Sluiten

Zoeken in de website

Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

Hoe om te gaan met hoge werkdruk in het onderwijs?

Wellicht herken je het wel: er komt zoveel op je af dat je alles gewoon niet meer in je agenda krijgt, laat staan dat het nog past in je hoofd: de werkdruk is hoog. Je hoort jezelf zeggen “Ik ben zo druk”, “Nog zo veel te doen” of “Ik zie door de bomen…”.

In het onderwijs zien we dat door het hele jaar heen. Zelfs al aan het begin van het schooljaar als we net uitgerust terugkomen van vakantie. De zogenaamde ‘drukke periodes’ lijken zich aaneen gesmeed te hebben tot een lang schooljaar van drukte. En toch hoeven we het niet als een té hoge werkdruk te ervaren. Een paar gedachten hierover.

Waan van de dag

Laten we vaststellen dat er volgens mij weinig beroepen te vinden zijn waarin alles van te voren zo vast ligt als dat van ons. Tenminste, als je voorafgaand aan het schooljaar een fatsoenlijke jaarplanning, programma, toetsrooster, overlegplanning etc. hebt liggen. Dus dan kan je al aardig plannen. Wat vooral de kunst is, is de voor jou belangrijke zaken eruit te pikken en deze weg te zetten in je eigen jaar- en weekplanning. De ‘waan van de dag’ ben je hier een stap mee voor.

Natuurlijk liggen hier nog wat paradigma’s aan ten grondslag, zoals niet te veel toetsen, niet onnodig vergaderen, niet altijd bereikbaar willen zijn en je niet laten afleiden als je met belangrijke zaken bezig bent. Want daar gaat het meestal mis.

Een ander bril opzetten

Als we dus onze werkdruk hanteerbaar willen maken, zullen we moeten zorgen dat we met de juiste paradigma's ons werk bekijken. Inderdaad, soms even een andere bril opzetten. Het belangrijkste paradigma is denk ik deze: “Niet alles is belangrijk en niet alles hoeft nu af”. Voel je drukte, word je afgeleid of ben je met triviale zaken bezig? Dan is het plannen soms net een spelletje monopoly. Ga terug naar "Start": niet alles is belangrijk en niet alles hoeft nu af.

Doen wat er toe doet

Covey noemt deze manier van denken het werken met 'Big Rocks'. 'Big Rocks' zijn zaken, klussen en activiteiten die er voor jou toe doen, die je helpen je persoonlijke en professionele doelen te bereiken. Deze dingen horen evident als eerste in onze agenda te komen en verdienen onze volledige aandacht. En wat blijkt? Dan blijft er genoeg ruimte over voor andere, minder belangrijke zaken, zoals de was, de email en allerlei ‘noodgevallen’ van anderen (Covey noemt dat 'Grind'). Met natuurlijk in je achterhoofd: die zaken komen toch nooit af. En terecht.

Timemanagement gaat niet over tijd maar over integriteit. Integer zijn aan de afspraken met jezelf en met anderen, en dus het gaan voor de Big Rocks en je niet laten afleiden door het Grind.

Laat je inspireren door het denken in Big Rocks door het volgende filmpje.

Meer regie over je eigen tijd

Door anders te kijken, ga je andere keuzes maken. Dat is timemanagement volgens Stephen Covey. Is dat iets waar jij de komende tijd graag mee aan de slag wilt gaan? Misschien is dan de training Timemanagement volgens Covey wel iets voor jou. In de training leer je je tijd, aandacht en energie waardevol te besteden door betere keuzes te maken. Je krijgt ook praktische handreikingen voor een goede balans tussen werk en privé.

Reacties

  1. Peter Mol Peter Mol - 5 september 2018

    Maar ... ‘ik moet van...’. Dus: is dat zo? En gevraagd naar het waarom?

Plaats een reactie

Over de auteur

Sander van Veldhuizen_LR.JPG

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan