Sluiten

Zoeken in de website

Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren

Eigentijds leren volgens leerlingen en leraren

In het blog van 6 september ging het om de vraag ‘Wat is eigentijds leren?’. Heeft het nou wel of niet met gepersonaliseerd leren te maken? Speelt ICT een belangrijke rol of toch niet en draait het om kennisoverdracht of om het samen ontdekken? Een ding is zeker: de antwoorden lopen flink uiteen. In onze zoektocht naar het antwoord leggen we de vraag ditmaal neer bij verschillende docenten en leerlingen van het Carolus Clusius College in Zwolle.

Je zou het niet verwachten uit de mond van leerlingen uit vwo-6. Toch vinden Ruben, Stefanie en Fieke alle drie dat ICT niet per se verplicht is voor eigentijds onderwijs. ‘Ouderwetse’ dingen, zoals schrijven en boeken, horen gewoon bij het onderwijs, vinden ze.

Smartboard en whiteboard zijn wel handig

Stefanie: “Maar het is ook handig als het op het smartboard staat. En er moet een whiteboard in het lokaal zijn, zodat de leraar af en toe even snel iets kan uittekenen.” Een krijtbord vindt ze dan weer iets te ver terug gaan in de tijd. Ruben vindt dat ICT ook voor afleiding kan zorgen. “Zelf vind ik aantekeningen maken met pen en papier veel fijner en ik weet dat je daar ook sneller van leert dan typen op de laptop.” Volgens Fieke gaat het om de combinatie van ICT en ‘normale’ hulpmiddelen. “Verder vind ik filmpjes en plaatjes bij de lesstof tijdens de les van toegevoegde waarde. Zo onthoud je alles beter, omdat het visueel wordt gemaakt.” Uiteindelijk gaat het volgens haar om structuur en duidelijkheid in de klas. “Dan maakt het niet zoveel uit hoe je lesgeeft, je leert dan al.”

Blijven zitten door een laptop

Denken havo-4 leerlingen ook zo over ICT? Timber en Anne-Lisa hebben in ieder geval de nadelen van ICT aan den lijve ondervonden. “We zijn allebei blijven zitten dit jaar doordat we veel te veel afgeleid waren door onze laptops.” Timber heeft zijn laptop zo ingesteld dat hij alle Whatsapp-berichtjes zag binnenkomen. “Dat had ik nooit moeten doen, want daardoor was ik veel te veel afgeleid. De leraren hadden vaak niet door dat ik andere dingen aan het doen was tijdens de les en sommige leraren vonden het mijn eigen verantwoordelijkheid.”

Anne-Lisa heeft haar lesje inmiddels wel geleerd: “Ik neem nog wel mijn iPad mee naar school, maar ik gebruik hem alleen tijdens de les als de leraar zegt dat we hem nodig hebben. Ik ga dit jaar voor het eerst een papieren schoolagenda gebruiken en daar schrijf ik mijn huiswerk in.” Ook Timber stapt over op pen en papier, al heeft ICT volgens hem ook zo zijn voordelen: “Als we een e-reader met alle boeken konden krijgen, zou ik die wel nemen. Dan zou mijn tas niet zo zwaar zijn.”

Leerlingen vrij laten

Denken havo- en vwo-leerlingen bij eigentijds leren al snel aan tastbare, digitale hulpmiddelen zoals whiteboards, video’s, iPads en online toepassingen als Magister, de leraren benaderen de vraag logischerwijs meer vanuit pedagogisch en didactisch perspectief.

Zo draait eigentijds leren volgens Eline Schakelaar, docent Nederlands vooral om zelfstandigheid. “Leerlingen vrij laten, bijvoorbeeld in plannen, zelfstandig werken en keuzes maken, daar gaat het om. Zodat ze zich de lesstof zelf eigen kunnen maken en zichzelf kunnen ontplooien. Ik begeleid hen daarbij. Ik treed op als coach, want een eigentijdse leerling is namelijk met een heleboel andere dingen bezig dan met school en snel afgeleid. Je moet je lessen daarop afstemmen en daarom met iets beters komen dan alleen ‘frontaal’ lesgeven.”

Lesstof in verschillende vormen gieten

Edith Steenbergen, eveneens docent Nederlands, is het met dat laatste eens: “Voor mij is eigentijds lesgeven dat ik met mijn lessen aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen.”

Het opbouwen van een vertrouwensband speelt hierbij een cruciale rol, aldus Peter Vloedgraven, docent economie: “Contact maken vind ik heel belangrijk. Leerlingen zijn snel afgeleid door mobieltjes, vriendjes, vriendinnetjes en bijbaantjes. Door een band met hen op te bouwen maakt ik contact. Mijn les kan ik dan bijvoorbeeld laten aansluiten op een bijbaantje van een leerling.” Om ervoor te zorgen dat Steenbergen weet wat haar leerlingen bezighoudt, gaat ze eerst met hen in gesprek. Ook zij vindt de eigentijdse leerling snel afgeleid of ‘vluchtig’ zoals ze het zelf zegt. “Ze zijn met veel dingen bezig. Het is aan het onderwijs om tot de kern te komen en een bepaalde diepgang te creëren. Vervolgens kan de lesstof dan verschillende vormen worden gegoten, zodat onderwijs bij iedere leerling past.”

Wat vindt u?

We zijn benieuwd welk beeld u heeft bij eigentijds onderwijs. Doet u mee aan een klein onderzoekje? We hebben een aantal beelden verzameld. Welk van deze beelden komt overeen met dat van u? Klik op deze link en geef uw reactie.

Daarnaast bent u natuurlijk van harte welkom op het Nationaal Congres Lesgeven op 1 december a.s. dat in het teken zal staan van eigentijds lesgeven (zie kader).

   
Tijd voor eigentijd(s) tijdens het Nationaal Congres Lesgeven

Op 1 december 2016 vindt het Nationaal Congres Lesgeven plaats. Onder het motto: ‘Eigentijds lesgeven aan de leerling van vandaag voor de maatschappij van morgen’ bieden wij u een rijke leeromgeving waarin u kunt kiezen uit een mix van activiteiten.   U kunt samen met anderen leren over (onderdelen van) eigentijds lesgeven, ontdekken wat u ervan vindt, hoe u er vorm aan kunt geven, wat u al doet en kunt behouden. U kunt creëren, oefenen en eigentijds lesgeven ervaren. 

Op deze pagina vindt u meer informatie over het Nationaal Congres Lesgeven

 

Plaats een reactie

Over de auteur

Linda Geerlings vk.jpg

Linda Geerlings

Linda Geerlings is adviseur bij CPS en gespecialiseerd in taalonderwijs, differentiatie en examens.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan