Boeken en publicaties
Zoeken

Knappe koppen in de klas
Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs
- Bestelnummer:
- 32352
- Onderwijssoort:
- Primair onderwijs
- Auteur(s):
- Geraldine Brouwer en Lidy Ahlers
- Uitgever/Jaar:
- CPS, 2011
- Materiaal:
- Boek: paperback, 112 p.
- ISBN:
- 9789065086426 / Extra digitaal materiaal
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs
De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod óók afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten.
De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.
Inhoudsopgave | |
![]() |
![]() |
Streven naar hoge leeropbrengsten
De afgelopen jaren lag de focus vooral op de zorg voor en het onderwijs aan zwakke leerlingen. De politiek streeft nu naar het verhogen van de leeropbrengsten van álle leerlingen, juist ook van de groep (hoog)begaafden. Maar veel basisscholen vinden het best lastig om de onderwijsresultaten van deze leerlingen te verbeteren.
Differentiatie cruciaal
Dit boek laat zien dat differentiatie het toverwoord is. Met behulp van onder meer aangepaste groepsplannen en een uitgebreider instructiemodel kunnen leerkrachten binnen de les zó differentiëren dat zowel de zwakkere, de gemiddelde als de betere leerlingen passend onderwijs krijgen.
Stap voor stap beschrijven de auteurs in dit boek welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Zij doen dat aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden. Ook reiken ze veel tips en praktische instrumenten aan.
Praktijkvoorbeelden
De auteurs van het boek Knappe koppen in de klas (CPS, 2011) komen regelmatig op basisscholen waar talentvolle leerlingen de aandacht krijgen die ze verdienen. De leerkrachten stemmen – met vallen en opstaan – hun instructie en aanbod in de reguliere les óók af op (hoog)begaafde kinderen, zodat zij excelleren. Juist die goede praktijkvoorbeelden inspireerden de auteurs om het boek te schrijven.
Laat u ook inspireren! Lees meer over het onderwijs aan (hoog)begaafden in de praktijk:
- Taal-leesonderwijs aan (hoog)begaafden in Enschede (pdf)
- Vakonderwijs aan (hoog)begaafden in Veendam en Enschede (pdf)
IGDI-plus-model
In Knappe koppen in de klas is het IGDI-plus-model opgenomen. Dit model is een aanvulling op het IGDI-model (Interactie, Gedifferentieerd, Directe Instructie), het instructiemodel dat zich inmiddels bewezen heeft in de onderwijspraktijk.
In het IGDI-plus-model wordt de term 'instructieonafhankelijke leerlingen' vervangen door 'instructiegevoelige-plus leerlingen', omdat het een misvatting is te denken dat (hoog)begaafde leerlingen geen instructie nodig zouden hebben. In het IGDI-plus-model is ruimte gecreëerd om ook instructie, begeleiding en feedback aan deze (hoog)begaafde leerlingen - de instructiegevoelige-plus leerlingen - te geven.
Download het IGDI-plus-model door te klikken op het plaatje.