Sluiten

Zoeken in de website

IJsvrij? Een ontplofte Twitter-tijdlijn!

IJsvrij? Een ontplofte Twitter-tijdlijn!

Wat een heerlijke week met prachtig schaatsweer hebben we achter de rug. Heel even leek de spanning en onzekerheid naar de achtergrond geraakt en was er sprake van verbinding op het ijs. Kinderen gingen op de slee naar school en het leek wel alsof iedereen die ik kende thuis een paar schaatsen had liggen. Zondagmiddag kwam er een einde aan de schaatspret. Iedereen werd opgeroepen het ijs te verlaten en naar huis te gaan. De schaatsen waren nog niet droog of code rood voor maandag 15 februari was afgegeven. Ik hield mijn hart vast en durfde niet op Twitter te kijken. 

Irritatie bij ouders

Elke keer als er nieuws wordt aangekondigd over de opening of sluiting van de scholen (van lockdown tot ijsvrij), lijkt mijn Twitter-tijdlijn te ontploffen. Zo ook op 14 februari. Sommige scholen gingen maandag niet open, anderen openden hun deuren later in verband met de veiligheid van leerlingen, collega’s én ouders. Op Twitter buitelden geïrriteerde ouders over elkaar heen. De  berichten hadden allemaal ongeveer dezelfde strekking: het is volstrekt belachelijk dat de scholen dichtgaan én de scholen maken zich er gemakkelijk vanaf.  

Beginnen met luisteren

Nu ben ik dit soort tweets en reacties wel gewend, al zie ik vaak ook een tegengeluid van sommige ouders en meerdere onderwijsprofessionals. Soms, en dat is uitzonderlijk op Twitter, ontstaat er een gesprek waarbij er naar elkaar geluisterd wordt. Negatieve tweets en reacties zien als uitnodiging tot een gesprek vergt energie en moed, zeker nu de energie schaars is in coronatijd. 

Tevredenheidsonderzoeken met nietszeggende cijfers

Oordelen van ouders zonder een gesprek erover aan te gaan, doet me elke keer denken aan tevredenheidsonderzoeken die scholen afnemen. Ouders mogen anoniem hun zegje doen, het rapport verschijnt op scholenopdekaart.nl en maar weinig scholen kiezen voor een follow-up. Vaker wordt er gekeken naar de cijfers die niets zeggen en de opmerkingen die óf heel erg positief of heel erg negatief zijn. 

Evalueren door dialoog

Waar er in sommige gevallen op Twitter een gesprek en wederzijds begrip ontstaat, is die ruimte er niet bij een in te vullen vragenlijst in een tevredenheidsonderzoek . En dat terwijl zo’n gesprek is waar het om draait. In dialoog kom je achter de nuances, de reden van eventuele frustratie én kun je doorvragen naar wat er echt bedoeld wordt. Steeds meer scholen zijn geïnteresseerd in een nieuwe manier van evalueren met ouders. Bij CPS hebben we een werkwijze ontwikkeld om deze dialoog te organiseren: Narrare (Latijns voor vertellen).   

Kritische ouder als goede adviseur

Tijdens een Narrarebijeenkomst worden ouders uitgenodigd om te vertellen hoe zij denken over thema’s die de school wil evalueren. Dit kunnen uiteenlopende thema’s zijn met één vereiste: ze raken de schoolkwaliteit. Discussie over code rood is niet relevant, de communicatie tussen school en ouders hierover wél. Narrare is een verdieping op je afgenomen oudertevredenheidsenquetes en leidt tot concrete vervolgadviezen van ouders waar je direct mee aan de slag kunt. Kritische ouders kunnen je beste adviseurs zijn. Maar een gedegen advies vraagt meer dan 160 tekens.

Meer weten over Narrare?

Kijk dan verder op www.cps.nl/narrare of neem direct contact op met Lotte van der Goot, l.vandergoot@cps.nl / 06 28 778 674.

Plaats een reactie

Over de auteur

Lotte vd Goot.jpg

Lotte van der Goot

Lotte is adviseur bij CPS en actief op o.a. de thema's ouderbetrokkenheid, schoolontwikkeling en Lesson Study.

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan