Sluiten

Zoeken in de website

Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

Samen bouwen aan ouderbetrokkenheid

Dit weekend had ik een etentje bij een goede vriendin thuis. We spraken over haar huis dat ze onlangs heeft laten bouwen. Dagelijks ervaart ze hoe goed het huis aansluit bij haar leven en haar woonwensen. Het is een genot om er te wonen. Dit prachtige resultaat is volgens haar bereikt omdat de samenwerking en de communicatie met de architect zo goed verliep. Al pratend word ik me bewust van de metafoor: werken aan ouderbetrokkenheid 3.0 kun je vergelijken met het bouwen van een huis.

Mijn vriendin en haar architect hebben intensief samengewerkt om het mooist denkbare huis te bouwen (binnen de kaders die er waren natuurlijk, bij mijn vriendin was het budget ook niet oneindig  ). Scholen en ouders hebben ook een gezamenlijke ambitie: zij willen dat het kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Ook in het realiseren van deze ambitie is samenwerking het sleutelwoord. En juist daar is in mijn beleving nog een wereld te winnen.

Spreek zaken naar elkaar uit

Voor mijn werk kom ik regelmatig op scholen die de samenwerking met ouders willen versterken. In de gesprekken die dan op gang komen, blijkt dat die samenwerking niet altijd even lekker loopt omdat school en ouders in verschillende werelden lijken te leven. Zij hebben elk hun eigen ervaringen, ideeën en overtuigingen maar spreken die lang niet altijd naar elkaar uit.

Neem bijvoorbeeld overtuigingen die er kunnen zijn als het gaat om ieders verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van het kind. Ik hoor dikwijls opmerkingen als “De school is om te leren, thuis is om te spelen”, “een 10-minutengesprekje is niet nodig, want er is weinig te melden”, “waarom bemoeien ouders zich hiermee?”, “de juf wéét toch dat ik thuis geen tijd heb om samen met mijn kind te lezen?”

Wie een relatie wil opbouwen en wil samenwerken, zorgt dat ze onderwerp van gesprek worden. Neem nu Ouderbetrokkenheid 3.0. De kern van deze visie is dat ouders en school gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de (school)ontwikkeling van het kind, en dat ze hierin gelijkwaardig optrekken. Maar wat betekent dat dan concreet? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, scholen kleuren dat zelf verder in. Maar waar deze scholen sterk in zijn, is het op tafel leggen van wensen en verwachtingen en daar in gesprek met ouders en kind een concrete invulling aan geven.

Eenrichtingsverkeer werkt echt niet

Een andere overtuiging, die nogal eens voor wrevel en onbegrip zorgt, is de overtuiging dat ouders wel weten hoe bepaalde zaken op school werken. Bijvoorbeeld omdat het op het digitale prikbord of in de nieuwsbrief stond. Maar ouders zijn natuurlijk net als u en ik: er komt veel informatie op hen af en niet alles wordt opgemerkt. Dat kan best frustrerend zijn, maar het is misschien beter om te beseffen dat eenzijdige informatie niet werkelijk bijdraagt aan de samenwerking …

Spreek u uit

Terug naar mijn vriendin en haar architect. Waarom is het hen gelukt om een droomhuis te bouwen, dat de architect trots toevoegt aan zijn trackrecord? Ik denk vooral omdat zij beiden geïnvesteerd hebben in hun samenwerkingsrelatie. Een relatie, waarin zij gelijkwaardig maar niet gelijk waren, nieuwsgierig waren naar elkaars ideeën en open stonden voor elkaars overtuigingen. Zouden we niet net zo’n relatie met ouders willen?

Mijn motto: organiseer tijd om elkaar beter te leren kennen en begrijpen. Laat ouders weten hoe belangrijk u de relatie met hen vindt. En ‘manage’ de verwachtingen rondom de samenwerking. Niet alleen als een kind voor het eerst op uw school komt, maar elk jaar opnieuw. Vertel ouders wat ze van u kunnen verwachten en doe een appèl op de rol die zij in de samenwerking spelen.

In dat kader is het goed om wat meer te weten over het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie (in dit blog wordt het verschil heel mooi uitgelegd). 

Succes met het bouwen aan een fijne samenwerkingsrelatie!

Leestip: praktische tips om goed en slim samen te werken met ouders leest u in het gratis e-book Ouderbetrokkenheid 3.0.

Reacties

  1. Arjan Slootweg Arjan Slootweg - 9 september 2017

    In het ND van afgelopen week een tegengesteld geluid.
    https://www.nd.nl/nieuws/opinie/scholen-staren-zich-blind-op-tevreden-ouders.2786592.lynkx

Plaats een reactie

Over de auteur

Kessels Simone portret kl 9668.jpg

Simone Kessels

Simone is trainer en adviseur.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan