Sluiten

Zoeken in de website

Werken aan persoonlijk leiderschap in het mentoraat

De 7 gewoonten van Covey als handvat

Zoekt u een manier om uw leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden? Dan is in onze visie het mentoraat daarvoor de ideale plaats.

Burgerschap, 21e eeuwse vaardigheden, sociaal emotionele vaardigheden, er wordt veel over gesproken en gedaan. Het richt zich er allemaal op dat we onze leerlingen belangrijke vaardigheden meegeven; dat ze flexibel en ondernemend zijn, probleemoplossend vermogen hebben, pro-actief zijn, kunnen organiseren, zelfredzaam zijn, goed kunnen samenwerken, dat ze verantwoordelijkheid nemen…. Skills die ze succesvol laten zijn in hun vervolgopleiding en in de beroepspraktijk. Maar hoe en waar leren we onze leerlingen deze vaardigheden aan?

Zou het niet geweldig zijn als ons schoolproces zo ingericht zou zijn dat we leerlingen op een structurele, speelse manier deze belangrijke levensvaardigheden aan zouden kunnen leren? En dat we, bijvoorbeeld aan ouders, zichtbaar kunnen maken hóe we dat dan doen? In onze visie is het mentoraat daarvoor de ideale plaats.

Waarom het mentoraat de beste plek is om leerlingen levensvaardigheden te leren

Mentoren spelen een belangrijke rol als het gaat om leerlingresultaten en het ontwikkelen van lifeskills voor een leven lang leren en loopbaanontwikkeling. Docenten willen deze rol graag zo goed mogelijk vervullen. Het op een gestructureerde manieren werken aan het ontwikkelen van lifeskills zou daarmee een logisch uitgangspunt kunnen zijn voor de invulling van de mentorlessen. De 7 gewoonten van Stephen Covey bieden mentoren hiervoor een goed handvat. 

"Als je de manier waarop je naar dingen kijkt verandert, veranderen de dingen waar je naar kijkt."

- Wayne Dyer

De kracht van gewoonten

Stephen Covey schreef met 'The 7 Habits of Highly Effective People’ een van de meest populaire (zelf)leiderschapsboeken ooit. De kern van het boek: effectieve mensen hebben 7 gewoonten die de basis zijn voor hun persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoonten (verder) bij zichzelf ontwikkelen. Hij leert ons als geen ander hoe krachtig een gemeenschappelijke taal en voorbeeldgedrag persoonlijke groei van docenten en leerlingen in gang kan zetten.
Meer over de 7 gewoonten 

Werken aan levensvaardigheden

  • Binnen de praktijk van alledag
  • Geen lesboek maar voorbeeldgedrag
  • Van binnen naar buiten, een vaardigheid voor het leven
  • Een gemeenschappelijke, compacte taal

Gecertificeerd door FranklinCovey

CPS is de exclusieve Nederlandse partner van Franklin Covey voor het onderwijs. Onze consultants en trainers zijn gecertificeerd om de onderwijsprogramma's van FranklinCovey in Nederland aan te bieden. 

Waar kan CPS u bij ondersteunen?

Wij kunnen een traject voor u begeleiden waarin de 7 gewoonten worden geïmplementeerd in het mentoraat of LOB. Wilt u hier meer over weten? Maak dan gerust een afspraak.

Populaire blogs

Van sturend naar coachend: hoe jij een betere mentor wordt

“Die pubers doen gewoon niet wat ik zeg…”, verzucht een mentor tijdens de training ‘Covey's 7 habits voor je mentoraat’. Nog een paar mentoren knikken begrijpend, het is een herkenbaar probleem.

Lees het blog

Vijf keuzes die je helpen om te gaan met werkdruk

We zijn druk in het onderwijs. Ondanks dat een groot deel van de werkdag (rooster) en het jaar (jaarplanning) vast ligt, wordt een onderwijsdag als ‘druk’ en ‘hectisch’ ervaren. Hoe maak je keuzes waardoor je je kostbare tijd, aandacht en energie waardevoller kunt investeren?

Lees het blog