Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

CPS Blogs

 Lees ook onze andere  blogs

We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op?

We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op?

26 september 2016 - door Marianne van der Werff - 5 reacties

Joris Spekle stond als leerkracht bij Stichting Scala aan de bron van een belangrijke onderwijsinnovatie. Het lukte de school om ouders de mogelijkheid te bieden om hun kind intensiever te helpen bij het leren. Het ontlast de leraren, terwijl leerlingen juist meer individuele begeleiding krijgen. Wat eind 2013 begon met twee kinderen, groeide uit tot een project met ruim 180 kinderen. Steeds meer scholen raken nieuwsgierig naar de resultaten die worden bereikt met dit vernieuwende onderwijsconcept. Ik vroeg Joris om er eens iets meer over te vertellen.

Joris Spekle

Als leerkracht voelde ik me regelmatig onmachtig; ik zag wel wat mijn leerlingen nodig hadden, maar kon dit lang niet altijd bieden. Dat is praktisch gewoon ondoenlijk als je les moet geven aan 25 of meer kinderen, op meerdere niveaus en wanneer je de taak hebt om die grote diversiteit aan kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen op zowel cognitief als motorisch, creatief en sociaal emotioneel gebied. Hoe gekwalificeerd en ervaren je ook bent, je zult je aandacht moeten verdelen over al je leerlingen. Door passend onderwijs komen bij de vele niveaus ook nog eens leerlingen die extra aandacht behoeven, dus dan wordt het onwerkbaar.

Leerkrachten hebben het gewoon te druk

In mijn visie zorgt het huidige systeem voor een ongewenste situatie. Het veroorzaakt een hoog ervaren werkdruk en frustratie bij leraren, en we helpen leerlingen onvoldoende om zich maximaal te ontwikkelen.

Voor wat betref de sociaal emotionele vaardigheden is het doorgaans allemaal niet zo’n probleem. Maar als het gaat om vakken als taal en rekenen is de huidige situatie verre ideaal. Daar zullen de leerprestaties sterk verbeteren als er ruimte zou zijn voor meer individuele begeleiding en een gepersonaliseerd leerprogramma. Natuurlijk zijn er allemaal prima initiatieven om de leerkracht te ontlasten, zoals klassenassistenten of een leerplein. Maar we komen overal 'kapitaal' te kort.

Bij schipperskinderen helpen de ouders actief 

De directeur-bestuurder van Stichting Scala was aangenaam verrast toen hij een school voor schipperskinderen bezocht en ontdekte dat die heel goede resultaten behaalden ondanks, zelfs misschien doordát ze een heel andere manier van onderwijs kennen. Schipperskinderen tot een leeftijd van 6 jaar, krijgen geregeld een pakket met leerstof mee en hun ouders verzorgen zelf en aan boord de begeleiding. Blijkbaar gebeurde dat heel effectief, terwijl deze ouders niet speciaal gekwalificeerd zijn. Ik ben aan de slag gegaan om deze werkwijze eens te gaan onderzoeken en om te achterhalen of deze aanpak binnen de scholen van de stichting kon worden toegepast.

Wat is Leren met Ouders? 

En zo ontstond uiteindelijk een voorziening die we Leren met Ouders hebben genoemd. We boden ouders op vrijwillige basis en op verschillende manieren de mogelijkheid aan om hun eigen kind intensiever te helpen bij het leren bij vakken als rekenen, taal, begrijpend lezen en studievaardigheden. We kennen natuurlijk allemaal de leesmoeders, een soort eenvoudige voorloper.

Natuurlijk krijgen de kinderen niet echt les van hun ouders, maar zij ondersteunen hun eigen kind bij het leerproces. Hierbij worden zij gecoacht en gefaciliteerd door de leerkracht. De leerkracht zorgt ervoor dat de leerling een programma krijgt dat goed bij hem of haar past, natuurlijk in overleg mét de leerling en de begeleidende ouder. De ouders begeleiden hun kind op onderdelen. Hun inzet is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Een belangrijk criterium hierbij is dat ouders leiding moeten kunnen accepteren, want uiteindelijk bepaalt de school wat nodig is en wanneer een gesteld doel gehaald moet worden. Ouders die hun kind willen ondersteunen krijgen hiervoor een korte training.

"Het aanbieden van lesstof door de eigen ouders is beter voor hun kind. voor de overige leerlingen en voor de leerkracht. Waar wachten we op?"
- Joris Spekle

Van 2 naar 180 leerlingen

Ouders bleken het heel prettig te vinden om op deze manier bij te dragen aan de ontwikkeling van hun kind kind, en de groep die meedoet is dan ook steeds groter geworden. Hoewel deze mogelijkheid aan alle ouders werd aangeboden, deden in het begin vooral de ouders mee van kinderen die extra hulp nodig hebben. Denk aan hoogbegaafde of autistische leerlingen. Door de extra hulp van hun ouders krijgt de leerkracht meer tijd om zijn aandacht te verdelen over alle leerlingen in de klas, en daarmee is het een echte win voor iedereen. De leerkrachten ervaarden dat het onderwijs is verbeterd voor álle kinderen en dat er een sfeer ontstaat van gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid.

Over idealen 

Mijn ideaal is dat elke leerling kan profiteren van meer individuele begeleiding, indien dat wenselijk en mogelijk is. Wat is er tegen dat hun eigen ouders daarbij helpen?

Daarom vertel ik aan scholen die dat willen mijn ervaringen. Ik doe dat nu vanuit mijn nieuwe rol bij CPS waar ik dit concept, we hebben het Leren met Ouders genoemd, verder ontwikkel en scholen met raad en daad kan ondersteunen die deze mogelijkheid willen verkennen.

Kom kijken bij De Bussel
Joris organiseert regelmatig schoolbezoeken aan De Bussel. U kunt als gast mee en vragen stellen aan leerkrachten, Heidi Smits of bestuurder. 

Lees meer

Deel dit bericht

Reacties

  1. Rob de haanRob de haan Schreef op 30 september 2016 08:18:27

    Proficiat met dit geweldige resultaat. Ga zo door en probeer heel Nederland te enthousiasmeren.

  2. Joris SpekleJoris Spekle Schreef op 30 september 2016 09:32:50

    Hoi Rob, dank voor je positieve bericht. De kinderen die ik samen met hun ouders heb mogen begeleiden én die deze begeleiding kunnen krijgen op andere plekken, zijn mijn drijfveren om dat inderdaad na te streven.

  3. frans van buulfrans van buul Schreef op 12 oktober 2016 08:51:06

    Hoi Joris,

    We blijven trots op je. Super.

  4. Joris SpekleJoris Spekle Schreef op 13 oktober 2016 11:24:57

    Hoi Frans, dat is natuurlijk heel fijn voor mij om te lezen. Bedankt!

  5. Henny RenesHenny Renes Schreef op 4 november 2016 19:21:02

    Hallo Joris Spekle, Deze aanpak maakt me erg nieuwsgierig. Niet alleen dat ik als (voorlees)moeder en oma hier interesse voor heb, maar vraag me ook af of het gebruikt kan worden op Prago-scholen als extra stimulans. Succes!

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies