Sluiten

Zoeken in de website

ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot

ICT bij het vak Nederlands: zoveel méér dan Kahoot

Er zijn prachtige websites, tools en apps beschikbaar die de lessen Nederlands interactiever, moderner en gedifferentieerder kunnen maken. Misschien gebruik je weleens Kahoot in je lessen, maar er is nog veel meer mogelijk. Het vinden en kiezen van geschikte ICT-middelen voor in je les kost tijd en creativiteit. In deze blog geven we graag enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

Welke tools voor welke vaardigheden?

Dat we kennis kunnen toetsen met een online quiz, is inmiddels bekend. Quizjes over signaalwoorden, spelling en grammatica vind je in overvloed in de database van Kahoot. Kahoot is een leuke, speelse manier om tijdens de les de kennis van je leerlingen te testen. Als je liever wilt dat ze de quiz thuis maken met behulp van een code, is Quizizz een goed alternatief. Het idee is hetzelfde, maar Quizziz heeft wel een minder grote database.

Tip #1: Gebruik de scores van de leerlingen als nu-meting. 

Bij een les leesvaardigheid of schijfvaardigheid kun je andere tools inzetten. Om de meest geschikte tool te kiezen, moet je eerst bepalen welk doel je met het ICT-middel wilt bereiken. Wil je van alle leerlingen in één oogopslag zien welke hoofdgedachte zij hebben geïdentificeerd na het lezen van een tekst? Maak dan een Padlet (online prikbord) aan waarop leerlingen hun antwoord plaatsen. Je kunt met de klas een selectie maken van de best geformuleerde hoofdgedachtes. Wil je liever inzicht in de voorkennis van je leerlingen en/of ze laten reageren op stellingen? Maak dan een Mentimeter aan. Hiermee kunnen leerlingen bijvoorbeeld een woordwolk maken of aangeven in hoeverre ze het eens zijn met een bepaalde stelling.

Tip #2: Stel eerst vast wat je wilt bereiken in de les en zoek daar een geschikte online tool of offline werkvorm bij. Raadpleeg eventueel de Facebookgroep Leraar Nederlands.

Wat staat je te doen als docent?

Om ICT goed in te zetten, moeten alle technische faciliteiten beschikbaar zijn. Dat behoeft eigenlijk geen uitleg. Denk aan internet op jouw eigen computer of laptop, een smartboard of een projectiemogelijkheid, links naar de betreffende website en eventueel apparaten voor leerlingen, voorzien van stroom en een internetverbinding.

Maar afgezien van deze praktische zaken, vraagt de inzet van een ICT-middel veel van jou als docent. Je hebt het nodige lef en doorzettingsvermogen nodig. Allereerst moet je weten hoe een tool of app werkt, hoewel het helemaal niet erg is om te experimenteren en ‘fouten’ te maken. Kies bijvoorbeeld eerst één tool uit en maak je deze eigen. Laat je niet afschrikken door wat chaos in de klas, negatieve reacties van leerlingen (‘Alwéér een Kahoot?’) of tijdverlies. Bedenk steeds wat je een volgende keer eventueel anders kunt doen om het effect van het ICT-middel te vergroten.

 Tip #3: Werk je voor het eerst met een tool of app? Probeer hem uit in een klas die voor jou vertrouwd voelt.

 Tip #4: Geef niet op na één poging. Bedenk dat je het middel hebt gekozen vanwege zijn meerwaarde voor jouw les.

Wat staat je te doen als vakgroep?

In de Facebookgroep Leraar Nederlands en op de Drive van het Schoolvak Nederlands worden volop materialen en lesideeën gedeeld. Toch hebben veel docenten het gevoel dat ze alles zelf moeten bedenken en uitwerken. Daarom is het belangrijk de hele vakgroep te betrekken bij deze ontwikkeling, zeker omdat er ongetwijfeld collega’s zijn met meer of minder ICT-ervaring. Verzamel al jullie materialen en ideeën op één (digitale) plek en wissel geregeld ervaringen met elkaar uit.

Tip #5: Organiseer met de vakgroep een middag of training, zodat je in een veilige setting leert welke collega’s ervaring hebben met ICT, wat ICT aan jullie lessen toe kan voegen en met welke tools jullie zouden willen werken. Bij CPS organiseren we voor teams bijvoorbeeld de training Lesgeven met ict bij het schoolvak Nederlands.

Tip #6: Maak van ICT een vast agendapunt van het vakgroepoverleg.

Veel succes!

Plaats een reactie

Over de auteurs

Eline Kouwets Portret 5973.jpg

Eline Kouwets

Eline Kouwets geeft o.a. trainingen over activerende werkvormen en ict in de les.

Bekijk profiel
Linda Geerlings vk.jpg

Linda Geerlings

Linda Geerlings is adviseur bij CPS en gespecialiseerd in taalonderwijs, differentiatie en examens.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan