Sluiten

Zoeken in de website

Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

Eigentijds onderwijs combineert het bestaande met het nieuwe

Op zoek naar onderwijs dat aansluit bij de leerling van vandaag en hen voorbereidt op de maatschappij van morgen, zijn veel scholen bezig met eigentijds onderwijs. Maar, hoe ziet dat onderwijs er precies uit? Daarover verschillen de meningen. Volgens sommige vakgenoten moet alles helemaal anders, terwijl anderen vinden dat het huidige onderwijs kan blijven zoals het is. De waarheid zou best wel eens in het midden kunnen liggen…

Hoewel er geen kant-en-klaar antwoord is op de vraag wat we moeten verstaan onder ‘eigentijds onderwijs’, kwamen we in het blog ‘Eigentijds onderwijs. Ieder zijn mening’ tot de conclusie dat het volgens docenten te maken heeft met ‘meer gepersonaliseerd leren’, ‘leren met ict’ en ‘samen ontdekken’. Ook zagen we dat leerlingen in eigentijds onderwijs een combinatie zien van bestaand en nieuw, zoals het gebruik van een boek in een combinatie met een Smartbord.  

Een mix tussen oud en nieuw 

En dat is precies wat we ook steeds meer terugzien op scholen: behouden wat goed werkt en veranderen wat anders moet. Naar ons idee sloegen de leerlingen dan ook de spijker op zijn kop door te stellen dat eigentijds onderwijs draait om de ideale mix tussen het bestaande en het nieuwe. Een mix waarbij die twee elkaar zodanig weten te versterken dat het onderwijs beter aansluit bij de leerling van nu en de maatschappij van morgen. Blijft de vraag hoe die mix er dan in de praktijk uitziet. Laten we eens kijken naar vier voorbeelden. 

Voorbeeld 1: van huiswerk naar schoolwerk 

Nog steeds vinden we huiswerk noodzakelijk om de lesstof te herhalen en om te oefenen, te verdiepen en te verwerken. Hoe belangrijk we dat ook vinden, helaas zijn maar weinig leerlingen gemotiveerd om huiswerk te maken. En dus hebben we allerlei controlemaatregelen bedacht om hen te dwingen hun huiswerk te maken. Kortom, we gaan de strijd aan.  

ICT brengt ons nieuwe methoden, zoals ‘flipping the classroom’. De leerlingen kijken thuis een filmpje waarin de lesstof wordt uitgelegd en op school gaan ze daarmee aan de slag waarbij de docent hen als coach bijstaat. Huiswerk wordt schoolwerk en instructie wordt huiswerk. En omdat kinderen nou eenmaal liever thuis een filmpje kijken dan huiswerk maken, hoeven we minder de strijd aan te gaan.

Voorbeeld 2: leerlingen elkaar laten helpen 

Een ander voorbeeld van een ICT-oplossing waarmee we de traditionele manier van huiswerk maken nieuw leven inblazen is de huiswerk app. Hiermee kunnen leerlingen elkaar helpen als ze vastlopen in een opdracht. Zo leren ze samenwerken en staan ze er niet alleen voor.  

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan deze middelen. De leerlingen bekijken het filmpje thuis niet of verdelen de vragen en mailen de antwoorden naar elkaar door. Ze waren, zijn en blijven creatief in het ontwijken van hetgeen volwassenen van ze vragen. Maar, hoe beter we daarmee aansluiten bij hun belevingswereld, hoe kleiner de behoefte zal zijn om dat te doen. 

Voorbeeld 3: gamification  

De afgelopen jaren heeft gamification, vooral in het bedrijfsleven, een flinke opmars gemaakt. Gamification betekent dat er gamemechanismen en gamedesignelementen op een slimme manier worden toegevoegd in de les. Daar hoeft helemaal geen ICT aan te pas te komen, denk bijvoorbeeld ook aan spelvormen die we kennen van het tv-programma ‘Wie is de mol’. Door de inzet van ICT zijn er wel nog meer mogelijkheden ontstaan. Onderzoek heeft (nog?) niet aan kunnen tonen dat leerlingen er betere resultaten mee halen, maar wel dat ze meer gemotiveerd zijn en dat ze langer geconcentreerd bezig zijn.   

Voorbeeld 4: lesstofonderdelen vervangen door leeractiviteiten 

Een manier om leerlingen meer te motiveren voor het vak rekenen is bijvoorbeeld door lesstofonderdelen uit de methode te vervangen door rekenactiviteiten. Dit kunnen rekenspellen zijn, maar ook filmpjes, automatiseringsoefeningen op de tablet, energizers, cartoons, rekenbingo, rekenpuzzels etc. 

Hoe combineert uw school bestaand met nieuw? 

Bij CPS zijn we heel benieuwd hoe u invulling geeft aan eigentijds onderwijs. Ziet u in de mix tussen bestaand en nieuw ook dé oplossing? En welke ervaringen heeft u daarmee? Of bent u juist benieuwd naar de ervaringen van andere scholen? Kom dan naar het Nationaal Congres Lesgeven op 31 mei a.s. Dit congres staat helemaal in het teken van eigentijds lesgeven (zie kader).  

Plaats een reactie

Over de auteur

Lind Odenthal.jpg

Linda Odenthal

Linda ondersteunt scholen bij het opzetten en verbeteren van hun kwaliteitszorg door o.a. het professionaliseringsbeleid. Zij is mede-auteur van het boek Lesson Study als effectieve vorm van teamleren.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan