Sluiten

Zoeken in de website

Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles

Drie tips voor het werken met een digitale rekenmethode in je rekenles

Toen ik drie jaar geleden met een digitale, adaptieve rekenmethode begon te werken, was dat flink wennen. Ik had allerlei vragen: Wanneer geef ik welke instructie aan wie, als leerlingen in hun eigen tempo door de stof gaan? En hoe zorg ik ervoor dat ik niet tien keer dezelfde vraag hoef te beantwoorden? Inmiddels heb ik bijgeleerd en antwoorden gevonden. 

Een digitale, adaptieve methode geeft veel nieuwe mogelijkheden. Leerlingen krijgen vanzelf oefeningen die passen bij hun niveau en ze zien direct of ze een opgave goed of fout hebben gemaakt. Leraren zien gemakkelijk in één overzicht hoe de leerlingen scoren op de verschillende domeinen en in de verschillende hoofdstukken. En dan heb ik het nog niet eens over de instructievideo’s, de eindeloze hoeveelheid (toets)opgaven, de avatars en de mooie overzichtskaarten.  

Prachtig, maar wat betekent dit voor mijn rekenles? En voor mijn rol als leraar? Graag deel ik drie tips om je digitale methode effectief in te zetten in je rekenles. 

1. Blijf het rekenschrift gebruiken 

Als leerlingen op een computer, laptop of tablet werken, blijft het rekenschrift vaak in de tas. Leerlingen schrijven hun denkstappen en berekeningen niet op; deze blijven in hun hoofd of verdwijnen in de online rekenmachine. Maar je kunt pas effectieve feedback geven, als je weet wanneer leerlingen welke fouten maken (Peters en Van Boxtel, 1999; Assouline, 2003). Gebruik die rekenschriften dus en laat leerlingen hun denkstappen en berekeningen op papier zetten. 

Overigens: er zijn digitale rekenmethodes die niet alleen feedback in de vorm van ‘goed’ of ‘fout’ geven. Sommige programma’s geven ook hints of een uitwerking. Toch kun je er niet vanuit gaan dat deze automatische feedback altijd effectief is. Het blijft lastig om feedback te programmeren, helemaal als het complexe 3F-opgaven betreft. Blijf je leerlingen daarom motiveren om dat rekenschrift vol te schrijven, zodat jij effectieve feedback kunt geven.

2. Zet je digitale methode in als formatief toetsinstrument 

Met digitale methodes kun je vaak snel en gemakkelijk een toetsje klaarzetten voor de leerlingen. Je kunt hier handig gebruik van maken als je wilt differentiëren in de instructie. Zet voor aanvang van je les een formatief toetsje klaar dat gaat over het onderwerp waar jij instructie over wilt geven. Als de leerlingen het toetsje gemaakt hebben, weet je precies wie jouw hulp waarbij nodig heeft en kun je je onderwijs daarop aan passen. 

3. Plan instructiemomenten in 

Omdat leerlingen de digitale rekenmethode in hun eigen tempo volgen, kan het gebeuren dat alle 25 leerlingen in één klas met een ander onderwerp, domein of hoofdstuk bezig zijn. Zo loop je het risico dat je in één les zo’n 25 verschillende vragen krijgt, die je allemaal individueel beantwoordt. En dat je in de volgende les precies dezelfde vragen beantwoordt, maar dan voor andere leerlingen. Om dit te voorkomen kun je instructiemomenten inplannen. Laat je leerlingen duidelijk weten wanneer je welke stof gaat behandelen. En denk aan mijn vorige tip: je kunt ook gebruik maken van het formatieve toetsje om te bepalen welke leerlingen je (verlengde) instructie gaan volgen.  

Heb jij tips? 

Werk je ook met een digitale rekenmethode en heb je tips of good practices die je wilt delen? Laat deze dan hieronder achter. 

  
Hoe geef ik een goede rekenles met een digitale rekenmethode
[training]
Wil jij meer leren over het gebruik van digitale rekenmethodes? Binnenkort start de training Hoe geef ik een goede rekenles met een digitale rekenmethode?  

Plaats een reactie

Over de auteur

Kooi Freark van der.jpg

Freark van der Kooi

Freark van der Kooi is trainer en adviseur bij CPS en op de thema's rekendidactiek, differentiëren, ict in de les en examentraining voor de bètavakken.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan