Sluiten

Zoeken in de website

Boeken en publicaties

Zoeken

U bent hier:
CPS
Alle boeken
Differentieren is te leren vo mbo

Differentiëren is te leren! (vo/mbo)

Omgaan met verschillen in het vo en mbo

Bestelnummer:
32425
Onderwijssoort:
voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
Auteur(s):
Meike Berben en Mirjam van Teeseling
Uitgever/Jaar:
CPS Uitgeverij, 2022 (4de druk)
Materiaal:
boek: paperback, 124 p.
ISBN:
9789065081629
Reviews:
Lees/schrijf review(s)
In winkelmand € 33,95

Differentiëren is te leren! specifiek voor toepassing in het vo en mbo.

Differentiëren is te leren! (vo/mbo) maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen. 

Bekijk de inhoudsopgave.

Gewijzigde druk

In het najaar van 2020 is de Differentiëren is te leren! (vo/mbo) geactualiseerd. Zo is de samenhang versterkt met de CPS-publicaties Formatief toetsen, De vijf rollen van de leraar en De zesde rol van de leraar; de leercoach. Daarnaast zijn de ICT-middelen onder de loep genomen. Ook zijn er wijzigingen aangebracht met betrekking tot de gedeelten over leervoorkeuren.

Differentiëren in het vo en mbo

Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse, tempo of leervoorkeur.

Praktische handvatten voor differentiatie in het vo en mbo

Hoe stem je af op die verschillen en hoe haal je het maximale uit de leerlingen? Differentiëren is te leren! (vo/mbo) geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in je lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe je differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed.

Over de auteur Meike Berben

Meike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en formatief toetsen.

Over de co-auteur Mirjam van Teeseling

Mirjam van Teeseling studeerde Nederlandse taal en letterkunde. Als trainer, docent Nederlands, communicatieadviseur en bedrijfsjournalist werkte ze bij diverse organisaties, waaronder CPS. Sinds 2011 is ze eigenaar van het tekstbureau Tekst van Teeseling. Als allround tekstschrijver, journalist en (eind)redacteur zet ze zich in voor opdrachtgevers in onder meer de onderwijs- en zorgsector.

Er zijn nog geen reviews geplaatst voor dit product
Plaats een reactie
Plaats een review
Kalender (dd-mm-jjjj)