Sluiten

Zoeken in de website

Yollen - de lesobservatieapp

Gestructureerd werken aan de kwaliteit van de les

Van en met elkaar leren wordt een stuk makkelijker. Effectief leraargedrag is beschreven in heel concreet waarneembaar gedrag. Met Yollen kunnen teamleiders en docenten elkaar heel gericht feedback geven. Geen papieren rompslomp meer, maar snel inzicht en heldere overzichten op individueel, team- of vakgroepniveau. Dat maakt de Yollen tot een handige tool voor de ontwikkeling, beoordeling en selflearning van docenten en teams. 

Maakt effectief lesgeven concreet

Op bijna alle vo scholen vinden lesbezoeken plaats. Goede feedback is immers cruciaal om als docent te kunnen groeien. Maar wat is nu eigenlijk een goede les en wat doet een effectieve leraar dan? En hoe heb je hier met elkaar de goede gesprekken over? Docenten geven aan behoefte te hebben aan handvatten voor effectief gedrag en heldere afspraken binnen de school over wat er nu precies wordt verwacht en hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen. 

In 'De zes rollen van de leraar' is effectief leraargedrag concreet gemaakt in zes verschillende rollen. Deze rollen zijn ontstaan uit onderzoek en door goed te kijken naar het gedrag van leraren die ruim boven het gemiddelde scoren. Elke rol hoort bij een bepaalde fase van de les. Daarmee krijgt de les een vaste opbouw. Leerlingen weten waar ze aan toe zijn en dat geeft rust. Omdat elke rol wordt beschreven in heel concreet gedrag, geven ze veel houvast en kun je gericht trainen. Een lesobservatie met Yollen geeft leraren direct (visueel) inzicht in hoe ver ze zijn in een bepaalde rol en waaraan ze nog zouden willen werken.

       

Wat is Yollen?

Een online tool die kijkt naar concreet waarneembaar gedrag:

  • Gaat uit van de zes rollen van een effectieve docent
  • Meet hoe ver een docent is in een bepaalde rol
  • Koppelt docentgedrag rechtstreeks aan leerlingengedrag
  • Biedt docenten 3 ontwikkelniveaus 
  • Inzetbaar voor de ontwikkeling én selflearning van docenten en team

Bekijk ook deze video

   

Voordelen voor teamleiders

Makkelijker en bespaart veel tijd:

  • Na de les direct samen nabespreken; geen uitwerking nodig
  • Ook te gebruiken voor flitsbezoeken
  • Digitaal: alles op 1 plek
  • Online webapplicatie, te gebruiken op desktop én tablet
  • Overzichten op individueel, team- én vakgroepniveau
  • Zonder technische kennis aan de slag
   

Voordelen voor directie

Gerichter scholing aan kunnen bieden:

  • Digitalisering van data levert beter zicht op de ontwikkeling van het team, de vakgroep als geheel en de lesgever als individu
  • Managementrapportages
  • Bevorderen van een professionele leercultuur en het leren van en met elkaar
  • Sluit naadloos aan op inspectie-indicatoren
  • Mogelijk om eigen indicatoren toe te voegen           

Probeer 4 maanden gratis

Ervaar het gebruiksgemak: 

  • Maak uw team.
  • Nodig teamleden uit voor een lesobservatie.
  • Doe lesobservaties.
  • Bekijk de rapportages.

Vraag nu aan

  

Of vraag direct offerte aan

Er zijn verschillende licenties: 

  • Hangt samen met het aantal docenten.
  • Altijd uit te breiden.

Vraag nu een offerte aan

    

  

Meer weten?

Kijk dan eens bij deze links:

  • Lees de blogs en bekijk de video's
    Meer >
  • Lees de meest gestelde vragen.
    Meer >
  • De zes rollen van de leraar.
    Meer 
    >

Video's

Yollen, hoe werkt het? (4.56 min.)


   

 
"Leraren weten zelf heel goed waar ze beter in willen worden. Het is stimulerend om zelf de focus van een lesobservatie te kunnen bepalen."      

Yollen: de praktijk op MBO College Zuidoost (2.11 min.)

   

    

Blog: Met Yollen werk je samen aan de kwaliteit van lesgeven

Hoe kun je als docent en als team verder ontwikkelen met de resultaten van de lesobservatie? In dit blog geeft Ingrid Dirksen vier tips.

Lees verder

  

Blog: De vier grote voordelen van digitaal observeren

Inmiddels zijn er diverse digitale observatie-instrumenten op de markt gebracht. Wat zijn nou de belangrijkste voordelen van digitaal observeren?

Lees verder

 

  

Blog: Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het

Met lesobservaties heeft teamleider Marius Verweij de nodige ervaring: per jaar doet hij er meer dan dertig. Hoe pakt hij dat aan? Waarin schuilt de meerwaarde? En wat zijn de belangrijkste do’s-and-don’ts? Een interview.

Lees verder