Sluiten

Zoeken in de website

Dilemma voor de schoolcoach: adviseren of coachen?

Dilemma voor de schoolcoach: adviseren of coachen?

Het is één van de meest terugkerende vragen in Module 1-Basisvaardigheden van de CPS-Opleiding tot Schoolcoach: “Hoe blijf ik in mijn coachende rol als een leraar die ik coach om advies vraagt? Soms wil de schoolcoach zelf graag een advies geven, maar adviseren is echter geen coachen. In deze blog geef ik drie manieren om een advies op een coachende manier in te zetten.

De meeste leraren die schoolcoach zijn hebben zelf de nodige leservaring in de klas opgebouwd. Zij coachen vaak beginnende leraren en zij-instromers. Logisch dat zij door beginnende leraren en zij-instromers als expert worden gezien en om advies worden gevraagd in het coachgesprek. Vaak werkt het al om als coach dan een vraag te stellen in plaats van het gevraagde advies te geven. Als de gecoachte eigen antwoorden gaat zoeken en vindt, is coaching het meest effectief. 

Waarom soms toch adviseren?

Schoolcoaches leren vaak: “Smeer Nivea” (Niet invullen voor een ander) en “laat OMA thuis (Oordeel, Mening, Advies). Handige ezelsbruggetjes om het verschil te ervaren tussen enerzijds de docerende, vakkundige rol die zij als leraar zelf al ontwikkeld hebben, en de coachende rol anderzijds, om bij te dragen aan de ontwikkeling van de collega die ze coachen. Echter, soms werkt dat niet. Bijvoorbeeld, omdat de gecoachte meer ondersteuning nodig heeft of overzicht ontbeert. Het is zeker geen recept om dan maar te gaan adviseren; maar adviseren of een tip geven is ook niet ‘fout’, natuurlijk; anders had ik dit blog wel achterwege kunnen laten. 

Advies coachend inzetten

De crux van coaching is voor mij dat je de gecoachte helpt om iets (beter) zelf te kunnen. Dat je als gecoachte zelf een volgende stap kan zetten. Bij een advies komt de ‘oplossing’  niet vanuit de gecoachte maar vanuit de coach. Dat maakt de coaching minder effectief. Toch kan het inzetten van een advies of aanwijzingen nodig zijn om het eigenaarschap bij de gecoachte leraar terug te leggen of te versterken. 

  1. Vraag of het advies, de aanwijzing bij de gecoachte past of wat hem/haar erin aanspreekt.
    Spreekt het aan? Help dan concretiseren en vertalen naar een concrete les- of werksituatie.  Spreekt het niet aan, onderzoek dan samen wat de gecoachte wél nodig heeft.

  2. Geef meer dan één advies of aanwijzing en vraag de gecoachte een keus te maken welke hij/zij als eerste wil oppakken.
    Door te kiezen ontstaat eigenaarschap voor de gemaakte keuze, ook al zijn die opties niet door de gecoachte leraar zelf bedacht.

  3. Begin het eerstvolgende gesprek met een terugblik op wat het advies voor de gecoachte heeft opgeleverd.
    Dit geeft snel een beeld of het advies daadwerkelijk een aanzet gaf tot uitproberen van nieuw gedrag, of niet. Als het bijdroeg aan een volgende stap kun je de reflectie verder ondersteunen en met oplossingsgerichte vragen helpen om er meer van te gaan doen. Als het niet hielp kun je samen onderzoeken wat de gecoachte dan wél nodig heeft.

Heb je een van deze aanwijzingen, adviezen zo je wil, uitgeprobeerd? Zet ze dan ook coachend in voor jezelf: reflecteer zelf op wat jij als coach hebt uitgeprobeerd om je coachrol in het gesprek te versterken. Ik hoor graag wat het je gebracht heeft.

Opleidingen tot (school)coach

Heb je interesse om je verder te ontwikkelen tot schoolcoach? In de CPS Academie bieden we de Opleiding tot (school)coach of kijk bij onze mogelijkheden voor persoonlijke coaching.

Plaats een reactie

Over de auteur

Guido v.d. Brink.jpg

Guido van den Brink

Guido is (team)Coach en leidt leraren op tot Schoolcoach. Daarnaast is hij Covey-trainer en begeleidt scholen bij het versterken van de samenhang en het leiderschap in vaksecties.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan