Boeken en publicaties
Zoeken

Klassenmanagement in de basisschool
Fundament voor effectief onderwijs
- Bestelnummer:
- 32297
- Onderwijssoort:
- Primair onderwijs
- Auteur(s):
- Elise Schouten en Mariët Förrer
- Uitgever/Jaar:
- Amersfoort: CPS, september 2021 (10e druk)
- Materiaal:
- Boek: paperback, 104 p.
- ISBN:
- 9789065086099
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Hoe richt ik mijn lokaal in? Op welke manier stel ik regels en routines vast? Hoe zorg ik ervoor dat ik de zwakke lezers extra instructie en oefening kan geven?
Goed klassenmanagement is de basis voor effectief onderwijs
Leerkrachten die de gang van zaken in de klas goed organiseren, creëren een werksfeer waarin (ook de zwakke) kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Goed klassenmanagement zorgt er bovendien voor dat leerkrachten ontspannen voor de klas staan en grip houden op de gang van zaken.
Onderwerpen die in Klassenmanagement in de basisschool aan de orde komen:
- het wat en waarom van klassenmanagement
- pedagogisch vakmanschap
- didactische vaardigheden
- orde houden
- regels en routines
- timemanagement
- zelfstandig werken
- leren plannen
- differiënteren (omgaan met verschillen)
- extra tijd voor zwakke leerlingen
- et cetera.
De publicatie is een gedegen bron voor pabo-studenten en voor leerkrachten die hun klassenmanagement verder willen ontwikkelen.
Bekijk de inhoudsopgave (.pdf)
Twee eerdere, veelgebruikte publicaties van CPS vormen de basis van deze uitgave:
- Klassenmanagement in de onderbouw (Yvonne Leenders, 1994)
- Verder met klassenmanagement (Mariët Förrer en André Janssen, 1996)
Deze boeken zijn herschreven, samengevoegd en geactualiseerd op basis van recente ontwikkelingen en onderzoeksresultaten (van onder andere Marzano). Dit boek is het resultaat van die exercitie.