Sluiten

Zoeken in de website

Wat kunnen wij voor u betekenen in deze bijzondere tijd?

Trainingslokaal leeg CPS - Coronatijd.jpg

 

 Inhoud

Protocol Covid-19: Veiligheid voor u en ons

Dit protocol is opgesteld door CPS, op basis van het concept-protocol van EDventure, de branchevereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp. Deze handreiking biedt u en ons helderheid bij onze werkwijze rond scholing/training en leerkrachtbegeleiding/coachingstrajecten en de andere contacten die we onderhouden met relaties in het primair, voortgezet en (middelbaar) beroepsonderwijs. De uitgangspunten in dit protocol zijn:

  • Veiligheid van u en uw leerlingen, ouders, personeel en CPS-medewerkers staat te allen tijde voorop.
  • Aanwijzing COVID-19 van de minister van VWS en richtlijnen van het RIVM zijn leidend.
  • Protocol wordt aangepast indien aanwijzing of richtlijnen daarom vragen.

Download CPS Protocol

Werkwijze bij trainingen CPS Academie en trainingen bij u op school

Nu de scholen weer opstarten kunnen we ook op CPS weer trainingen in Amersfoort organiseren. In eerste instantie op beperkte schaal en uiteraard binnen de door de overheid aangegeven kaders. Bekijk ook ons protocol (zie boven) zodat u weet welke maatregelen wij hebben genomen en wat wij van u verwachten wanneer u als bezoeker/of cursusdeelnemer bij CPS te gast bent.

Online trainingen volgen met Microsoft Teams

CPS biedt de komende tijd de trainingen en maatwerktrajecten ook digitaal aan. Deze trainingen worden gegeven met behulp van Microsoft Teams, al dan niet in combinatie met de digitale leeromgeving Moodle. MS Teams biedt prima mogelijkheden waardoor er via beeld, geluid, chat en bestandenuitwisseling goed interactief gewerkt kan worden.

Als de training bij u op school wordt georganiseerd zal de trainer eerst overleg voeren met de contactpersoon op uw school. De deelnemers van uw school ontvangen voor de start van de online training een uitnodiging per mail om hieraan deel te nemen. 
De relevante instructies/documenten voor het online volgen van de training vindt u hieronder. Uiteraard geven ook onze trainers bij aanvang van de online training instructies over de werkwijze.

Gratis online spreekuur voor vragen over afstandsonderwijs

Leerkrachten hebben in korte tijd programma’s opgesteld voor leerlingen, werk klaargelegd of digitaal klaargezet en digitale klaslokalen ingericht. De basisvoorwaarden krijgen vorm. De volgende stap is nu: hoe gaan we ervoor zorgen dat leerlingen ook echt tot leren komen, hoe volgen we dat, hoe organiseer je feedback. En dat alles zonder dat je directe invloed hebt op de structuur van de dag. Kom je hier niet helemaal uit? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. 

   
 PO

Marjolein van Oenen.jpg   Taal/lezen
  Marjolein van Oenen 
  M 0623927967
  bereikbaar op ma/di/do hele dag, woe/vrij ochtend.
Lotte van der Goot_web.png  Schoolkwaliteit en ouderbetrokkenheid:
 Lotte van der Goot
 M 0614480458
 bereikbaar op ma t/m vrijdag.

   
 VO

Koos v tHul_web.png  Taal en MVT
 Koos van ’t Hul
 M 0630710240
 bereikbaar op ma/di/wo/vrij.
Ingrid Dirksen_web.png  Didactiek en onderwijskwaliteit, ouderbetrokkenheid 
 Ingrid Dirksen
 M 0629502926
 bereikbaar op ma t/m do.

  
 MBO

Geke van Dijk.jpg  Didactiek
 Geke van Dijk
 M 062127 0703
 bereikbaar op ma t/m do.

Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met een van onze andere adviseurs. U vindt ze op onze teampagina.

Deze gratis spreekuren is een uitvloeisel van de alliantie afstandsonderwijs die onze branchevereniging EDventure met een aantal onderwijsgerelateerde organisaties is gestart. Meer informatie over deze alliantie en andere alliantiepartners vindt u op www.alliantieafstandsonderwijs.nl

Praktisch aan de slag

Lesbrief begrijpend lezen

Begrijpend lezen is nadenken over de inhoud van teksten. Niet alleen de teksten die leerlingen tijdens de leesles voor zich krijgen maar alle teksten die leerlingen gedurende de dag tegenkomen doen een beroep op hun begrijpend leesvaardigheden.

Verder lezen

De online boekenclub

In deze vreemde tijd van thuisonderwijs valt op dat veel van de gedeelde online leestips een beroep doen op de inzet van ouders. Het opstarten van een (begeleide) boekenclub kan juist voor die kinderen net dat zetje extra geven om een boek open te slaan. Hieronder volgt een stappenplan voor hoe je zo’n boekenclub kunt organiseren.

Verder lezen

Tips voor ouders

Hoe help je je kind bij het leren thuis? 3 artikelen met praktische tips over de planning, de begeleiding en het online driehoeksgesprek.

Verder lezen

Praktisch aan de slag met trainingen (online)

  1. 30-09 2020

    Formatief toetsen in de les - online

    Meerdaagse

    Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

    Online training

  2. 08-10 2020

    Dyslexiespecialist voortgezet onderwijs

    Meerdaagse

    Ben jij binnen de school het aanspreekpunt voor collega’s en leerlingen op het gebied van dyslexie?

    Online training

  3. 12-10 2020

    Digitale didactiek

    1 dag

    Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

    Online training

  4. 04-11 2020

    Toetsbeleidsplan in een middag

    1 dag

    In het toetsbeleidsplan leg je als schoolleiding vaak samen met werk- en projectgroepen toetsing je kaders vast waarbinnen secties en docenten opereren op het gebied van toetsing.

    Online training

  5. 13-11 2020

    Studiedag Formatief toetsen - online

    1 dag

    Een praktische online studiedag over formatief toetsen waarin je vanuit verschillende invalshoeken aan de slag kunt gaan met formatief toetsen in je eigen lessen en bij jouw op school.

  6. 17-11 2020

    Vakwerkplan in een middag

    1 dag

    In het vakwerkplan leg je als sectie verantwoording af naar de schoolleiding en de inspecties; wat doe je op welke manier en waarom?

    Online training

  7. 07-12 2020

    Digitale didactiek

    1 dag

    Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

    Online training

  8. 28-01 2021

    Digitale didactiek

    1 dag

    Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

    Online training

  9. 28-01 2021

    Digitale didactiek

    1 dag

    Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.

    Online training

  10. 02-03 2021

    Formatief toetsen in de les - online

    Meerdaagse in

    Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

    Online training

Blogs ter inspiratie

Voortgang van begrijpend lezen monitoren? Dat kan ook op afstand.

Nu er onderwijs op afstand wordt gegeven zijn veel digitale leermiddelen die al in de klas werden gebruikt, ook uitstekend geschikt om het werk van de leerling te registreren. Voor rekenen en spelling kunnen oefeningen vrij gemakkelijk aan meetbare doelen worden gekoppeld. Voor begrijpend lezen is dat weliswaar wat ingewikkelder, maar zeker wel mogelijk.

Verder lezen

Klaar voor kleuterwiskunde thuis?

Nu leerlingen vanwege het Coronavirus thuis zijn, denken we vanuit CPS graag met je mee over hoe je reken-wiskundeonderwijs aan kleuters op afstand vorm en inhoud kunt geven. Wat reik je kleuters aan en waarmee kunnen ze thuis met andere gezinsleden aan de slag? In dit blog een paar praktische ideeën hoe je kleuterwiskunde thuis tot leven kunt brengen.

Lees verder

Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

Docenten geven aan te worstelen met het zichtbaar maken van de verschillen en het vervolgens inspelen hierop. Hoe doe je dat in digitaal afstandsonderwijs? In dit blog reiken we een aantal mogelijkheden hiervoor aan.

Verder lezen

Op reis in onzekere tijden.

Hoe de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap helpend zijn.

Verder lezen

(Zelf)leiderschap en leren op afstand

Hoe kunnen leerlingen onafhankelijk leren en wat motiveert hen? Welk einddoel hebben we voor ogen? Hoe wordt de leerling mede-eigenaar van zijn of haar leerproces op afstand? Hoe maken we het digitale leeraanbod en de instructies zo krachtig mogelijk?

Lees verder

Hoe de taal van de 7 Gewoonten van Covey verbindend en versterkend kan werken in het contact op afstand tussen school en thuis.

We leven in bijzondere tijden waarin we gesteld worden voor onverwachte gebeurtenissen en waarin van ons gevraagd wordt om snel te reageren op veranderingen. Tijden waarin paradigma’s verschuiven, van ons handelen iets anders gevraagd wordt dan we gewend zijn, waardoor we de keuze maken om de beoogde resultaten te wijzigen.

Verder lezen