Boeken en publicaties
Zoeken

Activerende en passende werkvormen
Naar meer variatie en motivatie in de les. Werken aan 21ste eeuwse vaardigheden
- Bestelnummer:
- 32404
- Onderwijssoort:
- voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs
- Auteur(s):
- Carel van der Burg, Meike Berben en Bert Moonen
- Uitgever/Jaar:
- CPS Uitgeverij, september 2019 (5e druk)
- Materiaal:
- Boek, 115 pagina's
- ISBN:
- 9789065080202
- Reviews:
- Lees/schrijf review(s)
Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel in het waarderingskader.
Maar… hoe doe je dit in de praktijk?
Op basis van een aantal theoretische principes biedt dit boek u aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren, formatief te evalueren en variatie te brengen in de les. Vooral de inzet van een aantal van deze werkvormen bij formatief evalueren geeft u een compleet beeld van de stand van zaken van de hele groep en dat vormt dan weer de basis voor één of meerdere vormen van differentiatie.
Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.
Bekijk de inhoudsopgave, de leeswijzer en het voorwoord