Sluiten

Zoeken in de website

Boeken en publicaties

Zoeken

U bent hier:
CPS
Alle boeken
Verdiepend lezen

Verdiepend lezen

Leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten

Bestelnummer:
32378
Onderwijssoort:
Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs
Auteur(s):
Karin van de Mortel en Corine Ballering
Uitgever/Jaar:
CPS: Amersfoort, 2014
Materiaal:
ISBN:
9789065086594
Plaats in winkelmand € 39,50

Alle leerlingen zouden complexe teksten moeten lezen. Daarvoor pleiten de auteurs van dit boek. Complexe teksten zijn teksten die moeilijk zijn door bijvoorbeeld de structuur, het taalgebruik, de diepere laag of de achtergrondkennis die nodig is. Als leerlingen complexe teksten begrijpend - ofwel verdiepend - kunnen lezen, verbetert hun leesvaardigheid. Ze zijn in staat dat wat ze leren van de tekst daadwerkelijk te gebruiken. Zo kunnen ze een actieve en kritische bijdrage leveren aan de kennismaatschappij. Verdiepend lezen helpt bovendien de referentieniveaus te halen.

Maar hoe werk je met complexe teksten in je les? Hoe begeleiden leraren leerlingen goed? Dit boek geeft antwoorden. De auteurs beschrijven hoe leraren in het basis- en voortgezet onderwijs hun instructie zo vormgeven dat leerlingen – op alle niveaus en bij alle vakken – niet alleen vlot en vloeiend, maar ook verdiepend lezen. 

Bekijk de inhoudsopgave en lees het voorwoord en hoofdstuk 1.1 Een eerste kennismaking

Lieven Coppens noemt Verdiepend lezen 'Verplichte literatuur!'. Lees waarom in zijn recensie in Nieuwsbrief leren (oktober-november 2014).

Leerlingen begeleiden

Het boek laat allereerst zien wat een tekst complex maakt. Vervolgens wordt duidelijk hoe u complexe teksten kunt inzetten in uw lessen en hoe u leerlingen kunt begeleiden bij het lezen van deze complexe teksten. Het Gradual Release of Responsibility Instruction Model (GRRIM) blijkt een effectief instructiemodel. Aan de hand van concrete voorbeelden en handreikingen wordt dit model stap voor stap beschreven. Onder andere het belang van modelen en begeleid oefenen komt aan de orde.

Referentieniveaus

In het stevige, theoretisch onderbouwde boek staan naast nieuwe inzichten vele praktische handreikingen en concrete voorbeelden. De auteurs leggen steeds de link met de eisen die worden gesteld vanuit de Wet referentieniveaus taal en rekenen (2010) en andere beleidsmaatregelen van OCW met betrekking tot taal (aanpassing van het niveau van de examens Nederlands en de uitslagregel).

Primair en voortgezet onderwijs

Het boek is zowel voor leraren in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs heel geschikt. Door de aanpak van verdiepend lezen helpen leerkrachten op de basisschool leerlingen complexe teksten daadwerkelijk te doorgronden. Zo hoeven leerkrachten teksten op frustratieniveau niet meer uit de weg te gaan. Als leerlingen ook complexe teksten gaan begrijpen, leren ze beter.

In het voortgezet onderwijs helpt deze publicatie zowel docenten Nederlands als vakdocenten leerlingen te begeleiden bij het lezen van complexe teksten. Zo zullen leerlingen alle (vak)teksten echt begrijpen, de vereiste referentieniveaus behalen en daardoor beter presteren over de hele linie van het onderwijs.

Verdiepend lezen is het vierde deel in een veelgelezen reeks publicaties over begrijpend lezen. Eerder verschenen Lezen... denken... begrijpen! (2010), de Werkmap Begrijpend lezen (2011) en Grip op leesbegrip (2013) voor het basisonderwijs. Voor het voortgezet onderwijs verscheen Beter lezen, beter leren (2013).

Er zijn nog geen reviews geplaatst voor dit product
Plaats een reactie
Plaats een review
Kalender (dd-mm-jjjj)