Aansluiten bij de capaciteiten van leerlingen. Dat klinkt logisch, leerlingen worden er beter van. Het differentiëren in de les kan dan ook op veel aandacht rekenen. Toch staan we voor een behoorlijke uitdaging want geef er maar eens vorm aan als je op een dag zo’n zeven klassen van dertig leerlingen lesgeeft.
Laten we vooral reëel zijn, differentiëren is een moeilijke vaardigheid en zeker ook geen zaak van de docent alleen. In onze visie draait het bovenal om 4 dingen:
1. Maak heldere afspraken over wat u minimaal in de les terug wilt zien
Dat maakt het concreet en voorkomt dat iedereen vanuit zijn eigen ideeën werkt.
2. Verwacht niet van iedereen hetzelfde, differentieer zelf ook!
Wees vooral helder over wat u minimaal in de les terug wilt zien, maar stem individueel af wie wat nodig heeft of graag verder wil ontwikkelen.
3. Bied voldoende mogelijkheden om te leren van en met elkaar
Teams willen hier het liefst samen mee aan de slag. Het is een voortdurend proces van leren en zelfontwikkeling en daar is tijd, ruimte en ondersteuning voor nodig.
4. Begin klein
Start bijvoorbeeld in één team en laat dit team weer andere teams meenemen.