Spring naar mobiele navigatie

De kleine kapitein

De kleine kapitein

Het stimuleren van executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen

Zelfsturing is een voorwaarde om te kunnen leren en samenwerken. Met 'De Kleine Kapitein' leren we leerkrachten en pedagogisch medewerkers om te herkennen op welke momenten van de dag leerlingen hun zelfsturingvaardigheden kunnen inzetten, en op welke momenten daar extra hulp bij nodig is. 'De Kleine Kapitein' is begonnen als een aanpak voor de onderbouw en de voorschoolse sector, waarbij spel en spelend leren uitgangspunt was. In de loop der jaren is deze lijn verder doorgetrokken naar de midden- en bovenbouw in het basisonderwijs.
Bij blog Kleine Kapitein

De Kleine Kapitein vaart door

Het stimuleren van executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen

Zelfsturing is een voorwaarde om te kunnen leren en samenwerken. Met De Kleine Kapitein leren we leerkrachten en pedagogisch medewerkers om te herkennen op welke momenten van de dag leerlingen hun zelfsturingvaardigheden kunnen inzetten, en op welke momenten daar extra hulp bij nodig is. De training heeft een theoretische basis, maar daarna wordt er volop gewerkt met voorbeelden uit de eigen praktijk. Leerkrachten leren hoe zij in hun dagelijkse omgang met leerlingen, tijdens activiteiten, spel, spelletjes en routinemomenten aan zelfsturing kunnen werken.


Lees dit blog

In de ban van de kring

Wanneer kiezen we voor het werken in een kring?

Op verzoek van onderbouwteams of kinderopvangteams neem ik nogal eens een kijkje in peuter- of kleutergroepen. Bijvoorbeeld in het kader van een visietraject op het jonge kind of om adviezen te kunnen geven over hoe spel en spelend leren beter kunnen. Een ochtend observeren bij de kleuters. Wat is nou leuker dan dat?







Lees dit blog

De Glijbaanpoetser

Zelfleiderschap bij kleuters

Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met de 7 gewoonten van Stephen Covey die je helpen om te ontdekken wie je bent en wie je wil zijn om op die manier het beste uit jezelf te halen. Dit proces begint al wanneer je start in groep 1. Er wordt een stevige basis gelegd door les te geven in hoe je eigenaar kunt zijn over je eigen leren en gedrag. In de kleutergroep van juf Maaike wordt daarom gewerkt met leiderschapsrollen. Samen met leerlingen worden rollen bedacht waarin leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen, om zo een bijdrage te leveren aan het reilen en zeilen in de groep.

Lees dit blog

Heeft u een vraag of wilt u advies?

Neem contact op met Jeroen of Lilian

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website