze pagina vindt u meer informatie over het Nationaal Congres Lesgeven

 

Reacties

  1. M.I. Jansen M.I. Jansen - 23 september 2017

    Gezien programma over Agora school in Roermond. Is er een derlijke school in Rotterdam of direkte omgeving?? Groeten mw. Jansen

Plaats een reactie

Over de auteurs

Lind Odenthal.jpg

Linda Odenthal

Linda ondersteunt scholen bij het opzetten en verbeteren van hun kwaliteitszorg door o.a. het professionaliseringsbeleid. Zij is mede-auteur van het boek Lesson Study als effectieve vorm van teamleren.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan