Sluiten

Zoeken in de website

Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs

Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs

Er is sprake van een verheugend en markant moment in onderwijsland: CBS Instituut Coolsma te Driebergen heeft als eerste Leader in Me school de waardering G ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf najaar 2012 is Coolsma een school die persoonlijk leiderschap als leidend thema – concept zo u wilt -  hanteert. Hiervoor worden de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt In hoeverre heeft het Leader in Me (LiM)-school zijn daaraan bijgedragen? 

Basiskwaliteit onvoldoende of voldoende… of !?

Op dit moment onderzoekt de Inspectie bij PO-scholen 2 kwaliteitsgebieden en dat zijn ‘Kwaliteitszorg & Ambitie’ en ‘Financieel Beheer’. Naar aanleiding van een dergelijk onderzoeksprogramma kan de totale beoordeling vervolgens uitkomen op O (onvoldoende) of V (voldoende), in relatie tot de gevraagde basiskwaliteit.
Einde oefening. Of toch niet?

Waardering G

Nee, want voor wie dat wil is er een extra mogelijkheid. Een school mag desgewenst een stap verder gaan en een onderzoek voor waardering G (goed) aanvragen. Dat vraagt lef en inzet, want deze waardering kan slechts worden bereikt na onderzoek van alle 5 de kwaliteitsgebieden en alle 17 standaarden (zie waarderingskader Inspectie). Bovendien mag er binnen de standaarden geen enkele onvoldoende vallen én moeten er minimaal 2 standaarden goed worden bevonden.

Overtuigd van de eigen kwaliteit en trots op hun school, personeel en leerlingen besloot de school de stap naar waardering G te nemen. Gedeeld leiderschap zorgde ervoor dat in alle lagen volwassenen en leerlingen aan de slag gingen met de voorbereiding. De schoolleiding schreef desgevraagd een zelfevaluatie en liet daarin twee standaarden naar voren komen die zij zelf in elk geval als ‘goed’ waarderen, nl.:

  • Onderwijsproces/standaard ‘aanbod’
  • Schoolklimaat/standaard ‘pedagogisch klimaat’

Inspectieonderzoek werd “Koningsdag”

Vervolgens bedacht het Coolsma team met de leerlingen een ‘Koningsdagprogramma’: de inspecteurs zouden als vorsten worden ontvangen en rondgeleid door leerlingenDiverse facetten die de school graag in de schijnwerpers wilde zetten gingen zij langs. Leerlingen namen het initiatief, gaven toelichting en bewaakten het tijdpad. Eén van de inspecteurs vroeg de directeur: “Wie gaat er mee om de tijd te bewaken, we hebben namelijk een strak tijdschema.” “Laat dat maar aan de leerlingen over”, was het vanzelfsprekende antwoord. Vertrouwen en leiderschap werd gegeven.Leerlingen vertelden o.a. hoe er wordt gewerkt met de 7 gewoonten en vanuit de visie/missie van de school, hoe het leerplein wordt gebruikt, werkvormen met beweging worden ingezet, er weektaken met 3 niveaus zijn etc. Ook werd een ontspanningsles bezocht, een judoles toegelicht en een gesprek gevoerd met een leerlinge die een hoogbegaafdheidsprofiel volgt binnen de school.

Leerlingen 'in the lead' maken indruk

Leerlingen waren letterlijk en figuurlijk leidend. Ze waren eigenaar van datgene waarover zij vertelden, medeverantwoordelijk voor hun school en daardoor overtuigden zij. Toen de inspecteurs later als standaard onderdeel van de dag de groepen bezochten en leerkrachten, leerlingen en ouders spraken, konden zij daar terugvinden, horen en ervaren wat zij al van de kinderen hadden gehoord. Dit maakte zichtbaar indruk op de inspecteurs. 

Waardering G gehaald!

Coolsma kreeg de waardering G. Wat een prestatie! Leader in Me leverde hier zeker een bijdrage aan. De Inspectie van het onderwijs neemt uiteraard een neutrale positie in en zal niet een programma, werkwijze of methode noemen als succesfactor. Niettemin roemde de inspectie het pedagogisch klimaat van de school en herkende en erkende daarbij de inzet van Leader in Me als middel.

   
De school kenmerkt zich volgens de inspectie door een sfeer van rust en ontspanning, in alle lagen en geledingen, zowel in het gesprek met volwassenen als met kinderen
Kees Jan de Swart - directeur Coolsma

  
De directie gaf tevens aan dat het hele bezoek direct in een positieve sfeer kwam door de aanpak en de stevige rol van de kinderen. ‘Het kon gelijk al niet meer stuk’. Goed om hierbij op te merken is dat het verschil beslist gevoeld kan worden tussen gedragen, oprecht leiderschap en leiderschap als ‘kunstje’. Pas als kinderen deze verantwoordelijkheid en werkwijze gewend zijn en eigenaarschap een echte verworvenheid is, kan dit succesvol ingezet worden. Een leerling uit groep 8, één van de rondleiders, verwoordde het zo tegen zijn moeder: ‘Mam, meester Kees-Jan zal wel heel veel vertrouwen in mij hebben dat hij mij dit toevertrouwt’. Vertrouwen, géven en krijgen, dat is precies waarom het gaat!  “Leiderschap is telkens opnieuw aan mensen vertellen dat ze potentie en waarde hebben – net zolang totdat ze het in zichzelf gaan zien”  zegt Stephen Covey daarover. 

Integraal

Natuurlijk is de school apetrots. Terecht! Volledig overtuigd van hun koers geven ze aan dat The Leader in Me een integrale aanpak is, die overal en altijd ondersteunt en richting geeft, nu en voor in de toekomst. Met deze grondhouding en het gereedschap van 7 effectieve gewoonten stevig in hun rugzak, kunnen de leerlingen het leven aan. Leader in Me - een vliegwiel, noemt de directie het.

Het inspectiebezoek eindigde met een kroon: waardering G! Ik kan overtuigd zeggen: gefeliciteerd CBS Coolsma, met dit mooie resultaat en gefeliciteerd leerlingen van Coolsma, dat jullie op een Leader in Me school zitten!

Nog niet bekend met The Leader in Me?

Lees dan verder op www.cps.nl/theleaderinme of bekijk de 7 habits trainingen in de CPS Academie.

Met dank aan K.J. de Swart, directeur en J. Stroo, adjunct-directeur van CBS Instituut Coolsma Driebergen voor hun medewerking aan dit blog.

Plaats een reactie

Over de auteur

Anne Arink.jpg

Anne Arink

Anne is adviseur bij CPS en geeft trainingen in de 7 gewoonten en begeleidt scholen die met de 7 gewoonten willen werken. Daarnaast is ze ambassadeur sociale veiligheid.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan