Sluiten

Zoeken in de website

Boeken en publicaties

Zoeken

U bent hier:
CPS
Leiderschap
Coachen op de rollen van de leraar

Coachen op de rollen van de leraar

Bestelnummer:
32438
Onderwijssoort:
primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs
Auteur(s):
Guido van den Brink, Martie Slooter
Uitgever/Jaar:
CPS Uitgeverij, augustus 2020 (1e druk)
Materiaal:
boek: paperback, 107 p.
ISBN:
9789065081742
Plaats in winkelmand € 32,50

Coachen op de rollen van de leraar gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Deze herziening (2020) is een geactualiseerde versie van Coachen op de vijf rollen (2013) en uitgebreid met enige theoretische onderbouwing op de optiek van het coachen en het werken met helpende overtuigingen.

Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coachen op onderliggende helpende en belemmerende overtuigingen.

Coaching van leraren in het onderwijs heeft al een hele vlucht genomen. Sinds de eerste verschijning van dit boek in 2004 is “Opleiden in de school” gewoonte geworden, zijn vele Begeleiders Op School (BOS) opgeleid, zij-instromers gestart, diverse traineeships opgezet en begeleidingsprogramma’s voor eerstejaarsleraren op scholen vormgegeven. Ook de pabo’s en lerarenopleidingen moderniseren en
bewegen mee. Steeds meer wordt coaching ook ingezet bij de verdere ontwikkeling van ervaren leraren.

De laatste jaren is er toenemende aandacht voor het coachen van leerlingen. De coachvaardigheid onder leraren neemt hiermee toe, al blijft het coachen van leerlingen echt iets anders dan coachen van leraren. In al deze ontwikkelingen is er in ieder geval één constante: het leraarsvak is nog steeds een ambacht dat vakmanschap vereist.

Voor wie is Coachen op de rollen van de leraar?

Dit boek is geschreven ter ondersteuning van schoolcoaches en -opleiders die leraren coachen en begeleiden. Meestal zijn zij zelf ook leraar. Maar ook IB’ers, coördinatoren en teamleiders vinden in dit boek praktische handvatten bij gesprekken, lesobservaties en om leraren te coachen op hun eigen ontwikkeling als leraar.

Coachen op de rollen van de leraar: herziene versie 2020

De mate van inrichting van en sturing aan het leerproces is in beweging. Daarom is de rol van de leercoach, de leraar als coach van de leerlingen op leerlinggedrag, bij het leren en het leerproces), nader uitgewerkt. In de benadering van de aanpak gaan de auteurs er verder nog wel van uit dat de leraar veel inrichting geeft aan het leerproces. Tot slot zijn de voorbeelden en de taal naar de huidige tijd geactualiseerd.

Er zijn nog geen reviews geplaatst voor dit product
Plaats een reactie
Plaats een review
Kalender (dd-mm-jjjj)