Sluiten

Zoeken in de website

Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister

Learning on the job telt mee voor herregistratie schoolleidersregister

Als er iemand is die veel moet kunnen en kennen is het de schoolleider wel. Om goed onderwijs te realiseren, is een hoog niveau van de schoolleider een vereiste. Om goed onderwijs te blijven realiseren, moet de schoolleider zich ontwikkelen. Vanuit deze gedachte is het Schoolleidersregister PO opgericht.

Foto: Directeur Wouter Wetzelaer ontvangt het certificaat van herregistratie van Rick Lekkerkerk van Libereaux.

Wat misschien niet bij iedereen bekend is, is dat u daarvoor niet per se de schoolbanken in hoeft. De dagelijkse praktijk is namelijk een uitstekende leerschool. Het is toegestaan om deze vorm van informeel leren in te zetten voor uw herregistratie in het Schoolleidersregister PO. Dit informele leertraject wordt ondersteund door Libereaux BV in samenwerking met CPS.

Schoolleidersregister PO

Als schoolleider moet u heel veel in huis hebben. U geeft leiding aan het team, beslist in onderwijskundige zaken, heeft een visie, zet strategische lijnen uit, heeft veel contact met uiteenlopende partijen in de omgeving van de school, en ga zo maar door. 

Om schoolleiders in het primair onderwijs te versterken, is het Schoolleidersregister PO in het leven geroepen. Wie is ingeschreven in dit register, moet zich elke vier jaar zich opnieuw registreren (herregistreren). Voor uw herregistratie dient u aan te tonen dat u zich substantieel heeft ontwikkeld op drie professionaliseringsthema’s. In totaal zijn er zeven thema’s. Welke thema’s dat zijn staat beschreven op de website van Schoolleidersregister.

Learning on the job

Dat ontwikkeling niet alleen in de schoolbanken gebeurt, zal iedereen beamen. Ontwikkelen doe je ook (en vooral) in de dagelijkse beroepspraktijk - informeel leren is net zo waardevol als formeel leren. Niet voor niets mag u dit opvoeren in het Schoolleidersregister PO. 

Libereaux BV heeft een systematiek ontwikkeld om u bij zo’n informeel leertraject te ondersteunen en uw werkervaring in beeld te brengen. Samen met een begeleider van Libereaux stelt u een Persoonlijk Ontwikkelplan op en bespreekt u welke mogelijkheden er zijn voor informeel leren en ontwikkelen. Alle relevante leer- en ontwikkelactiviteiten verwerkt u vervolgens in een digitaal portfolio, inclusief de vereiste reflecties en bewijslast. In het hele traject blijft de persoonlijke begeleider u ondersteunen. 

Aan het eind van het traject wordt het portfolio voorgelegd aan een van de beoordelaars van CPS, die door het Schoolleidersregister PO zijn gecertificeerd. Na een positieve beoordeling ontvangt u een officieel certificaat: het bewijs dat u het professionaliseringsthema heeft afgerond. 

Ervaringen van een schoolleider

Vlak voor de jaarwisseling werd het eerste certificaat uitgereikt aan Wouter Wetzelaer, directeur van basisscholen Hoensbroek-Zuid en de Voeëgelsjtang te Hoensbroek. Omdat Wouter geen tijd had voor een (uitgebreide) studie was een informeel leertraject voor hem een aantrekkelijk alternatief. Het onderwijsvernieuwingstraject op zijn scholen bood meer dan genoeg uitdagingen en leerervaringen die aansloten bij het ontwikkelthema ‘in relatie staan tot de omgeving’. 

Wouter zegt over het traject: “Door het volgen van een informeel leertraject heb ik in de afgelopen periode kunnen terugkijken op bepaalde momenten in mijn werk. Vanwege alledaagse drukte zijn er voor mij weinig tot geen mogelijkheden voor persoonlijke reflectie op eigen handelen. Door de werkwijze binnen het informeel leertraject heb ik mijn handelen geanalyseerd en aangepast in nieuwe (geplande) beroepssituaties. Door deze directe koppeling tussen reflectie en aangepaste uitvoering op de werkvloer is er naar mening sprake geweest van een goed leerproces.”

Reactie van de gecertificeerde beoordelaar

Clarien Veltkamp, adviseur en gecertificeerd beoordelaar CPS, zegt over het traject:Het is een buitengewoon effectief leertraject, waarbij de schoolleider aan de hand van de gestelde leerdoelen reflecteert op zijn eigen praktijk en handelen van alledag. Het heldere digitaal portfolio is hierbij helpend. Na beoordeling van het portfolio vindt de finale beoordeling plaats in een verdiepend reflectiegesprek. Kortom:effectief, boeiend en efficiënt voor de schoolleider!” 

Inmiddels is Wouter gestart aan zijn tweede professionaliseringsthema via de informele leerroute. Er blijft genoeg te leren in de dagelijkse werkpraktijk! 

Wie meer wil weten over zo’n informeel leertraject kan terecht op de website van Libereaux

Plaats een reactie

Over de auteur

Rick_Lekkerkerk_Libereaux.png

Rick Lekkerkerk (gastblogger)

Rick Lekkerkerk is onderwijskundig adviseur bij Libereaux.

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan