Sluiten

Zoeken in de website

De online boekenclub

boekenclub.png

(ook leuk voor (jong)volwassenen!) 

In deze vreemde tijd van thuisonderwijs valt op dat veel van de gedeelde online leestips een beroep doen op de inzet van ouders. Niet in alle gezinnen is het vanzelfsprekend dat ouders de tijd vinden of zelf de leesvaardigheid hebben, om met hun kinderen te lezen. Het opstarten van een (begeleide) boekenclub kan juist voor die kinderen net dat zetje extra geven om een boek open te slaan. Hieronder volgt een stappenplan voor hoe je zo’n boekenclub kunt organiseren. 

Stap 1. De voorbereiding

Verdeel je groep leerlingen in kleine boekenclubs van ongeveer 5 leden.

Maak in Microsoft Teams, Zoom of Google classroom de verschillende boekenclubs aan door de leden toe te voegen op aparte kanalen. Zorg ervoor dat ieder lid de beschikking heeft over een leesboek*. Maak voor iedere boekenclub een afspraak voor een online introductiebijeenkomst waar jij als leerkracht ook bij bent. 

Stap 2. De start

Op de afgesproken tijd komen de leden van de boekenclub online bij elkaar onder jouw begeleiding. Ieder lid van de boekenclub laat zijn/haar boek zien en vertelt in 1 minuut waarom het boek is gekozen en wat zijn/haar verwachtingen van het boek zijn. Vertel de leden van de club wat er de komende week van ze wordt verwacht ten aanzien van het lezen in het boek. Geef aan dat je een vragenformulier verstuurt via de mail of de gebruikelijke kanalen voor het delen van documenten. Vertel dat de boekenclub over een week bij elkaar komt om de ervaringen van de boeken met elkaar te delen. 

Stap 3. Acties van de leerkracht gedurende de leesweek

Je zorgt dat je een vragenformulier maakt afgestemd op het niveau van de leden van de club. Het vragenformulier vormt voor de leerlingen de leidraad voor het voorbereiden van hun boekpresentatie.

Houd gedurende de leesweek contact met de leden van iedere boekenclub over de persoonlijke voortgang en het aantal gelezen bladzijden/hoofdstukken. Dit kan via gebruikelijke chatprogramma’s. Je maakt voor iedere boekenclub een nieuwe online afspraak, een week na de introductie. 

Stap 4. De boekpresentaties

Op de afgesproken tijd komen alle leden van de boekenclub online.  Elke leerling krijgt 5 minuten om een passage uit het boek voor te lezen en te vertellen over zijn/haar boek. Hij/zij gebruikt daarbij de vragen van het vragenformulier dat je hebt gedeeld. Na iedere presentatie mogen de leden van de club vragen stellen over het boek en de ervaringen van de lezer. Er is ruimte voor gesprek. De leerling vertelt of hij het boek zou aanprijzen om te lezen en geeft daarvoor zijn/haar argumenten. Als iedereen aan de beurt is geweest kunnen eventueel afspraken worden gemaakt voor het uitwisselen van de boeken. 

Variaties:

  • Zorg ervoor dat ieder lid van de boekenclub hetzelfde boek leest. Tijdens de boekpresentaties kan ieder lid  bijvoorbeeld een ander hoofdstuk van het boek presenteren. Het gesprek kan dan gaan over de inhoud van het verhaal
  • Vraag kinderen hun presentatie digitaal voor te bereiden in de vorm van een filmpje of afbeelding
  • Maak boekenclubs met verschillende scholen uit de buurt, of juist uit een ander deel van Nederland. 

* Hoe komen leerlingen aan boeken in tijden van lockdown?: 

  • Stel de schoolbibliotheek voor leerlingen open op een vooraf afgesproken tijd. Wel gespreid rooster maken om contacten te vermijden
  • Laat leerlingen boeken bij elkaar door de brievenbus gooien
  • Indien dit financieel haalbaar is voor de ouders kunnen via online boekenwinkels boeken worden aangeschaft
  • Maak zelf een rondje langs je leerlingen met een tas vol boeken

Marjolein van Oenen.jpg

Marjolein van Oenen is adviseur bij CPS en expert op het gebied van taalonderwijs in het basisonderwijs.
Contact: m.vanoenen@cps.nl