Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

CPS Blogs

 Lees ook onze andere  blogs

Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus

Het hele jaar plezier van een startgesprek met ouders in augustus

2 juni 2017 - door Hens Galjaard - 1 reactie

Vroegtijdig kennismaken met ouders is een van de tien succesfactoren voor ouderbetrokkenheid, aldus Mariëtte Lusse, lector Ouders aan de Hogeschool Rotterdam. Het organiseren van een startgesprek aan het begin van het schooljaar is dan ook een van de effectiefste dingen die je kunt doen om de ouderbetrokkenheid te versterken. In dit blog lees je er meer over en wat er nodig is om zelf zo’n startgesprek te organiseren.

Veel leraren starten na de zomervakantie met een nieuwe groep leerlingen. De ervaring leert dat het belangrijk is om aan het begin van het schooljaar veel aandacht te hebben voor de groepsvorming. Waarschijnlijk organiseer je diverse spelletjes om kennis te maken en elkaar beter te leren kennen en steek je tijd in het maken of uitleggen van de afspraken: zo doen wij dat in deze klas. Als je nu investeert in een goed (leer)klimaat, dan heb je daar het hele schooljaar profijt van.

Goed samenwerken vraagt om teambuilding

Is het dan eigenlijk niet vreemd dat we ouders soms pas voor het eerst wat uitgebreider spreken in oktober of november, bij de rapportgesprekken? Een gemiste kans als we weten dat ouders een grote invloed hebben op het leren van hun kinderen. Denk er ook eens over na hoe het voor ouders is om hun kind uit handen te geven aan een leraar die ze soms slechts ‘uit de wandelgangen’ of ‘van verhalen’ kennen. Een persoonlijke kennismaking aan het begin van het schooljaar en het over en weer uitspreken van verwachtingen, zal zijn vruchten afwerpen in het hele jaar.

Een startgesprek aan het begin van het schooljaar

Nog maar weinig scholen organiseren dit soort ‘startgesprekken’. Hoe waardevol het is om aan het begin van het schooljaar te starten met een gesprek tussen leerling, ouder en leraar, laat onderzoek zien van Mariëtte Lusse (Hogeschool Rotterdam). Een paar opvallende bevindingen:

  • Veel ouders waarderen het startgesprek; de opkomst is hoog. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat 95 procent van de ouders van vier vmbo-scholen bij het startgesprek aanwezig is.
  • Ouders zijn meer tevreden over de informatie van de school en de relatie met de school.
  • De opkomst bij andere bijeenkomsten gedurende het schooljaar wordt groter.
  • Door het startgesprek komt een samenwerking op basis van vertrouwen tot stand, wat de leerling ten goede komt.

Zo zei een leerling over het startgesprek: “Het lijkt wel alsof mijn ouders vrienden zijn van de mentor. Ze spreken ineens over persoonlijke dingen!” Door dit vertrouwen vinden leraren en ouders elkaar gedurende het schooljaar gemakkelijker, ook als er lastige situaties zijn.

Wat bespreken we dan?

Zo’n startgesprek hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Het is bedoeld om het begin van het schooljaar te markeren en om als team een goede start te maken. Soms gaat het vooral om kennismaken, soms om het winnen van vertrouwen en soms om het vaststellen van een gezamenlijke ambitie. Heb je voor de tweede keer dezelfde klas? Dan bespreek je belangrijke vragen als: “Staan de neuzen nog dezelfde kant op?”, “Zijn er nieuwe ontwikkelingen?” en “Wat willen we dit jaar met elkaar bereiken?”

Wat kenmerkt een goed startgesprek?

Een goed startgesprek is iets anders dan een lijstje praktische vragen afvinken. Je werkt samen aan een persoonlijke relatie vanaf de start. Het eerste contact zorgt ervoor dat ouders zich eerder committeren aan de school van hun kind: gekend maakt bemind. Graag schets ik wat een goed startgesprek tussen leraar, ouders en leerling kenmerkt:

  • Je spreekt niet over, maar mét de leerling, van kleuter tot mbo-student!
  • Het gesprek verloopt altijd in een positieve sfeer.
  • Iedereen komt aan het woord.
  • De agenda is breed. Er is tijd voor een (informele) kennismaking en voor de uitwisseling over de ontwikkeling van de leerling thuis en op school.
  • Samen spreek je af hoe de communicatie dit schooljaar verloopt: hoe en wanneer willen we elkaar informeren? De leerling is daarbij het uitgangspunt.
  • Het startgesprek mag je best verplicht stellen. Niet als ‘een regel van de school’, maar als iets vanzelfsprekends, omdat je ervan overtuigd bent dat het goed is voor alle leerlingen.
  • Het startgesprek duurt een minuut of twintig.

Het beste moment voor een startgesprek is ergens in de eerste twee à drie weken van het schooljaar, of al op een van de laatste dagen van de zomervakantie. Sommige scholen organiseren zelfs alle startgesprekken op de eerste schooldag van het nieuwe jaar.

Zelf startgesprekken organiseren

Het houden van een startgesprek is een van de vier basisvormen van ouderbetrokkenheid 3.0, een concept dat scholen helpt om effectiever samen te werken met ouders. Wil jij op je school ook gaan werken met startgesprekken? Denk hier dan goed in teamverband over na. Zorg dat jullie het doel van de gesprekken goed bespreken. Spreek ook af wanneer jullie de gesprekken succesvol vinden en wat jullie gaan doen met de informatie die een gesprek oplevert. Organiseer ook een evaluatiemoment. Hoe zijn de gesprekken verlopen? Wat kunnen we de volgende keer anders doen. Betrek bij zowel de voorbereiding als de evaluatie van de gesprekken vooral ook de ouders.

Meer beproefde werkwijzen

Wie meer wil weten over beproefde werkwijzen kan ook terecht op de website van Hogeschool Rotterdam waar acht ‘gereedschappen’ staan beschreven om de samenwerking met ouders te versterken. Kijk daarvoor op deze pagina van hun website.

Succes!

Is ouderbetrokkenheid een thema waar jouw school actief stappen in wil zetten? Dan is het Nationaal Congres Ouderbetrokkenheid misschien een mooi startpunt voor een gezamenlijke visie.

Deel dit bericht

Reacties

  1. Hermien miltenburgHermien miltenburg Schreef op 17 juli 2017 23:17:23

    Misschien interessant voor jullie om ook eens een artikel te plaatsen op het blog voor ouders van (aanstaande) studenten www.studiekeuzekind.nl

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies