Sluiten

Zoeken in de website

Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  

Recht doen aan ambitie én functiemix - Met ontwikkelassessments naar LC of LD  

Hoe zorg je er als team- of schoolleider voor dat een docent met recht naar een hogere functieschaal promoveert? De gangbare manier is het sollicitatiegesprek. Dat het anders kan bewijst Scholengemeenschap CSG Liudger uit Drachten. Samen met CPS organiseerde CSG Liudger gedurende twee jaar ontwikkelassessments voor docenten. En met succes.

Bij ontwikkelassessments staan de competenties centraal die passen bij de functie. Dit zorgt ervoor dat de ene docent benoemd kan worden in een hogere functieschaal en de andere zich via een ontwikkeltraject verder kan bekwamen. 

Het gevaar van subjectieve beoordeling

Waarom koos deze scholengemeenschap voor deze alternatieve aanpak? Vanwege twee belangrijke nadelen die aan sollicitatiegesprekken kleven. Meestal worden deze gesprekken gehouden door de team- of schoolleider. En aangezien zij van de betreffende docent al een bepaald beeld hebben, bestaat de kans dat de beoordeling niet helemaal objectief meer is. De reden dat CSG Liudger voor de inzet van ontwikkelassesments koos, is dat deze methode objectief is in tegenstelling tot sollicitatiegesprekken gevoerd door teamleiders. Naast het gevaar van subjectieve beoordeling, is het natuurlijk de vraag in hoeverre je de competenties die bij de functie horen in het sollicitatiegesprek kan meten. 

Recht doen aan de functiemix

CSG Liudger was dus op zoek naar een objectieve aanpak waarin de competenties die passen bij de functie centraal staan. Met ontwikkelassessments is het mogelijk om waar te nemen of een docent aan de competenties van de functie voldoet en derhalve LC- of LD-waardig is. 

Hoe gaat een ontwikkelassessment precies in zijn werk?

Op de eerste plaats waren er natuurlijk kandidaten nodig. Docenten konden zichzelf aanmelden en teamleiders konden docenten aanbevelen. Nadat het MT akkoord was gegaan met de aangedragen kandidaten, werden de geselecteerde docenten uitgenodigd voor een assessmentdag. 

Tijdens een informatiebijeenkomst kregen de docenten alle ins en outs te horen en de opdracht om voorafgaand aan de assessmentdag drie lesbezoeken te organiseren (van een collega, hun teamleider en een adviseur) en een leerlingenquête af te nemen. Van beide diende men verslag te doen in een reflectieverslag. 

Tijdens de assessmentdag doorliepen de docenten de volgende onderdelen: 

  • Een coachgesprek met een acteur
  • Een presentatie voor een acteur
  • Een criteriumgericht interview 

Per onderdeel kregen de docenten een score op verschillende competenties (zie afbeelding 1) waarvan de indicatoren gebaseerd zijn op de SBL-competenties. De scores werden telkens gegeven door twee assessoren, wat de objectiviteit waarborgde. In een panelgesprek koppelden zij de bevindingen terug aan de docent en de teamleider. Deze terugkoppeling vormde samen met het reflectieverslag het startpunt van het ambitiegesprek met de docent. 

Focus op ontwikkeling

Een ontwikkelassessment meet op een objectieve manier de professionele vaardigheden van een docent. De naam ‘ontwikkelassessment’ geeft aan dat de focus ligt op de ontwikkeling van de docent. 

Een assessment hoeft dan ook niet per se een promotie te betekenen. Een uitkomst kan net zo goed zijn dat een docent nog aan bepaalde vaardigheden moet werken. Of dat iemand die voor LC gaat hoog scoort en juist al LD-waardig blijkt te zijn. 

Teamleiders opleiden tot assessoren

In samenwerking met CPS heeft CSG Liudger teamleiders opgeleid tot assessoren. Zodoende kan men de ontwikkelassessments met hun eigen mensen voortzetten. Door écht te kijken naar de kwaliteiten van de docent en deze te spiegelen aan de vereiste competenties, kan CSG Liudger recht doen aan de ambities van docenten en aan de functiemix. 

Voor meer informatie over ontwikkelassessment kunt u contact opnemen met Linda Geerlings of Conny van der Groef   

Plaats een reactie

Over de auteurs

Linda Geerlings vk.jpg

Linda Geerlings

Linda Geerlings is adviseur bij CPS en gespecialiseerd in taalonderwijs, differentiatie en examens.

Bekijk profiel
Conny van der Groef.jpg

Conny van der Groef

Conny van der Groef is adviseur bij CPS en traint, coacht en begeleidt scholen, teams en leraren in o.a. leiderschap, klassenmanagement, procesbegeleiding, gesprekstechnieken en motivatie.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan