Sluiten

Zoeken in de website

Klaar voor kleuterwiskunde thuis?

Klaar voor kleuterwiskunde thuis?

Reken-wiskundeonderwijs gaat over de wereld van getallen, patronen en structuren. Nu leerlingen vanwege het Coronavirus thuis zijn, denken we vanuit CPS graag met je mee over hoe je reken-wiskundeonderwijs aan kleuters op afstand vorm en inhoud kunt geven. Wat reik je kleuters aan en waarmee kunnen ze thuis met andere gezinsleden aan de slag? In dit blog een paar praktische ideeën hoe je kleuterwiskunde thuis tot leven kunt brengen.

Wiskunde is overal

Als je goed om je heen kijkt zie je dat onze wereld een ongelofelijke rijkdom aan patronen kent. Een team van Amerikaanse onderzoekers heeft recent aangetoond dat kinderen die in de kleuterklas meer inzicht hebben in patronen, aan het eind van het basisonderwijs beter zijn in wiskunde (Rittle-Johnson, Fyfe, Hofer & Farran, 2017). Het heeft dus zin om met kleuters de wereld van patronen te ontdekken en te onderzoeken, ook thuis! Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken van patronen in de natuur, het herkennen en voortzetten van patronen zoals bij het maken van een kralenketting, maar ook het experimenteren met spiegels en symmetrie.

Geen werkbladen, maar handelen en verwoorden

Zorg voor een dagelijks portie kleuterwiskunde in de vorm van doe-opdrachten. Wil je kleuters thuis patronen laten ontdekken en onderzoeken dan is er van alles mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een zoektocht in huis waarbij je kleuters regelmaat en symmetrie laat ontdekken. Laat kleuters een tomaat doormidden snijden. Wat zien ze? En vervolgens op zoek gaan naar dingen waarvan ze denken dat ze symmetrisch zijn. Je kunt ouders vragen filmpjes te maken en te delen, zodat kleuters ervaringen kunnen delen met klasgenootjes.

Ook met huis-, tuin-, en keukenmateriaal kunnen kleuters aan de slag: met knopen, dekseltjes, touw, lapjes, fruit, blaadjes, stenen, veertjes en takjes kunnen kleuters mooie figuren leggen. Laat ze foto’s maken en deze delen. Zijn er patronen te ontdekken en kun je deze voortzetten? Hoe? Wat heb je dan nodig? Kun je een patroon ook met ander materiaal leggen? Leuk voor andere gezinsleden om mee te doen!

Tot slot: zet het kleuterbrein aan het denken

Zet kleuters aan het denken. Denk bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van onvolledige complexere patronen. Een foto van een kralenketting met meerdere kleuren en vormen waarvan enkele kralen niet zichtbaar zijn. Laat kleuters hierover nadenken, laat ze tekenen wat niet zichtbaar is. Moedig het denken aan, respecteer eigen keuzes van het kind, doe suggesties en stel open vragen. Ouders kun je deze taal ook in handen geven: ‘Vertel eens, wat denk jij ..?’, ‘Ik denk….’, ‘Misschien kunnen we het zo proberen?’, ‘Ik vraag me af…’, ‘Hoe denk jij dat….?, ‘Wat hebben we nodig..?’, ‘Hoe weet je dat…?’

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden om kleuterwiskunde thuis tot leven te brengen. Heb je behoefte aan meer? Neem contact op met: Petra Eschauzier p.eschauzier@cps.nl.

Plaats een reactie

Over de auteur

Petra Eschauzier_web.png

Petra Eschauzier

Petra is adviseur bij CPS en expert in het reken- en taalonderwijs aan het jonge kind.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan