Sluiten

Zoeken in de website

Hoe de taal van de 7 Gewoonten van Covey verbindend en versterkend kan werken in het contact op afstand tussen school en thuis.

Hoe de taal van de 7 Gewoonten van Covey verbindend en versterkend kan werken in het contact op afstand tussen school en thuis.

We leven in bijzondere tijden waarin we gesteld worden voor onverwachte gebeurtenissen en waarin van ons gevraagd wordt om snel te reageren op veranderingen. Tijden waarin paradigma’s verschuiven, van ons handelen iets anders gevraagd wordt dan we gewend zijn, waardoor we de keuze maken om de beoogde resultaten te wijzigen.

Boom 7 gewoonten.pngOp Leader in Me scholen wordt door leerkrachten en ouders gezamenlijk gewerkt aan het ontwikkelen van persoonlijk eigenaarschap van leerlingen met behulp van de 7 Gewoonten van Stephen Covey. Als Leader in Me school zul je vast hierin de ‘paradigmacirkel’ herkennen. Het sluiten van de scholen om het coronavirus tegen te gaan, vraagt  inzet van ons gezamenlijke creatieve vermogen om te denken in mogelijkheden zodat we het ‘onderwijs en zorg op afstand’ vorm kunnen geven. Om mij heen zie ik hoe, met behulp van de gezamenlijke denkkracht, alternatieven ontstaan voor het verzorgen van zorg en onderwijs op afstand.

Gemeenschappelijke taal

In dit blog wil ik je meenemen in hoe de gemeenschappelijke taal van de 7 Gewoonten , die we gewend zijn te spreken met de leerlingen op een Leader in Me school, ook de brug en de verbinding kan zijn in het leren en zorgen voor elkaar op afstand. Een mooie win-win is daarbij dat we deze gemeenschappelijke taal ook aan ouders kunnen meegeven zodat er nog meer verbinding en eenheid ontstaat in de gemeenschappelijke taal tussen school en thuis. 

Verbinding

Uit de gesprekken met diverse leerkrachten en directies maak ik op dat nu deze eerste hectische week achter de rug is, er steeds meer behoefte ontstaat aan het elkaar weer zien en spreken. Om gezamenlijk te werken aan de onderlinge ‘emotionele bankrekening’ (een metafoor die we binnen de 7 Gewoonten gebruiken om de mate van vertrouwen in een relatie te meten). Ik zag daar afgelopen week mooie voorbeelden van voorbij komen o.a. op de school van mijn vrouw waarbij leerlingen in een Vlog hun medeleerling die jarig was van afstand feliciteerden. Of videoboodschappen van ouders die blij zijn met jullie inzet en creativiteit en de zorg aan hun kinderen. Wat een mooie stortingen op elkaars emotionele bankrekening. Zo zijn er vast veel meer stortingen gedaan als ik kijk naar de creativiteit die jullie met elkaar hebben gevonden om inhoud te geven aan het onderwijs op afstand. Complimenten daarvoor. 

De 7 gewoonten en het leren op afstand

Toen ik dat zag kwam bij mij het idee op “Wat als we de taal van de 7 Gewoonten kunnen inzetten bij ons contact met leerlingen op afstand?”  Ik zou je willen uitnodigen om eens met mij mee te lezen. Mijn einddoel voor ogen daarbij is om je op deze manier inspiratie te geven voor het gebruik van de taal van de 7 Gewoonten in je gesprekken met je leerlingen de komende periode. Gemakshalve heb ik er voor gekozen om mij tot je leerlingen richten, jij kunt dat natuurlijk doen op jouw manier. Hieronder beschrijf ik hoe je de Gewoonten en hun sleutelbegrippen kunt integreren in je taal naar je leerlingen.

Gewoonte 1 Wees proactief; je maakt je eigen keuzes.

Dat begint ’s morgensvroeg al door zelf de keuze te maken wanneer te beginnen met je ‘thuiswerk’ of met wélk ‘thuiswerk’ je gaat starten. Dat ligt in jouw cirkel van invloed. Op het moment dat je dat ‘moet’ doen op een moment dat jij niet gepland hebt, of op een plek die je niet prettig vindt, is het wel fijn dat je gebruik kunt maken van je pauzeknop. Even nadenken voor je iets doet of zegt. En stel dat het anders gaat dan je zelf wilde, word je dan boos en blijf je dan boos of “draag je je eigen weer?”  Wat fijn als je dan kunt bedenken dat het niet helpt om boos te blijven maar dat je kijkt wat wél mogelijk is in dat geval. Je kijkt dan op een positieve manier naar wat ‘helpend’ voor jou kan zijn. Op die manier ben je misschien ook wel een voorbeeld voor je broer(tje) of zus(je), je vader of je moeder. 

Gewoonte 2 Begin met een einddoel voor ogen; maak een plan.

Als je een keuze hebt gemaakt met welk ‘thuiswerk’ je start of welk ‘thuiswerk’ je gaat doen, dan het is handig om een plan te maken. In dat plan denk je bijvoorbeeld na over wat je allemaal nodig hebt voor dat werk, of aan wie je hulp kunt vragen als dat nodig is. Maar ook hoe het eruit ziet als je tevreden bent. Wat heb je dan af, of wat heb je dan gedaan/geleerd en ben je dan ook tevreden met jezelf en je inzet. Wat is jouw doel voor deze dag of week? Misschien heb je ook wel nagedacht over de dingen die je afhouden of afleiden van je werk en wat je daar tegen kunt doen. Je denkt natuurlijk ook na over wanneer je even stopt om uit te rusten of om wat te eten of te bewegen tussendoor. Dat zit allemaal in je plan van aanpak dat je vooraf bedenkt vóór je gaat beginnen. 

Gewoonte 3 Belangrijke zaken eerst; eerst werken dan spelen.

Deze gewoonte helpt je om je ‘thuiswerk’ ook daadwerkelijk af te krijgen op de manier die je met jezelf in gewoonte 2 hebt afgesproken. En dan kan best lastig zijn wanneer je met anderen aan dezelfde keukentafel werkt die lekker met elkaar praten en jou steeds vragen stellen. Of wanneer je vader of moeder die ook thuis werkt, aan het bellen is of andere dingen doet waarvan jij misschien wel last van hebt. Door dan toch je werk te doen, werk je aan belangrijke zaken eerst. Misschien kies je er wel voor om ergens anders aan het werk te gaan, op je kamer of in de gang of een andere rustige plek zo dat je niet afgeleid wordt en trouw blijft aan jou gemaakte keuze om je werk te doen. Dat zit weer in jouw cirkel van invloed

Gewoonte 4 Denk win-win; wat goed voor jou is, is ook goed voor mij en anders om.

Ja en dan ben je lekker aan het werk. Je hebt een plek gevonden om rustig te werken en dan ineens heeft je broer of zus of je vader/moeder ook de laptop of het Chromebook nodig waar jij op werkt. Of aan de keukentafel waar jij werkt willen nog meer mensen werken maar al jouw spullen liggen daar. Of je ouders vinden dat je eerst moet werken en dan pas kunt spelen terwijl jij even ontspanning nodig hebt om daarna verder te kunnen? Hoe ga je dat dan win-win oplossen? Door het maken van afspraken die goed voor jou zijn én goed voor de ander (win-win-overeenkomsten), ga je daar vast uitkomen, want uiteindelijk heeft iedereen er voordeel van wanneer de opdrachten die we aan het doen zijn ook allemaal klaar hebben aan het einde van de dag. 

Gewoonte 5 Eerst begrijpen, dan begrepen worden; Luisteren voordat je praat.

Zo’n win-win-overeenkomst ontstaat meestal niet vanzelf. Herinner je je nog vanuit gewoonte 1 dat je kon nadenken of jouw gedrag of wat je zegt, ‘helpend’ kan zijn? Dat kun je ook goed gebruiken in het samen afspraken maken. Luister goed naar elkaar wat de ander wil of vraagt, vóór je er direct wat op zegt of iets van vindt. Je pauzeknop uit gewoonte 1 kan je nu helpen om samen tot een oplossing te komen die goed voor jou én goed voor de ander is.

Gewoonte 6 Creëer synergie; samen is beter.

Door dat je nu win-win denkt, kun je ook gebruik maken van de sterke kanten van elkaar. Stel je voor hoe fijn het is dat jij je broertje of zusje kunt helpen met spelling omdat jij daar goed in bent of omdat je goed kunt uitleggen en dat zij op hun beurt jou bijvoorbeeld weer kunnen helpen bij taal of rekenen of misschien wel bij het leren van je spreekbeurt of het maken van een Vlog? Zo kun je elkaars kwaliteiten gebruiken om je ‘thuiswerk’ zo goed mogelijk te doen. Je kunt ook kijken waar je elkaar nog meer kunt helpen bij dingen. Misschien kun je thuis ook wel een leiderschapsrol nemen zoals je dat ook op school gewend bent om te doen. Zo verdeel je de taken onderling door de dingen te doen waar je goed in bent of waarin je wilt leren of oefenen. En als dat lukt, dan creëer je met elkaar synergie en heeft iedereen een leuke dag én hebben we wat te vieren! En hoe leuk is dat om elkaar misschien wel complimenten te kunnen geven aan het einde van de dag.

Gewoonte 7 Houd de zaag scherp; evenwicht voelt het best.

Zo’n hele dag thuis werken en leren is voor even best leuk, maar wat als het lang gaat duren? Dan vraag het wel om moed, lef en discipline. Het is belangrijk dat je ook goed op jezelf past. In dit geval gezond eet, in je mouw niest als je verkouden bent, afstand houdt of voldoende slaap krijgt. Maar natuurlijk ook je ‘thuiswerk’ afwisselen met eens even naar buiten gaan, of face-timen met je vriendjes/vriendinnen. Of even bijkletsen met de meester of juf bv. via google-meet. Want dat is ook belangrijk. Na inspanning mag je ook best óntspannen want dat is nodig om het thuiswerken vol te houden én er plezier in te houden. Zo zorg je niet alleen goed voor jezelf maar ook voor elkaar.

 Bij de zaag scherp houden, hoort ook dat je even terug kijkt met elkaar op de dag. Hoe was het om samen thuis te werken? Waar heb je van genoten, waar ben je tevreden over en waar wil jij alleen of met anderen nog in groeien? Waar heb je om gelachen en wat kan er misschien nog anders?

Als je op school werkt met de Plus / Delta zou je die daarvoor kunnen gebruiken. Als je niet meer weet hoe die werkt kun je natuurlijk aan je juf of meester vragen of die dat nog een keer uitlegt. Als jij dat nog wel weet, maar je ouders niet, leg hem dan maar aan ze uit. Dat is ook Leiderschap! 

Ik heb maar een manier beschreven waarop je samen met elkaar de taal zou kunnen spreken. Veel plezier en succes met elkaar om met de taal van de 7 Gewoonten het contact tussen school en thuis te onderhouden en te versterken om daarmee het persoonlijk leiderschap van de leerlingen te ondersteunen. Mijn ervaring is dat het verbindend en versterkend kan werkt.

Ik wens jullie dat van harte toe in de komende weken en pas op elkaar.

Reacties

  1. Janny  Gelinckspijkennisse Janny Gelinckspijkennisse - 27 maart 2020

    Hallo Jaap,
    Met deze praktische voorbeelden help je ons op weg om de taal van de 7 gewoonten ook bij het thuiswerk levendig te houden Wij merken dat het onze leiders houvast geeft bij de aanpak van hun werk.Er zijn zelfs een paar leiders die bij hun juf aangeven zich zorgen te maken over het salaris van de juf. Hoe zorgzaam is dat👍

Plaats een reactie

Over de auteur

Jaap ter Steege_web.png

Jaap ter Steege

Jaap is adviseur en trainer bij CPS in de 7 gewoonten en begeleidt scholen die met de 7 gewoonten het persoonlijk leiderschap van leerlingen en leraren willen vergroten.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan