Zoeken in de website

De LesobservatieApp

Gestructureerd werken aan de kwaliteit van de les

Op bijna alle scholen vinden lesbezoeken plaats. Goede feedback is immers cruciaal om als leraar te kunnen groeien. Maar wat is nu eigenlijk een goede les en wat doet een effectieve leraar dan? En hoe heb je hier met elkaar het gesprek over? Docenten geven aan behoefte te hebben aan handvatten en heldere afspraken over wat er wordt verwacht en hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen. De LesobervatieApp helpt daarbij. Er is ook een versie voor het primair onderwijs
Download de folder

Maakt effectief lesgeven concreet

De LesobservatieApp is een handig hulpmiddel om meer grip te krijgen op de kwaliteit van de les. Belangrijke kwaliteitsindicatoren zijn vertaald naar vragen over concreet waarneembaar gedrag en het effect hiervan op leerlingen. Het nagesprek kan direct plaatsvinden worden waardoor de feedback effectiever is. Het verslag wordt aantrekkelijk vormgegeven en laat de ontwikkeling in de tijd zien. Op deze pagina staat uitgebreid beschreven hoe de app werkt.

Managementinformatie om te sturen

U kunt observaties opslaan als privé (alleen zichtbaar voor de leraar en de observant) maar ook opslaan in de managementmodule. Met de managementmodule kunt u observaties over een langere periode bekijken en kijken naar ontwikkelingen. Rapportages op individueel en teamniveau zijn snel te maken en worden aantrekkelijk vormgegeven. De LesobservatieApp is op verschillende manieren in uw school in te zetten. Voor ontwikkeling en beoordeling, maar ook om docenten een instrument te geven om lesobservaties bij elkaar te doen. Lees meer over de managementmodule.

Ook voor leerlingenfeedback

Met de app kunnen leraren leerlingen vragen om snel en anoniem feedback te geven op de les. Lees  meer over de module voor leerlingenfeedback.

Gemeenschappelijke taal door 'de vijf rollen'

Belangrijke indicatoren voor effectief leraargedrag zijn vertaald naar vijf rollen. Deze rollen zijn ontstaan door goed te kijken naar het gedrag van leerkrachten die ruim boven het gemiddelde scoren en de indicatoren waar de Inspectie op stuurt. De rollen bieden leraren veel houvast omdat elke rol is beschreven in concreet gedrag. De LesobservatieApp geeft leraren inzicht in de mate waarin ze een rol beheersen en aan welke competenties ze nog zouden willen werken.

Voor docenten

Inzicht en feedback: 

  • Effectief leraargedrag is nu heel concreet gemaakt.
  • Na de les direct samen nabespreken; dat maakt feedback veel effectiever. 
  • Kies zelf wie een observatie kan bekijken.
  • Persoonlijke groei wordt visueel weergegeven.
  • Ook voor selflearning.
   

Voor teamleiders

Bespaart tijd en papieren rompslomp:

  • Na de les direct samen nabespreken; geen uitwerking nodig.
  • Ook te gebruiken voor flitsbezoeken.
  • Digitaal: alles op 1 plek.
  • Online webapplicatie, te gebruiken op desktop én tablet.
  • Overzichten op individueel, team- én vakgroepniveau.
  • Zonder technische kennis aan de slag.
   

Voor directie

Sturen op de kwaliteit:

  • Digitaal dus sneller inzicht in de ontwikkeling van teams, vakgroepen en individuele docenten.
  • Een aparte managementmodule waarin rapportages te maken zijn.
  • Bevordert een leercultuur en het leren van en met elkaar.
  • Sluit aan op de inspectie-indicatoren.
  • Eigen indicatoren toevoegen mogelijk. 
          

Probeer 4 maanden gratis

Ervaar het gebruiksgemak: 

  • Maak uw team.
  • Nodig teamleden uit voor een lesobservatie.
  • Doe lesobservaties.
  • Bekijk de rapportages.

Vraag nu aan

  

Of vraag direct offerte aan

Er zijn verschillende licenties: 

  • Hangt samen met het aantal docenten.
  • Altijd uit te breiden.



Vraag nu offerte

  

Meer weten?

Kijk dan eens bij deze links:

Video (2.35 min.) 


"Leren doe je het beste van en met elkaar en het levert prachtige gesprekken op. De LesobservatieApp helpt ons daar op een fantastische wijze bij."
Stef Macke, directeur Tabor College Hoorn, lokatie d'Ampte

  

Teamcoach Ben Stolker over de LesobservatieApp


"Voor het eerst gaat het
om concreet waarneembaar gedrag: heel plezierig om dat te gebruiken bij de nabespreking."

  

Blog: Tool voor een lerende organisatie

Jenny Oldenhuis stond in augustus 2014 voor een enorme uitdaging om de resultaten van haar vmbo school naar een hoger niveau te tillen. Ze wilde echt gaan investeren in de kwaliteit van de docent in de klas. Haar team had dan wel een goede tool nodig om de vernieuwingsslag ook echt te kunnen maken. Lees hoe ze dit aanpakte.

Lees verder

Teamleider Marius Verweij over de LesobservatieApp 


"Ik sta er echt achter, want naar mijn idee raken de vijf rollen echt de lespraktijk
."

 

  

Blog: De vier grote voordelen van digitaal observeren

Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

Lees verder

 

  

Blog: Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het

Met lesobservaties heeft teamleider Marius Verweij de nodige ervaring: per jaar doet hij er meer dan dertig. Hoe pakt hij dat aan? Waarin schuilt de meerwaarde? En wat zijn de belangrijkste do’s-and-don’ts? Een interview.

Lees verder

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies