Sluiten

Zoeken in de website

Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

Hoe de inzet van ontwikkelassessments helpt bij functiedifferentiatie

Gebruikt u ook het sollicitatiegesprek als vorm voor het benoemen van docenten tot een LC- of LD-docent? Vindt u ook dat het beoordelen van docenten op deze manier niet objectief genoeg gebeurt en bovenal dat de kwaliteiten van de docenten niet goed genoeg in kaart worden gebracht? Bent u op zoek naar een andere manier van professionaliseren van docenten? Het assessmenttraject van CPS is de oplossing voor dit probleem.

Kwaliteitsverbetering door functiedifferentiatie

De functiemix biedt voor docenten de mogelijkheid om carrière te maken voor de klas en extra te belonen voor de buitengewone inzet van een docent. Het huidige onderwijs vraagt verschillende specialismen van een docent en er is duidelijk verschil in kwaliteit zichtbaar en merkbaar in de onderwijsteams. Functiedifferentiatie biedt de mogelijkheid om docenten te belonen die excelleren in hun vak. Deze beloning is niet alleen een salarisverhoging maar maakt de kwaliteiten,taken en/of specialismen expliciet. Door functiedifferentiatie in uw organisatie draagt u bij aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs; u biedt immers de mogelijkheid voor docenten om zich verder te ontwikkelen en u bent tevens een aantrekkelijke werkgever die deze kansen biedt.

Wie komt in aanmerking?

Maar wanneer komt een docent op uw school voor functiedifferentiatie in aanmerking? Kan een vmbo-docent in een LD-schaal geplaatst worden wanneer hij ontzettend goed lesgeeft, een geweldige band heeft met de leerlingen en veel voor de school doet in de zin van het organiseren van projecten en het coachen van collega’s? Kunt u de teruggetrokken docent, die nooit uit zichzelf zal solliciteren voor een hogere functie, zelf voordragen voor een LC-functie omdat u denkt dat hij de juiste kwaliteiten bezit? En hoe gaat u om met een docent die zichzelf niet goed weet te verkopen tijdens het sollicitatiegesprek maar wel een hogere functie verdient? Kortom: hoe en wanneer wordt een docent op uw school beloond voor zijn/haar kwaliteiten? Oftewel: wanneer is een docent op uw school LC- of LD-waardig?

Zicht op competenties

Het is van belang dat teamleiders en/of afdelingsleiders een goed beeld hebben van de competenties van hun leraren. In het kader van personeelsbeleid wordt meestal de cyclus van personeelsgesprekken gehanteerd die kan bijdragen in een sollicitatieprocedure voor een hogere functieschaal. In die gesprekkencyclus kunnen leraren bovendien afspraken maken over de manier waarop zij de eventueel nog ontbrekende competenties kunnen verwerven of verbeteren. Als op deze manier wordt gewerkt, is de kans groot dat er voldoende gegadigden zijn voor de invulling van de functiemix. Maar wanneer binnen een team verkeerde, vaak negatieve, beelden bestaan over de inhoud van de functies en vooral wanneer er negatieve beelden bestaan over de manier waarop de functies worden toebedeeld, zijn docenten vaak minder gemotiveerd om te solliciteren en zich verder te ontwikkelen. We horen dan daarbij ook regelmatig opmerkingen zoals: “Ik ga echt niet voor een paar cent meer mijn nek uitsteken”.CPS heeft een ontwikkelassessment ontworpen dat mogelijkheden biedt voor docenten om zo objectief mogelijk geselecteerd te worden voor een hogere functieschaal

Ervaringen deelnemers

Zo vertelt Anoutschka, docent economie op het RSG Lingecollege, wat het doorlopen van het ontwikkeltraject haar heeft gebracht: “Eerst vond ik het spannend, maar ik heb geleerd om met een andere blik naar de organisatie te kijken en ik heb veel kunnen reflecteren. Het heeft me veel bewustwording opgeleverd en ook meer zelfvertrouwen. Ook ervaar ik het als een stukje erkenning en ben ik blij met mijn nieuwe taken in de school”.  
Ook Eline, docent biologie op het CSG Liudger te Drachten, geeft aan wat zij zo mooi vindt aan het ontwikkelassessmenttraject: ‘Volgende week staat voor mij de assessmentdag gepland. Ik vind het spannend, maar ik vind het vooral mooi dat ook een collega meedoet die niet zo ‘outgoing’ is. Zij is echt een topper en doordat haar teamleider haar heeft voorgedragen wordt dat nu eindelijk eens gezien.’

Verder lezen

U vindt meer informatie over de inhoud en onze werkwijze op www.cps.nl/ontwikkelassessment.

Wilt u meer weten?

Wilt u weten hoe ontwikkelassessments binnen uw school vorm kunnen krijgen en wat dit oplevert? Graag gaan wij in gesprek met u om met u mee te denken over hoe de ontwikkelassessments bij u op school ingezet kunnen worden. Linda Geerlings, l.geerlings@cps.nl  (06 82 493 437) of Conny van der Groef, c.vandergroef@cps.nl  (06 27 512 518). 

Plaats een reactie

Over de auteurs

Linda Geerlings vk.jpg

Linda Geerlings

Linda Geerlings is adviseur bij CPS en gespecialiseerd in taalonderwijs, differentiatie en examens.

Bekijk profiel
Conny van der Groef.jpg

Conny van der Groef

Conny van der Groef is adviseur bij CPS en traint, coacht en begeleidt scholen, teams en leraren in o.a. leiderschap, klassenmanagement, procesbegeleiding, gesprekstechnieken en motivatie.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan