Sluiten

Zoeken in de website

Ben ik druk of maak ik me druk?

Ben ik druk of maak ik me druk?

Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? Drie jaar geleden stelde ik mezelf deze vraag en beantwoordde hem in een gelijknamig blog. Wat het antwoord was? Natuurlijk ja! Het verbaast me dan ook niets dat onze training Timemanagement volgens Covey steeds populairder wordt. Regelmatig zit de training zelfs zo vol dat we belangstellenden moeten verwijzen naar een volgend moment of de mogelijkheden bespreken om de training op school te geven.

Het valt wel mee met die werkdruk…

Maar waar komt die enorme belangstelling voor timemanagement nou eigenlijk vandaan? Veel mensen in het onderwijs ervaren werkdruk. Ik zeg nadrukkelijk ‘ervaren’, want objectief gezien valt het – zeker in het voortgezet onderwijs - nogal mee met die werkdruk, zo leren we uit onderzoek. Het zal je niet verbazen dat deze opmerking een hoop weerstand oproept als ik hem binnen de eerste twee minuten van de training maak. Juist met deze weerstand kunnen we aan het werk, want daar zit natuurlijk het probleem.

Waarom doe je wat je doet?

Timemanagement bestaat overigens niet, tijd loopt immers gewoon door. Jezelf managen kan echter wel. Dat begint met het stellen van grenzen en het managen van verwachtingen bij anderen. Daarbij is het zinvol om verschil te maken tussen wat belangrijk is en wat urgent is. Onze hersenen vinden ‘dringende’ dingen heel interessant. We kennen ze allemaal: geluidjes van je smartphone, een collega met een vraag, een inkomende mail, noem maar op. Toch zijn die zaken meestal niet het belangrijkst. Ze helpen je vaak niet om je doelen te behalen. Sterker nog, het zijn de grootste afleiders.

Hier draait het om

Alles wat gedurende de dag op je afkomt, kun je categoriseren in vier kwadranten (Franklin Covey©): 

Deze indeling helpt je om helder te krijgen waar het nou echt om gaat in jouw rol en jouw werk. In dat licht is alles in Q3 en Q4 niet werkelijk van belang. Het leidt je nodeloos af en is in wezen een verspilling van je tijd. Je bent effectiever als je focust op kwadrant Q1 en Q2. Neem maar eens de proef op de som en plaats je laatste 50 mails en je laatste 50 apps in deze kwadranten. Ik voorspel je dat de meerderheid in Q3 en Q4 valt. Waarom zou je op die storingen ingaan? En waarom zou je je kostbare tijd eraan verspillen? 

Mijn advies: zorg dat je helder hebt wat jouw doelen zijn en wat je te doen staat in je werk. Alleen dan hou je zelf de regie over je tijd en je werkzaamheden en voorkom je dat anderen je dag bepalen. Heb je dat niet helder, dan ga je andermans werk doen en zal je met een druk gevoel naar huis gaan.

Meer regie over je eigen tijd

Wil je de regie over je eigen tijd terug en waardevolle keuzes kunnen maken zodat je je doelen bereikt? Wil je je meer kunnen concentreren op belangrijke zaken? Misschien is de training Timemanagement volgens Covey; zo verlaag je werkdruk in het onderwijs dan ook wel wat voor jou. In de training leer je je tijd, aandacht en energie waardevol te besteden door betere keuzes te maken. Je krijgt ook praktische handreikingen voor een goede balans tussen werk en privé.

Hier lees je meer over de training

Reacties

  1. Anne Arink Anne Arink - 28 juni 2017

    Mooi blog Sander!

  2. Y. Royakkers Y. Royakkers - 6 juli 2017

    Jullie workshop spreekt me enorm aan. Zou deze ook eens in het zuiden des lands gegeven kunnen worden bv in Eindhoven zou al helpen. Groetjes uit Geleen, ook daar is werkdruk ;)

  3. Maritha Westhout Maritha Westhout - 6 juli 2017

    Interessant!

  4. Sander Sander - 17 augustus 2017

    Dank voor jullie reacties! En natuurlijk kom ik ook in Eindhoven, bel of mail maar voor een afspraak!

  5. Wim Wim - 24 augustus 2017

    Vandaag de training bij CPS (van Sander) gehad. Ik heb het idee dat ik hier wat mee kan. Nu nog het incorporeren in mijn dagelijkse praktijk. Ga ermee aan de slag in elk geval. Dank Sander!

Plaats een reactie

Over de auteur

Sander van Veldhuizen_LR.JPG

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan