Sluiten

Zoeken in de website

Hoe je met kleuters een wereld vol vormen en figuren ontdekt

Hoe je met kleuters een wereld vol vormen en figuren ontdekt

Reken-wiskundeonderwijs gaat over de wereld van getallen, patronen en structuren. Als je goed om je heen kijkt zie je dat onze wereld een ongelofelijke rijkdom aan vormen en figuren biedt. Wat kunnen we kleuters eigenlijk laten ontdekken? Wat kunnen we ze aanreiken en wat leren ze ervan?

De wereld van de meetkunde

Al heel jong doen kinderen ervaringen op met vormen en figuren en leren ze de wereld om zich heen steeds beter begrijpen: een bal rolt weg, een kubus niet. Het kijken en de tast spelen hierbij een belangrijke rol. Een typisch kenmerk voor de tast is het driedimensionaal kunnen waarnemen van voorwerpen. Je kunt kanten waarnemen die je met je ogen niet ziet. Vanaf de kleuterleeftijd zijn kinderen in staat om gerichter te voelen en verschillen te benoemen. Een voelzak maakt het mogelijk om kinderen vormen en figuren beter te leren kennen. Door het opdoen van concrete ervaringen krijgen jonge kinderen meer grip op de ruimte en groeit ook hun ruimtelijk voorstellingsvermogen. Het ontwikkelen van ruimtelijk voorstellings- en redeneervermogen is een van de voornaamste doelen van meetkundeonderwijs.

Het prentenboek als vertrekpunt 

Prentenboeken kunnen een prachtig vertrekpunt zijn om met jonge kinderen vormen in de tweedimensionale wereld te verkennen en het ruimtelijk voorstellingsvermogen te stimuleren. Het prentenboek ‘Wat is er nog meer?’ is hiervan een mooi voorbeeld. Kleine Das wil graag meer weten over de wereld buiten zijn holletje. Nieuwsgierig als hij is, trekt hij er op uit.

‘Kleine Das had zijn ogen nog niet open of hij ging al op onderzoek uit. Al snel kende hij ieder hoekje en gaatje van het hol onder de grond’

Afb bij blog Petra.JPG

Het prentenboek is prachtig geïllustreerd, bevat meetkundetaal, zet aan tot denken en nodigt uit tot onderzoek. De ingang van het holletje van Das is rond, maar is het gangetje onder de grond eigenlijk ook rond? Het boek is tevens geschikt om kinderen ervaring op te laten doen met spiegelen. Met een spiegeltje kunnen kinderen de bladeren, de vlinders, de spin, het web, maar ook het gangenstelsel en kleine Das onderzoeken, op zoek naar symmetrie.

De omgeving om ons heen

Ook in de natuur, in de kunst, in de vormgeving en in de architectuur zijn vormen en figuren zichtbaar. Door samen met kleuters verschillende voorwerpen te bekijken en onderzoeken (bladeren, bloemen, vruchten, behang- en tegelpatronen, mozaïek, kunstobjecten) maken we ze bewust van regelmaat en symmetrie en kunnen we ze ook leren genieten van de schoonheid van patronen en structuren.

Meer weten? 

In de training ‘Meetkunde in groep 1-2 ervaren en verwonderen’ gaan we dieper in op meetkundeonderwijs in de kleutergroep. Heb je vragen over deze training of wil je meer weten over reken-wiskundeonderwijs in groep 1-2? Neem dan contact op met Petra Eschauzier.

Reacties

  1. anne arink anne arink - 19 februari 2020

    Lekker blog Petra! Fijn om te lezen en inspiratie te krijgen!

  2. Anne-Marie Niekerk Anne-Marie Niekerk - 21 februari 2020

    Fijne informatieve blog. Die ga ik delen met externe collega’s die met kleuters werken.

Plaats een reactie

Over de auteur

Petra Eschauzier_web.png

Petra Eschauzier

Petra is adviseur bij CPS en expert in het reken- en taalonderwijs aan het jonge kind.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan